30مارس، زمان رفراندوم درشبه جزیره کریمه

سرگئی آکسیونف نخست وزیر شبه جزیره خود مختار کریمه اعلام کرد همه پرسی برای تعیین موقعیت این منطقه از اوکراین سی ام ماه مارس (10 فروردین ماه) برگزار می شود.
کد خبر: ۶۵۰۹۵۵
30مارس، زمان رفراندوم درشبه جزیره کریمه

به گزارش ریانووستی، آکسیونف روز شنبه در نشست دولت محلی کریمه گفت: با توجه به ضرورت پیش آمده، تصمیم گرفتیم تاریخ برگزاری همه پرسی برای تعیین موقعیت جمهوری خودمختار کریمه را جلو بیاندازیم.

وی افزود: این همه پرسی روز سی ام ماه مارس برگزار خواهد شد و مردم کریمه در آن شرکت می کنند.

پیش تر اعلام شده بود که همه پرسی برای تعیین موقعیت کریمه در ماه می آینده (اردیبهشت ماه) برگزار می شود.

در گزارش های یک هفته پیش رسانه های روسی اعلام شده بود که در همه پرسی برای تعیین موقعیت کریمه سوال خواهد شد که آیا ساکنان این جمهوری با اختیارات گسترده جمهوری کریمه در چارچوب کشور اوکراین موافق هستند؟

وضعیت منطقه کریمه در روزهای اخیر متشنج بوده است و در آن تظاهرات گسترده علیه حکومت جدید اوکراین برگزار شد.

روس های این منطقه که اکثریت ساکنان آن را تشکیل می دهند، اعتراض خود را به تغییر حکومت در کی یف اعلام کرده اند و حکومت محلی کریمه هم به طور کامل علیه حکومت مرکزی جبهه گیری کرده است.

نخست وزیر شبه جزیره خود مختار کریمه امروز در بیانیه ای گفت : تمام ساختارهای امنیتی و قدرتی کریمه را تحت کنترل گرفتیم.

آکسیونف گفت:به عنوان رییس دولت شبه جزیره کریمه، در راستای اجرای اختیارات تفویض شده از سوی مجلس کریمه، تصمیم گرفتم به طور موقت واحدهای وزارت کشور، سازمان امنیت، نیروهای مسلح، وزارت موقعیت های اضطراری، واحدهای دریایی و سازمان مرزبانی را تحت فرمان خود در آورم.

وی افزود: تمام فرماندهان و روسای واحدها و ساختارهای امنیتی و نظامی باید از دستورات من اطاعت کنند.

شبه جزیره کریمه منطقه ای به وسعت 25هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب اوکراین است که در ساحل دریای سیاه واقع شده است.

این منطقه دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار نفر تاتار هستند.

منطقه کریمه تا سال 1954در دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق به روسیه تعلق داشت و از این تاریخ به جمهوری سوسیالیستی اوکراین پیوست و در دوره پس از فروپاشی شوروی هم به عنوان منطقه خودمختار در قلمرو اوکراین باقی ماند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها