طبق آمار پزشکی معمولا 12 درصد حاملگی‌ها به زایمان زودرس منجر می‌شود، یعنی نوزادان به جای این‌که در ماه‌نهم و به عبارتی هفته چهلم حاملگی به دنیا بیایند، در هفته سی و هفتم و قبل‌ از آن پا به عرصه هستی می‌گذارند.
کد خبر: ۶۵۴۰۶۹
بچه‌های زودرس سینما

نوزادانی که بین هفته سی و چهارم تا سی و هفتم به دنیا می‌آیند، درنهایت جزو بچه‌های طبیعی خواهند بود و نیاز به‌مراقبت‌های ویژه‌ای نخواهند داشت، اما آنهایی که قبل از این زمان متولد می‌شوند با عوارض متعددی چون مشکلات تنفسی، مغزی و گوارشی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

مواردی چون نژاد، ارث، سقط جنین‌های مکرر، عفونت‌ها و بیماری ها، استفاده از مواد مخدر، شرایط کاری سخت، دعواهای خانوادگی و افسردگی مادران از جمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند موجب تولد زودرس نوزادان و متاسفانه در پاره‌ای مواقع باعث مرگ آنها شود.

اما اگر منتظر اطلاعات جزئی‌تر و دقیق‌تری در این زمینه هستید، سخت در اشتباهید؛ چون این یک مکث پزشکی نیست، بلکه شما با یک مکث سینمایی اما با ظاهر پزشکی مواجهید. راستش وضع اکران نوروزی سال 93 سینمای ما وضعی مشابه زایمان زودرس دارد.

تقریبا تاکنون سابقه نداشته است که فیلم‌های نوروزی از حدود یک ماه مانده به آغاز سال جدید اکران شوند، اما امسال فیلم «معراجی‌ها» از هفته اول اسفند به دلیل بحران جدی وضع سینماها به نمایش درآمد تا فارغ از وجوه کیفی و ساختاری‌اش، ناجی گیشه‌ها باشد.

به فاصله کمی پس از این فیلم، فیلم‌های «طبقه حساس»، «خط ویژه» و «با دیگران» هم روی پرده سینماها رفتند و فیلم «چ» حاتمی‌کیا نیز از چهارشنبه اکران خواهد شد.

این اکران زودتر از موعد حال و هوای نوروزی سینماها را تسریع می‌بخشد و فیلم‌ها را فعلا با فروشی بالا مواجه کرده است، اما این فقط ظاهر ماجراست و نشان می‌دهد که چقدر وضع سالن‌های سینمای ما در سال 92 وخیم بوده که نتوانسته حتی تا پایان سال از فیلم‌های یکساله خود تغذیه کند.

از طرفی با نگاهی به فیلم‌های جشنواره اخیر فیلم فجر هم متوجه می‌شویم که تعداد آثاری با مولفه‌های واقعی فروش خیلی زیاد نیست و نباید به موفقیت موقتی این چند فیلم اخیر دل خوش کنیم.

آن مقدمه اولیه خیلی هم بی‌ارتباط و پرت نیست اگر بدانیم که قصه «با دیگران» یکی از فیلم‌های اکران نوروزی درباره زنی به نام آرزوست که به دلیل سقط جنین‌های مکرر امید خود را به داشتن فرزند از دست داده است. زایمان زودرس که اصلا پیشکش!

علی رستگار - گروه فرهنگ‌وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها