سرطان تیروئید در سنین جوانی و میانسالی شیوع دارد و در خانم‌ها شایع‌تر است. این بدخیمی اگرچه نسبت به سرطان‌های ریه، پستان، پوست و کولون خیلی شایع نیست، اما جزو سرطان‌های با شیوع متوسط است به طوری که بروز آن حدود یک در 10 هزار نفر در سال است، یعنی در یک شهر متوسط با جمعیت 500 هزار نفر در هر سال حدود 50 نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند. خوشبختانه این سرطان چندان بدخیم نیست و کاملا درمان می‌شود.
کد خبر: ۶۴۶۹۱۱
تومورهای بدخیم تیروئید

بیشتر انواع سرطان‌های تیروئید که به پاپیلری و فولیکولر معروف است، بعد از این‌که شناسایی شد، به روش جراحی خارج می‌شود و از آنجایی که سلول‌های تشکیل‌دهنده آنها کماکان مثل سلول‌های معمولی، ید را جذب می‌کنند، بعد از جراحی، سلول‌های باقی‌مانده را می‌توان با ید رادیواکتیو از بین برد و پاکسازی کامل را به انجام رساند.

اولین نشانه سرطان تیروئید وجود یک گره یا ندول در غده تیروئید است که معمولا خود بیمار یا اطرافیان متوجه آن می‌شوند.

در این زمان روش استاندارد، نمونه‌برداری سوزنی از این گره است در صورتی که سلول‌های سرطانی در گره وجود داشته باشند، پاتولوژیست آن را تشخیص می‌دهد و گزارش می‌کند.

البته باید دانست که درصد بسیار کمی از ندول‌ها بدخیم و بقیه خوش‌خیم هستند که البته این موضوع با یک سونوگرافی دقیق از تیروئید و بعد از نمونه‌برداری مشخص می‌شود.

در صورتی که سلول سرطانی در گره تیروئید تشخیص داده شود، باید قسمتی یا کل غده تیروئید با جراحی خارج شود. اکنون نوبت به ید رادیواکتیو یا ید 131 می‌رسد که پاکسازی را انجام دهد.

خاصیت مهم سلول‌های سرطانی تیروئید که آنها را از بقیه سرطان‌ها جدا می‌کند، این است که ید را بشدت جذب می‌کنند و به این ترتیب وقتی مقدار کمی ید رادیو اکتیو به بیمار خورانده ‌شود، بیشتر آن در سلول‌های سرطانی باقیمانده تیروئید متمرکز شده و باعث از بین رفتن آنها می‌شود و این در حالی است که بیشتر سلول‌های سالم بدن که ید را جذب نمی‌کنند، در امان می‌مانند.

بعد از جراحی و دادن ید رادیو اکتیو بیمار با هورمون تیروئید درمان می‌شود تا هم نداشتن غده تیروئید جبران شود و هم با دادن هورمون تیروئید به بیمار، سلول‌های باقیمانده سرطان فرصت رشد پیدا نکنند.

بعد از این‌که مرحله اول درمان تومور تیروئید انجام شد، بیمار باید تا سال‌ها تحت نظر باشد و در این مدت ابتدا هر سه تا شش ماه مورد معاینه پزشک قرار ‌گیرد و پس از آن در صورت لزوم سونوگرافی گردن انجام شود.

آزمایش خون که در آن یکی از مواد موجود در سلول‌های تیروئید به نام تیروگلبولین چک می‌شود، از روش‌های راحتی است که برای پیگیری این بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت، خوشبختانه بیشتر این بیماران عمر معمولی و بدون عارضه‌ای را طی می‌کنند.

دکتر رضا کریمی - فوق تخصص بیماری‌های غدد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۲۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
۱
۰
سلام برای یكی از بستگانمون مشكل ندول سرد پیش اومده ، ازمایش و 2 بار نمونه برداری شده، اما میگن مشكلی نیست، جام جم اگر ممكنه آدرس و مطب دكتر رضا كریمی یا بیمارستانی را كه در آنجا مشغول هستند را اعلام كنید یا به ایمیلم ارسال كنید تا بتونیم یه مشورتی با ایشون داشته باشیم ، ممنون
زینب
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
۰
۱
سلام من 24 سالمه وتازه متوجه شدم نمونه برداری انجام شده ومشكوك به سرطانه با خوندن این مقاله خیلی امیدوار شدم.اصلا هم علائم ندارم فعلا یعنی ممكنه خوش خیم باشه.فقط قلبم دوسالیه كه درد میكنه نمیدونم ایا مرتبط هست یا نه خواهشا راهنماییم كنین.
سمیه
-
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
سلام عزیزم بله درد قلب و احساس فشردگیش مربوط به تیروییده اما نه سرطان نگران نباشین
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
۱
۰
مادرم43سال دارد. از سال 86 دچار مشكلات تیروئید هستن كه امسال یه توده در ناحیه گردنشون ظاهر شده (كیست داشتن كه خالی كردن) هیچ علامتی از بیماری ندارن و حالش كاملا خوب هست. الان اون توده را بیوپسی انجام داده و گفتن بعد از نتیجه پاتولوژی نیاز به ید دارن. مادرم دچار سرطان تیروئید شده؟ سلامتیشون رو تهدید میكنه؟ چقدر عمر میكنه؟
حسین
-
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
ید درمانی در اختلالات كاركرد تیرویید بكار می رود مثل گواتر خوش خیم كه از كمبود ید ایجاد میشود شما كاملا نوشته پاتولوزی رو بمن بفرستین كه ایا بدخیمه یا خوش خیم
هانی
Germany
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
سلام خسته نباشید ببخشید اگه بدخیم باشه وکل تیروئید روبردارن و الان یدبخوره ایا مشکلی وحودداره بازم خودشم پاپیلاریه
مینا
United Kingdom
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
سلام شما جواب نظرات ارسالی را میدهید؟
زهرا
-
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
۰
۳
سلام من 34 ساله هستم و در سونوگرافی گلو متوجه شدم گواتر مولتی ندولر دارم ویك كیست به قطر 10 م م در لوب چپ تیروئیدم دارم لطفا منو راهنمایی كنید هنوز به متخصص غدد مراجعه نكردم
A.E
-
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
۰
۱
سلام مادر من به بیماری سندم پایداری تیروئید مبتلا شدن حدود یك ماه هست كه عمل كرده حالا جواب پاتو لوژی اومده گفتن غده بد خیم هست وباید ید تراپی انجام بشه می خواستم بدونم خطر مرگ مادر منو تهدید می كنه یا خیر ؟آیا این بیماری در بدن پخش میشه وبه قسمت های دیگه مثل ریه هم آسیب میرسونه
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
سلام نوع بدخیمی تیروئید مادرتون از كدام نوعه؟ زیرا سرطان تیروئید 4 نوع است پاپیلاری و فولیكولاری و مدولاری و آناپلاستیك_ درمان بیماری بستگی به نوع سرطان و مرحله اش داره
مهران
-
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
۰
۰
سلام آیاندول هیپواكو تا هتروژن حاوی میكروكلییفیكاسیون خطرناكه ممنون
صبا
-
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۰
۶
سلام.خواهرم حدود 6ماه برامدگی در گردنش رو حس میكرد الان كه سونوگرافی رفتن گفتن سمت راست گردن ندول 4سانتی متری هست كه مقداری كمی كلسیم هم رسوب كرده آیا این نشانه بدخیمی هست؟قابل درمانه؟
مریم
-
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۱
43دارم دو سال است كه متوجه شدم دارای چندین نودول تیرویید به قطر 7 و5 دارم.FNAانجام دادم.نتیجه خوش خیم بوده.مرتب آزمایش وسونو انجام میدهم الانم به دستور پزشكم نصف قرص لووتیروكسین میخورم و پزشكم میگه هر یكسال نمونه برداری كن و نیازی به جراحی نداری.اما خودم خیلی استرس دارم كه مبادا نودولهای خوشخیم تبدیل به بدخیم بشن.میخواهم بدانم چند درصد بیماران خوش خیم به بد خیم دچار میشوند و آیا بهتر نیست من جراحی كنم تا از استرسم كاسته بشه
سیاوش جوادی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
سلام دوست عزیز احتمالش خیلی کمه .کمتر از یک در صد خیالت راحت باشه من چند ساله درگیر تیروئید هستم
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
۱
۱
سلام چرا نظر خود را در مورد سرطان مدولاری تیروئید توضیح ندادید؟
...
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
۱
۳
من هم یك هفته است تیروئیدكتومی انجام دادم .دكتر معظمی بیمارستان مهر.انشاءالله خدا بهشون سلامتی و عزت و طول عمر بده
ملیكا
Slovakia
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
بهترین پزشكان در زمینه جراحی تیرویید در تهران چه كسانی هستن.دچار پاپیلاری هستم و باید جراحی كنم
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
۰
۷
مادر من تیرویید بدخیم داشا سال ۹۰ عمل جراحی تو بیمارستان دنای شیراز انجام داد وبعد از ان دو سه بار هم ید درمانی شد و حالش خیلی خوب بود ولی اخرین ید درمانی كه یكسال پیش داشت را به بهانه ترس از محیط اسكن بعد از ید درمانی از رفتن امتناع كرد وما هم چون وضعیت عمومیش خوب بود فشار نیاوردیم ولی الان دچارمتاستاز ریوی شده وبدلیل انسداد تنفسی تراك استومی شده دكترش ید درمانی تجویز كرده برای ۲۹ فروردین ۹۶ نوبت داره ایا امیدی به درمان وباز شدن راه تنفس و كنترل هست بخدا دوماهه روز وشب نداریم وهمش گریه وزاری میكنیم.لطفا جواب بدین وبرای مادر زجر كشیده ام كه ۵پسر و ۳ دختر را یتیم و با بدبختی بزرگ كرد دعا كنید.
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
۰
۱
درود 49 سالمه 1 سال است كه برآمدگی در گلو پیدا كردم (نودل) آزمایش دادم گفتن خوش خیم است روزی یك قرص كوچك ترویید خوردم به دستور پزشك امسال پزشكم گفته عمل جراحی انجام بدم چون نودل كوچك نشده لطفا راهنمائی كنید ایا عمل جراحی ضروری است یا نه دكترم میگه ممكنه بدخیم بشه
درضمن جواب اولیه ازمایش در ذیل می باشد
macroscopy: recived specimen are 7 slcohol fixed slides which stained by pap method
microscopy : slides show rare colloid material scattered small cluteers of follicular cells.
diagnosis: thyroid nodule -FNA: -benign thyroid nodule
ICD O C
ICD O M
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
۰
۴
سلام وقت بخیر بنده قبل از عید ازمتیش تیروئد دادم TSH حدود 1750 بود خیلی بالا بود الان حدود 2 ماه هست لوتیروكسین میخورم ..ایا خطرناكه اینقدر بالا هست؟ ممنئن راه نمای كنید بخدا دارم دیوونه میشم

نیازمندی ها