پرتو لیزر از زمان اختراع آن در سال 1958، یک فناوری مطرح در دنیای مدرن با کاربردی گسترده در علوم، پزشکی و صنایع نظامی است. لیزر منبعی برای نور و تابشهای کنترل شده است، با پهنای نوار باریک و تمرکزیابی شدید، چندین برابر درخشانتر از نور خورشید است.
کد خبر: ۶۲۲۰۴۲
کاربرد پرتو لیزر با فناوری دیجیتال

اما عرصه تازه ای از کاربرد این پرتو تک فام و پرتوان در دست آزمایش و بررسی است.

پروژه شورای پژوهش های علمی صنعتی آفریقای جنوبی در شهر پره توریا ممکن است تحولی در کاربرد پرتو لیزر در علوم ارتباطی تا پزشکی باشد.

برتری تابش لیزر، تولید نور کنترل شده و پرتوان آن است، حال این گروه به جای استفاده از ابزار های گران برای کنترل و شکل دهی به طیف تابش، پرتو را از درون خودش به طریقه دیجیتال کنترل می کنند.

اندرو فوربز پژوهشگر ارشد پروژه توضیح می دهد: «ایده لیزر دیجیتال چند سال پیش شروع شد. این در واقع کنار هم قرار دادن دو عرصه کاملا متفاوت است، یکی هولوگرافی دیجیتال با استفاده از صفحه نمایش اِل سی دی، همان صفحه نمایش تلویزیون خانه که نور را بطور فعال و خود جوش تغییر می دهد، و دنیای دیگر، لیزر دیجیتال است. در واقع همان لیزر متداول است. لیزر دیجیتال متفاوت است. فرض کنید برای تمرکز دادن به پرتو لیزر از آینه استفاده می کنیم. حالا جای یکی از آینه ها را با یک تلویزیون بسیار کوچک عوض کرده و در نتیجه با عوض کردن تنظیمات این تلویزیون، خصوصیات پرتو لیزر را کنترل می کنیم. »

افزودن خصوصیت دیجیتال، پرتو لیزر را کارآمد تر می کند. با این لیزر ارتباطات سریعتر و صنعت کار آمدتر خواهد شد، دقت در علم پزشکی به سطح بالاتری ارتقا پیدا می کند. با این حال، فرد معمولی با چشم غیر مسلح قادر به دیدن این تغییر در خصوصیت پرتو لیزر نیست.

منبع: یورو نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها