اگر فکر می‌کنی چاقی، این مطلب برای توست

سلامت لاغر شو

رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ارائه توصیه‌هایی برای کاهش اضافه وزن و چاقی پرداخت و گفت: کاهش بیش از 2 کیلوگرم وزن در ماه، به ارگانهای دیگر بدن آسیب خواهد زد. بنابراین مردم فریب تبلیغات سوء رسانه‌های مختلف را نخورند، زیرا این روشها حتی اگر هم جواب بدهند، با آسیبهای بعدی همراه خواهند بود.
کد خبر: ۶۱۵۷۶۲
خطر کاهش بیش از دو کیلو وزن در ماه

دکتر حسین دلشاد با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی، زمینه‌ساز بسیاری از بیماریها  بروز بیماریهای متابولیک و غیر متابولیکی از جمله دیابت، فشارخون، اختلال چربی، خون اختلالات تنفسی، گوارشی مثل کبد چرب، بیماریهای قلبی عروقی بویژه سکته‌های قلبی و مغزی و علاوه بر آن، استعداد ابتلا به برخی سرطانها مثل سرطان روده و نیز سرطان پستان در افراد چاق شیوع بیشتری دارند.

وی تخریب مفاصل به صورت آرتروز بویژه در زانوها را از جمله عوارض اضافه وزن توصیف کرده و افزود: با افزایش بی رویه وزن، در زنان چاق، اختلالات هورمونی نیز به وجود می‌آید که ازجمله آنها بیماری پلی‌کیستیک تخمدان را می‌توان نام برد. این بیماری به علت اختلال در تخمک‌گذاری باعث اختلال در سیکل های ماهیانه و بعضاعدم تخمک‌گذاری و ناباروری در زنان چاق می شود.

رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه رژیم غذایی باید حاوی مواد غذایی کم کالری و کم حجم باشد اظهار کرد: مواد قندی و چربی‌ها پرکالری هستند و لازم است که افراد چاق بر نامه غذایی لازم و مناسب را زیر نظر متخصصین و یا کارشناسان  تغذیه طراحی و به اجرا در آورند.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم تصریح کرد: علت چاقی تنها پرخوری  و کم تحرکی نیست. چاقی بیشتر در فردی بروز می‌کند که زمینه ژنتیکی آن را دارد. آلودگی هوا و آلاینده‌های محیطی که از کارخانجات صنعتی وارد محیط می‌شوند، از جمله عوامل چاقی‌زا هستند. فردی که زمینه ژنتیکی دارد، اگر در این فضاهای آلوده زندگی کند، استعداد چاقی‌اش بیشتر می‌شود.

وی به تبیین راههای درمان این معضل پرداخت و گفت: برای درمان مناسب چاقی در وهله اول یافتن دلیل چاقی فرد است.  مصرف برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی، هورمونی و یا وجود برخی بیماریها مثل کم کاری شدید تیروئید و به طور کلی برخی اختلالات ژنتیکی می توانند از علل چاقی باشد.

دلشاد افزود: در برخورد با فرد چاق باید عوامل زیادی بررسی شود و اگر علت، بیماری خاصی نباشد، بر حسب شدت چاقی، با بهره گیری از راههای مختلف درمان چاقی را آغاز نمود. البته برای تمام افراد چاق صرف نظر از شدت چاقی، توصیه به فعالیت فیزیکی و اجتناب از پرخوری، جزو نکات عمومی است. بنا به توصیه دلشاد بین 30 تا 60 دقیقه ورزش در روز برای این افراد کافی خواهد بود و در مجموع حدود 150 دقیقه در هفته و با تداوم برای همه افراد باید انجام بگیرد. (مهر)

newsQrCode
برچسب ها: چاقی کاهش وزن
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها