معاون امور بین الملل وزارت خارجه:

دیدار با گفت‌وگوی تلفنی تفاوت دیپلماتیک دارد

علاء الدین بروجری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیدعباس عراقچی معاون امور بین الملل وزارت خارجه با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به بررسی نتایج و دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک پرداختند.
کد خبر: ۶۰۱۶۶۰
دیدار با گفت‌وگوی تلفنی تفاوت دیپلماتیک دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:اینکه اوباما پس از رد درخواستش مبنی بر دیدار با آقای روحانی، گفتگوی تلفنی را مطرح کرد برای ترمیم آبروی از دست رفته اش بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، سید علاء الدین بروجردی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود : برای اوباما که پاسخ مثبتی از درخواستش برای ملاقات با رئیس جمهور کشورمان دریافت نکرد ضربه شدید حیثیتی بود و قبول گفتگوی تلفنی از سوی آقای روحانی به نوعی برای حفظ آبروی از دست رفته اوباما بود.

وی تأکید کرد: اگر آقای روحانی پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا را پذیرفت به این علت بود که بیش از این ضربه حیثیتی به آمریکا وارد نشود.

بروجردی با اشاره به اینکه مسئله ما با آمریکا با گفتگو و تماس های تلفنی حل نمی شود گفت: مشکل ما با آمریکا در زمینه سیاست ها و نگرش این کشور به انقلاب اسلامی و جهان اسلام است.

وی ادامه داد : سیاست های آمریکا در مواجهه با ایران، خصمانه است زیرا اگر این گونه نبود در کنگره آمریکا برای براندازی نظام ایران بودجه تصویب نمی‌کردند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: نخستین گام آمریکا باید تغییر رفتار و سیاست خصمانه به سیاستی مشخص و بدون دشمنی نسبت به انقلاب اسلامی ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه بدهکاری آمریکا به کشور و انقلابمان فراوان است گفت:تا زمانی که ماهیت گفتمانی رئیس جمهور و کنگره آمریکا درباره ایران تغییر نکند حداقل خوشبینی به این کشور هم ساده انگاری است.

بروجردی افزود: کمتر کشوری وجود دارد که توان گفتن «نه» را به آمریکا دارد اما آقای روحانی در پاسخ به درخواست اوباما برای ملاقات، «نه» گفت و این ناشی از موضع اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه اوباما در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل از فتوای مقام معظم رهبری درباره سلاح هسته ای و همچنین در خصوص پذیرش حق دستیابی ایران به فعالیت های صلح آمیز انرژی هسته‌ای سخن گفت ادبیات جدیدی بود که ناشی از قدرت نظام ماست.

عراقچی:گفتگوی تلفنی با ملاقات از لحاظ دیپلماتیک تفاوت دارد

معاون بین الملل وزیر امور خارجه هم گفت: میان گفتگوی تلفنی و ملاقات از لحاظ دیپلماتیک تفاوت وجود دارد.

سیدعباس عراقچی درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آمریکا افزود : هنوز در ابتدای مسیری طولانی هستیم ضمن اینکه بدبینی های خود را به آمریکا بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مد نظر داریم.

وی با اشاره به اینکه برخی تحلیل ها در داخل، نوعی فضای روانی است گفت : مردم بدانند که انتظارات باید معقول باشد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که درخواست گفتگوی تلفنی میان روسای جمهور ایران و آمریکا را ابتدا کدام طرف مطرح کرد؟ افزود: مقامات آمریکایی ابتدا درخواست ملاقات با آقای روحانی را مطرح کردند و در این زمینه اصرار زیادی داشتند اما وقتی قبول نکردیم آنها ایده گفتگوی تلفنی را مطرح کردند و این اوباما بود که تماس تلفنی را برقرار کرد.

عضو هیأت اعزامی ایران به نیویورک گفت:درباره اینکه چه کسی ابتدا تقاضای گفتگوی تلفنی کرد خیلی نباید وارد جزئیات شد و آنچه مهم است این بود که تقاضا برای آمدن به سمت ایران از طرف اوباما مطرح شد و این ناشی از قدرت و صلابت کشورمان است.

وی افزود : باید مراقب بود که در این مباحث و کشمکش ها، موضوع اصلی گم نشود و این نکته مهم است که چگونه کشوری که خود را ابرقدرت می داند برای دیدار با رئیس جمهورمان به التماس می افتد.

مجری برنامه در ادامه پرسید : زمانی که طرف آمریکایی اینگونه القا می کند که درخواست گفتگوی تلفنی ابتدا از طرف ایران مطرح شده است چه اعتمادی می توانیم به ادامه مذاکرات با آمریکا داشته باشیم؟

عراقچی پاسخ داد: البته این سخن را یکی از مقامات آنها مطرح کرد اما زمانی که با اعتراض ما مواجه شدند گفتند اصلاح می‌کنیم.

وی افزود: البته هیچگاه اطمینان صد در صدی به آمریکا نداشتیم و در ادامه مسیر هم نخواهیم داشت و همان بدبینی که مقام معظم رهبری هم فرمودند مد نظر ماست.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار بر گفتگوی تلفنی بود چرا ملاقات رو در رو انجام نشد گفت: ملاقات حضوری با گفتگوی تلفنی تفاوت ماهوی دارد؛ طرف آمریکایی اصرار به ملاقات حضوری داشت اما چون آن را به صلاح ندانستیم آنها ایده‌های دیگری را مطرح کردند.

معاون بین الملل وزیر امور خارجه ادامه داد: البته این گفتگوی تلفنی هم به یکسری تعارفات و مباحثی درباره بحث هسته‌ای محدود شد.

وی در ادامه درباره سوریه گفت: علاوه بر سوریه ، گروه های تروریستی و معارض سوریه هم به سلاح های شیمیایی دسترسی دارند که این خلع سلاح باید در سوریه کامل صورت گیرد نه فقط مربوط به سوری ها باشد.

سیدعباس عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ایران در بحث سوریه چه مواضعی دارد؟ افزود: ما به دنبال راهکار سیاسی در سوریه هستیم و باید گفتگوهای ملی میان دولت و معارضان واقعی سوریه صورت گیرد.

وی گفت: اکنون بحث کنفرانس بین الملل ژنو 2 مطرح است و چه ما در این اجلاس دعوت شویم و چه نشویم از راهکار سیاسی در سوریه حمایت می کنیم و به دنبال گفتگوهای سوری - سوری هستیم و هیچ کس حق ندارد ورود پیدا کند.

عراقچی با اشاره به این که استفاده از سلاح های شیمیایی را قویاً محکوم می کنیم افزود: این سلاح را ضد بشری و ضد اخلاقی می دانیم و حرمت شرعی برای آن قائلیم اما مدارکی وجود دارد که گروه های تروریستی و معارض سوری هم به این سلاح ها دسترسی دارند و هرگونه خلع سلاح شیمیایی در سوریه باید کامل صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حضور ایران در ژنو 2 قطعی شده است یا خیر؟ گفت: هنوز درخصوص حضور ایران و حتی زمان برگزاری آن تصمیم قطعی گرفته نشده است اما احتمال دارد نیمه نوامبر برگزار شود.

عضو هیأت اعزامی به نیویورک در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ظریف و کری حول چه مواردی با هم دیدار و گفتگو داشتند؟ افزود: این گونه دیدارها معمولی است و چون آقای ظریف ، با 5 وزیر خارجه کشورهای 1+5 ملاقات کرده بود کری درخواست چند دقیقه مذاکره را با ظریف داشت که این مذاکره با پذیرش ظریف حدود نیم ساعت انجام شد.

وی گفت: کری در این گفتگو همان مواضع اوباما را مبنی بر پذیرش حقوق هسته‌ای ایران بیان و ظریف هم خاطرنشان کرد که اصل حقوق هسته‌ای ایران قابل مصالحه نیست اما درباره ابعاد آن می توان مذاکره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها