فیلم کوتاه، نیازمند همتی بلند

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز ساعت ‌19 در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد و پرونده یکی از مهم‌ترین رویدادهای مورد علاقه و توجه فیلمسازان داخلی و خارجی عرصه فیلم کوتاه در پایتخت بسته خواهد شد.
کد خبر: ۶۰۷۹۴۲
فیلم کوتاه، نیازمند همتی بلند

اما این جشنواره فقط منحصر به تهران نخواهد بود و علاقه‌مندان دیگر نقاط کشور نیز می‌توانند از روز سه‌شنبه فیلم‌های بخش مسابقه ایران و آثار بخش‌های جنبی بین‌الملل را در انجمن‌های سینمای جوانان مراکز استان‌های کشور تماشا کنند.

پخش حدود 2500 فیلم کوتاه از 109 کشور نشان از اهمیت این رویداد بزرگ بین‌المللی دارد و حضور مشتاقانه جمع کثیری از فیلمسازان ایرانی و خارجی نشان‌دهنده جایگاه والای این عرصه است.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی توسط چهره‌هایی همچون خسرو سینایی، دکتر احمد الستی، مهرداد اسکویی، محمدرضا سکوت و علیرضا خمسه و افرادی چون محمدرضا بزرگ‌نیا، دکتر احمد ضابطی جهرمی، دکتر محمدعلی صفورا، مهدی کرم‌پور، مهدی فرجی و رسول صدرعاملی در جمع داوران نیز دلیل محکم و موجهی برای این مدعاست.

جشنواره فیلم کوتاه ویترین کم‌نظیری از آثار گزیده داخلی و خارجی این عرصه است و باعث می‌شود فیلمسازان شهرهای مختلف برای چند روز گردهم آیند و علاوه بر محک زدن خود در میدان رقابت، آثارشان را به معرض نمایش و نقد و نظر بگذارند؛ یعنی دقیقا همان امکانی که بیشتر به اتفاق فیلم‌های کوتاه از آن محروم هستند. این جشنواره همچنین محل مناسبی است که فیلمسازان بی‌نام و نشان این عرصه صدای فریاد خود را به گوش مسئولان سینمایی و بالادستی‌ های عرصه فرهنگ و هنر برسانند.

درست است که فراگیر شدن دوربین دیجیتال و راهیابی آن به خانه‌ها بظاهر فیلمسازی را برای همه آسان کرده و هرکسی را مستعد فیلمساز کردن، اما تولید و ساخت یک فیلم کوتاه هرچند با زمانی بسیار کم و مختصر نیز نیازمند امکانات و تجهیزات حداقلی است.

به فعل درآوردن استعدادهای بالقوه بی‌پایان و اجرای این همه طرح و ایده درخشان احتیاج به حمایت مادی و معنوی متولیان سینمایی کشور و در راس آنها انجمن سینمای جوانان دارد.

تعدد و گستردگی مناسب مراکز انجمن و تلاش‌های صورت گرفته درخصوص حمایت اولیه از جوانان و اهمیت دادن به مقوله آموزش از اقدامات ارزشمند این نهاد است، اما این همه به هیچ عنوان کفاف خیل عظیم فیلمسازان این عرصه را نمی‌دهد. تولید فیلم کوتاه جدا از عزم و اراده راسخ خود فیلمسازان نیازمند همت بلند مسئولان نیز هست و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید با جلب حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس و نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و تخصیص بودجه‌های بسیار بیشتری در این زمینه امکانات بیشتری را برای فعالیت و فیلمسازی جوانان مستعد فراهم کنند و اجازه ندهند استعدادهای نوظهور که می‌توانند پشتوانه قابل اعتنایی برای آینده سینمای کشور باشند، در بدو امر و قدم اول از ادامه مسیر منصرف شوند.

علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها