گزیده عناوین روزنامه‌های صبح سه شنبه

هشدار مجلس به 1+5

گزیده عناوین روزنامه های صبح روز شنبه

بی‌رحمی ژرمن‌ها به فساد دولتی

روزنامه های صبح امروز کشور در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون؛ «کاهش نرخ تورم در سال آینده از 42 به 29 درصد »،«تعلل 18ساله 18 دستگاه برای کاهش آلودگی هوا»، «تیرخلاص آمریکا به مذاکرات ژنو 3»،«کاهش تنوع مدارس قبل از مهر سال آینده»،«خبرهای خوش آموزش و پرورش برای بیمه تکمیلی فرهنگیان »،«روحانی نباید دور خود دیوار بکشد» و « بی‌رحمی ژرمن‌ها به فساد دولتی » منتشر کردند.
کد خبر: ۶۱۵۶۸۱
بی‌رحمی ژرمن‌ها به فساد دولتی

مردم سالاری: بی‌رحمی ژرمن‌ها به فساد دولتی

آلمان‌ها در مورد فساد اقتصادی سرسوزنی با کسی شوخی ندارند؛ ژرمن‌ها می‌دانند بذر فساد اگر در یک دولت ایجاد شود همانند موریانه کل سیستم حکومت را در خود می‌بلعد و در نهایت فروپاشی آن‌ها در پی خواهد داشت. رئیس جمهوری پیشین آلمان به خاطر یک مشت به مرگ سیاسی دچار و از پست خود عزل شد. حدود 6ماه پیشتر،خداحافظی رییس جمهور پیشین آلمان برایش خوشایند نبود، نه به این دلیل که از ریاست جمهوری کنار رفته است، بلکه به این خاطر که با سروصداهای زیاد اعتراضی مردم همراه بود. ،کمی پیش از آغاز مراسم وداع، هشتم مارچ در برلین پایتخت آلمان، مردم در صفحه تویتر نوشته بودند که در شهر همه وسایل سوت زنی، مثل اشپلاق و یا شیپور، که سروصدا ایجاد می‌کنند، به فروش رسیده‌اند. یک روز پیش در صفحه فیس بوک گروهی تشکیل گردیده بود که اعلام کرد با رییس جمهور مستعفی به گونه خاصی، با سرو صداهای اشپلاق و یا شیپور، وداع خواهند کرد. دامنه این فراخوان بسیار زود در انترنت گسترده شد و تقریباً 10 هزار نفر کاربران صفحه فیس بوک از این مفکوره استقبال کردند.

گویا موضوع در آلمان به عزل رئیس جمهوری سابق ختم نشده است. حالا،در اتفاقی نادر، کریستیان وولف، دریک محکمه روی چوکی متهمان نشسته است و ممکن است وی تا سه سال به زندان محکوم شود. در نظرسنجی‌های اخیر شصت و چهار درصد از مردم آلمان گفته اند نباید هیچ رحمی به کریستیان ولف کرد چرا که او اعتبار خود را از دست داده است. مطبوعات آلمان نیز به اتفاق نوشته اند شاید مبلغ هدیه چندان زیاد نباشد اما عمل وی به فساد شباهت دارد.

 روز پنج‌شنبه (23 آبان 92/ 14 نوامبر) دادگاهی در‌هانوفر، مرکز ایالت نیدرزاکسن آلمان، رسیدگی به پرونده و اتهام‌های کریستیان وولف و دوست تهیه‌کننده‌ او، دیوید گرونه‌وولد را آغاز کرد.رئیس جمهور پیشین آلمان پیش از ورود به سالن دادگاه در جمع خبرنگاران ابراز اطمینان کرد که به تمام اتهام‌ها پاسخ خواهد داد، زیرا «در تمام دوران خدمتش خلافی مرتکب نشده" است. وولف از سال 2003 تا 2010 میلادی نخست‌وزیر ایالت نیدرزاکسن و پس از آن رئیس جمهور آلمان بود. او 17 فوریه سال 2012 روز پس از لغو مصونیت سیاسی‌اش توسط دستگاه قضایی آلمان از مقام خود استعفا داد.

محاکمه به خاطر 753 یورو و 90 سنت

روز پنج شنبه، ده‌ها خبرنگار و تصویربردار ورود او به ساختمان محکمه را دنبال کردند.وولف که خود را نسبت به اثبات بی‌گناهی‌اش در دادگاه مطمئن نشان می‌داد تاکید کرد که مایل است پس از ختم دادرسی دوباره به مسائلی بپردازد که دلمشغولی همیشگی او بوده‌اند.

حالا، همه مسایل ناخوشایندی که سرانجام منجر به کناره گیری وولف شدند، دوباره مطرح خواهند شد. این مسایل عبارت‌اند از تعلق خاطر وولف به تجمل، دنیای ثروتمندان، کریدت مورد مناقشه برای خریداری خانه‌اش و سپری نمودن تعطیلات در خانه‌های تفریحی آشنایان ثروت مندش. او همچنان متهم است که به جشن‌ها و ضیافت‌های شبانه‌ای می‌رفته است که دوستانی چون دیوید گروینولد که باوی یکجا متهم است، پول آن را می‌پرداختند. سرانجام تلفن تهدیدآمیز وولف به سردبیر روزنامه «بیلد» به یاد آورده خواهد شد که دلالت به برخورد نامناسب رییس جمهور با آزادی مطبوعات می‌کند. خانم بتینا وولف، بانوی اول پیشین و همسر طلاق شده وولف و برخی چهره‌های سرشناس دیگر به عنوان شاهد در این محکمه ظاهر خواهند شد.

آنچنان که در کیفرخواست مطرح شده ماجرایی که رئیس جمهور پیشین آلمان را به کناره‌گیری و محاکمه کشانده پرداخت بخشی از مخارج اقامت او و همسرش توسط دیوید گرونه‌وولد، در سفری به مونیخ در سال 2008 بوده است.سفر کریستیان وولف و همسرش برای شرکت در جشن اکتبر انجام شد که هر سال در مونیخ برگزار می‌شود. مطابق کیفرخواست گرونه‌وولد 753 یورو و 90 سنت از مخارج هتل، شام و دیدار از جشن اکتبر دوستانش را پرداخت کرده است.

دادستان وولف را متهم می‌کند که پس از این سفر به دوست تهیه‌کنده‌اش کمک کرده تا برای فیلمی که قصد ساختنش را داشته از حمایت مالی کمپانی زیمنس برخوردار شود. جنجال‌هایی که بر سر این پرونده برپا شد یکی از علت‌های جدایی وولف و همسرش عنوان می‌شود. وولف از دادستانان کشور به خاطر تنظیم شکایت و تشکیل این پرونده که وی «مسخره» دانسته است، انتقاد کرد و افزود: هرگز هیچ معامله‌ای را نپذیرفته‌ام. من برای احقاق عدالت به این‌جا آمده‌ام.

احتمال طرح اتهام‌های جدید

فرانک روزنو، قاضی شعبه 127 دادگاه هانوفر نخستین جلسه دادرسی را مطابق برنامه ساعت ده صبح پنج‌شنبه آغاز کرد. دادگاه اندکی بعد به علت اعتراض یکی از وکیلان گرونه‌وولد به حضور پرشمار روزنامه‌نگاران نسبت به تماشاگران عادی در سالن، حدود نیم ساعت متوقف شد. در ادامه رسیدگی به پرونده وولف و دوست تهیه‌کننده‌اش رسما آغاز شد. در نخستین نشست دادستان کیفرخواست را خواند. کریستیان وولف در واکنش به اتهام‌های مطرح شده گرونه‌وولد را دوست نزدیک خود خواند و تاکید کرد که «سیاست‌مداران نیز حق دارند دوستانی داشته باشند.» میشائیل ناگل، وکیل وولف در بیانیه‌ای با اشاره به سابقه سیاسی موکلش اتهام سوء استفاده چند صد یورویی علیه او را باورنکردنی و دور از ذهن خوانده است. برخی از ناظران معتقدند مسئله فقط چند صد یورو نیست و ظاهرا قرار است در جریان رسیدگی به این پرونده به موارد دیگری از «سودجویی و سودرسانی» میان متهمان پرداخته شود.

امید به فرافکنی

وولف که با عنوان رسمی رییس جمهور پیشین یاد می‌شود، می‌توانست از همه این‌ها چشم پوشی کند. سارنوال به او پیشنهاد کرده بود که با قبول مجازات نقدی 20 هزار یورویی، از محاکمه انصراف کند. پرداخت این مبلغ برای این فرد 54 ساله که در رشته حقوق تحصیل کرده و مانند رؤسای جمهور قبلی آلمان از معاش ماهانه 20 هزار یورویی، موتر و دفتر رسمی برخورداری است، کار دشواری نیست.اما وولف این پیشکش را رد نموده و به وکیلان اش اجازه داد است که برای اعاده «حیثیت و حقوق کریستیان وولف رییس جمهور سابق» تلاش نمایند. وولف که به مثابه یک سیاستمدار شکست خورده، توسط رسانه‌ها تحقیر شده و در عین زمان همدردی شمار زیاد آلمانی‌ها را جلب نموده است، می‌خواهد دست کم لکه “خطاکار بودن” را از پیشانی اش پاک کند.

بیرند موسیگ و میشاییل ناگل، وکلای او امکانات خوبی برای دفاع از او می‌بینند. چون از جمله همه موارد مشخصی که وولف را متهم به فساد می‌ساخت، از قرار معلوم فقط یک مورد باقی مانده است که این محاکمه را توجیه می‌کند. مانند همه موارد دیگر، این قضیه نیز مربوط به زمانی نیست که وولف رییس جمهور آلمان بوده است، بلکه به زمانی بر می‌گردد که او به حیث سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن بوده است. به همین دلیل است که این محاکمه در یک محکمه جزای منطقه یی در شهر هانوور برگزار می‌شود.

محاکمه‌ای بی‌سابقه در آلمان

مطابق اسنادی که نسخه‌ای از آن در اختیار شبکه اول تلویزیون آلمان قرار گرفته دادگاه در نظر دارد رابطه میان رئیس جمهور پیشین آلمان و دوست تهیه‌کننده‌اش را در برهه زمانی گسترده‌تری بررسی کند.گفته می‌شود در چند مورد دیگر نیز گرونه‌وولد مخارج چند سفر تفریحی وولف و همسرش را پرداخت کرده است.

لغو مصونیت سیاسی و محاکمه رئیس جمهور در تاریخ آلمان سابقه نداشته است.دادستان پیشنهاد کرده بود پرونده وولف و گرونه‌وولد در ازای پرداخت جریمه مختومه اعلام شود اما متهمان با تاکید بر بیگناهی خود این پیشنهاد را نپذیرفتند.

قرار است 46 شاهد به دادگاه دعوت شوند که برخی از آنها از شخصیت‌های سیاسی آلمان هستند. پیش‌بینی می‌شود دادرسی در 22 جلسه انجام شود و آوریل سال 2014 خاتمه یابد.

موفقیت رییس جمهور جوان سابق نمی‌تواند افکار عامه را در این مورد تغییر بدهد که به مثابه رییس دولت نقش نامناسبی بازی کرده است. پنهان کاری‌هایش در ارتباط با این رسوایی نیز وجاهت وولف را خدشه دار کرده است، ولو آنکه قابل محاکمه نباشد. مراجع اخلاقی یی چون ریشارد فون وایسیکر و یا از قدیمی‌ترها تیودورهویس نماد ریاست جمهوری آلمان بوده اند. گاوک، جانشین وولف نیز مطابق به نظر پرسی‌هایی که از مردم در مورد محبوبیت سیاستمداران صورت گرفته است، توانسته است به چنان جایگاه بلندی دست یابد که به طور عنعنوی شاخص رییس جمهور آلمان است.

مردم سالاری

-ائمه جمعه سراسر کشور:به نتیجه رسیدن مذاکرات، به مصلحت کشور و منطقه است
-واگذاری زمین‌های پارک ملی خجیر به صورت غیرقانونی
-سکوت نخبگان به انحراف جوامع منجر می‌شود

خراسان

-صندوق بین المللی پول: نرخ تورم ایران در سال آینده از ۴۲ به ۲۹درصد کاهش می یابد
-اوباما: شاکله اصلی تحریم ها علیه ایران دست نخورده باقی می ماند
-تعلل 18ساله 18 دستگاه برای کاهش آلودگی هوا

کیهان

-گزارش رسمی آژانس از اقدامات اعتمادساز ایران
-تولید برخی خودروها تا سال 94متوقف می‌شود
-تیرخلاص آمریکا به مذاکرات ژنو 3
-لبیک یا حسین ع جهانی شد

جمهوری اسلامی

-آمانو:همکاری جدید ایران و آژانس گامی مهم محسوب می شود
-خبرهای خوش آموزش و پرورش برای بیمه تکمیلی فرهنگیان
-کاهش تنوع مدارس قبل از مهر سال آینده
-فیس بوک جزو مصادیق مجرمانه نیست

آرمان

-کمیته ‌امدادی نمی‌شود کشور را اداره کرد
-حاشیه‌ها بر متن مذاکرات غلبه می‌کند؟
- روحانی نباید دور خود دیوار بکشد
-یک کارنامه 100 روزه

آفرینش

-امروز؛ آخرین مهلت ارسال اعتراض به سوالات آزمون دکتری تخصصی پزشکی
-بخشی از 45 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران را آزاد می کنیم  
-پیروزی پرگل تیم ملی ایران برابر تایلند
-لاغری خوب است ولی با صبحانه  

شرق

-صدور مجوز پروژه ایران زمین در قبال تامین تجهیزات بزرگراه صدر
-وزیر ارشاد:فیس بوک را از مصادیق مجرمانه نمی دانم
- بی‌رحمی ژرمن‌ها به فساد دولتی
-نرخ سود بانکی ثابت ماند

سیاست روز

-واکنش‌ها به سبک مدیریتی وزارت علوم
-عزاداران سالار شهیدان در خاک و خون
-لطفا مستند، منطقی و منصفانه باشد
-چوب غرب لای چرخ مذاکرات

حمایت

-دستور رییس‌جمهوری برای ساخت نیروگاه‌های‌اتمی‌جدید    
-تدابیر قانونی برای مبارزه با تصرف عدوانی
-لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای
-تاثیر گذشت زمان بر جرایم تعزیری

جام جم

-اوباما:تحریم های نفتی وبانکی ایران به قوت خود باقی می ماند
-هزینه سفرعمره 15 درصد کاهش یافت
-ایران در یک قدمی جام ملت های آسیا
-هفته کتاب از امروز ورق می خورد

جوان

-حسن نیت حداکثری ایران در ازای لغو 5 درصدی تحریم ها
-نصرالله:توافق هسته ای ایران مانع جنگ در منطقه می شود
-مهلت 20 ساله ایران برای خروج از بحران جمعیت
-توفیقی راه استیضاح فرجی دانا را همواره می کند

دنیای اقتصاد

-قیمت‌گذاری خودرو با ارز آزاد، مناقشه‌ای جدید
-شناورسازی سود بانکی منتفی شد
-ژاپن به کمک دریاچه ارومیه می آید
-فرانسه بزرگ‌ترین بازنده ژنو

تهران امروز

-درخواست مراجع برای رفع مشکلات معیشتی
-مجادله در غرب برسر تشدید تحریم‌ها
-پاداش اعراب خلیج فارس به فرانسه ؟
-اخلاق‌شکنی غربی‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها