در حالی که روند مذاکرات سیاسی، امیدواری‌های زیادی در فضای کشور ایجاد کرده، دیروز بازار کشور و منحنی قیمت‌ها نیز به این امیدواری واکنش مثبت و غیرمنتظره‌ای نشان داد.
کد خبر: ۵۹۹۴۴۲
کاهش قیمت‌ها در ‌سایه تحولات سیاسی

به گزارش خبرنگار ما، جو مثبت و امیدوارانه‌ای که در مذاکرات سیاسی ایران و غرب ایجاد شده و از لحن تند دوطرف کاسته است، این انتظار شکننده را در بازار ایجاد کرده که روند تحریم‌ها رو به کاهش یافتن و حتی رفع کامل است بنابراین فعالان بازار فعلا از خرید و فروش در بازارهای پایه مانند ارز و سکه دست کشیده و همین امر باعث کاهش تقاضا و ریزش بیشتر قیمت‌ها شده است.

این در حالی است که بازار به مذاکرات سیاسی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (فردا و پس‌فردا) در مقر سازمان ملل در نیویورک چشم دوخته که اگر مانند علائمی که این روزها از دو سوی مذاکرات ـ ایران و غرب ـ به چشم می‌خورد، همه چیز مثبت و امیدوارانه پیش برود، می‌توان انتظار تحولات بیشتر و غیرمنتظره‌تری را نیز داشت.

به این ترتیب در نخستین روز هفته جاری که هفته‌ای دیپلماتیک و سرنوشت‌ساز نامیده می‌شود، بازارهای کشور به روند تحولات سیاسی واکنشی مثبت و امیدوارانه نشان دادند به طوری که نرخ دلار سقوط کرد و به زیر 3000 تومان رسید، قیمت سکه طرح جدید بیشتر به 900 هزار تومان نزدیک شد، بورس روزی تاریخی را با چهار رکوردشکنی ثبت کرد و شاخص کل آن مرز 62 هزار واحد را شکست، شاخص فرابورس به مرز 700 واحد رسید و فعالان بازارهایی چون خودرو و آهن‌آلات از کاهش قیمت‌ها خبر دادند.

همچنین خبرهایی پراکنده مبنی بر کاهش یا رفع تحریم‌ها از صنعت خودرو و لغو تحریم دسترسی شبکه بانکی ایران به سامانه سوئیفت (جام جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی) به گوش می‌رسد که در صورت تحقق، خود منشأ تحولات تازه‌ای خواهد بود.

به این ترتیب در هفته جاری چشم‌ بازار ایران نیز به نیویورک خواهد بود و به تناسب تحولات سیاسی، اقتصاد ایران نیز هفته‌ای پربیم و امید پیش‌رو دارد؛ هفته‌ای که آنچه نکوست از بهارش پیداست را دیروز به رخ کشید.

سقوط قیمت دلار و سکه

در نخستین تحول قیمتی متاثر از تحولات سیاسی، قیمت دلار و سکه به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت.

با این که دیروز قیمت‌ها در بازار در حال نوسان بود و روایت‌های مختلفی اعلام می‌شد، اما متوسط قیمت دلار تا عصر دیروز حاکی از آن است که دلار علاوه بر این که به زیر 3000 تومان رسیده، حدود 2950 تومان قابل خریداری بود.

به این ترتیب دلار در طول یک روز 140 تومان کاهش قیمت داشته و از 3090 تومان در پنجشنبه هفته گذشته به 2950 تومان رسیده است.

قیمت یورو اما بیشتر کاهش یافت. بهای پول واحد اروپایی با 190 تومان کاهش به زیر 4000 تومان سقوط کرد و از 4140 تومان در روز پنجشنبه به 3950 تومان در روز گذشته رسید.

در همین حال قیمت سکه تمام طرح جدید (امامی) نیز 89 هزار تومان کاهش یافت و از یک میلیون تومان در روز پنجشنبه به 911 هزار تومان رسید.

به این ترتیب قیمت نیم‌سکه با 30 هزار تومان از 512 هزار تومان به 482 هزار تومان ـ و ربع سکه با 22 هزار تومان کاهش در رقم 295 هزار تومان ایستاد.

در همین حال احمد لواسانی، دبیرکل کانون صراف‌ها به ایرنا گفت: قیمت ارز در روزهای گذشته رو به کاهش بوده زیرا طرف تقاضا منتظر اتفاقات احتمالی سیاسی در نیویورک است.

وی با بیان آن که هم‌اکنون تقاضا از بازار خارج شده و مشتریان منتظر روزهای آینده هستند، اظهار کرد: شرایط کنونی بازار را باید بیشتر از جنبه سیاسی بررسی کرد.

لواسانی با تاکید بر این که بازار تابع عرضه و تقاضاست، تصریح کرد: تقاضا از بازار به دلیل اتفاقات و سیاست‌های منطقه‌ای خارج شده است.

وی تصریح کرد: معاملات در هر شرایطی انجام می‌شود و تنها در شرایط نامشخص بودن شرایط بازار اختلاف رقم خرید و فروش بین متقاضیان و عرضه‌کنندگان افزایش می‌یابد، زیرا صرافان باید برای جلوگیری از متضررشدن با رقم کمتر از معمول اقدام به خرید ارز از فروشندگان کنند.

این در حال است که حتی برخی صرافان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید دلار و یورو امتناع می‌کنند.

صعود بورس بر قله 62 هزار واحدی

اما بورس به عنوان دماسنج اقتصاد کشور با سنجش امیدبخش تحولات سیاسی و برعکس قیمت طلا و ارز، روند قابل توجه افزایشی به خود گرفت.

در معاملات دیروز، روز تاریخی بازار سرمایه به ثبت رسید و بورس تهران موفق به ثبت چهار رکوردشکنی جدید شد.

به گزارش ایسنا، دماسنج بازار سرمایه که در انتهای هفته گذشته، خود را برای رکوردشکنی‌های جدید آماده کرده بود، طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده در دقایق اولیه معاملات دیروز با رشد بیش از 600 واحدی مواجه شد و براحتی از کانال 60 هزار واحدی گذشت.

اما افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها در بورس تهران موجب شد تا روند پرشتاب بورس تهران ادامه یافته و شاخص کل بورس در ساعت 11 و 20 دقیقه برای اولین‌بار در بازار سرمایه از کانال 62 هزار واحدی نیز عبور کند.

حاکم شدن فضای مثبت سیاسی، سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، رسیدن اخبار خوش درخصوص لغو تحریم‌ها در کنار رکود بازارهای رقیب و انتظار برای گزارش‌های شش ماهه مناسب و خبر رفع ممنوعیت صادرات همگی دست به دست هم داد تا روزهای طلایی و بی‌سابقه بورس تهران آغاز شده و طبق پیش‌بینی کارشناسان بازدهی بورس تا پایان سال به 100 درصد افزایش یابد.

به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه در معاملات دیروز موفق به دو رکوردشکنی جدید شد و برای اولین‌بار در تاریخ از کانال‌های 61 و62 هزار واحدی گذشت و با رشد قیمت سهام شرکت‌ها موجب خوشحالی سهامداران شد.

بر این اساس در معاملات دیروز دماسنج بازار سرمایه 1089 واحد رشد کرد و با افزایش 1.79 درصدی به کانال 62 هزار و 53 واحدی رسید.

با این اتفاق بیست‌وچهارمین رکورد شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون شکسته شد و بورس تهران بازدهی 62 درصدی را نصیب سهامداران کرد و به این ترتیب سومین رکوردشکنی بورس در معاملات دیروز به ثبت رسید.

اما چهارمین رکوردشکنی بورس مربوط به ارزش بورس تهران است، در جایی که افزایش قیمت‌ها و شاخص بورس در معاملات دیروز موجب شد تا ارزش بازار سرمایه نیز رکوردشکنی جدید ثبت کند و برای اولین‌بار 302 هزار میلیارد تومانی شد.

در بازار دیروز بیشتر سهام شرکت‌ها مثبت شد و بعد از تاپیکو، ملی مس، مخابرات، هلدینگ خلیج‌فارس، بانک ملت، مپنا، فولاد خوزستان، بانک پاسارگاد، پتروشیمی پردیس، بانک صادرات، کشتیرانی، بانک تجارت، پارسیان، سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی خارک و شیراز، سایپا، چادرملو، فولاد، بانک کارآفرین، پتروشیمی کرمانشاه و حفاری شمال تاثیر 186 تا 10 واحدی بر شاخص بورس گذاشت.

اما اخبار مربوط به لغو تحریم‌ها تاثیر بیشتری در بورس تهران گذاشت به طوری که خبر لغو تحریم شرکت کشتیرانی، سهام این شرکت را به یک رویا در بورس تهران تبدیل کرد، به طوری که شرکت کشتیرانی در بازار دیروز شگفتی آفرید و از صف خرید 112 میلیونی برخوردار شد؛ این شرکت که مشمول گره معاملاتی شده بود در بازار دیروز 12 درصد رشد کرد و قیمت سهام آن از 153 تومان در روز چهارشنبه هفته گذشته به 171 تومان در معاملات دیروز رسید.علاوه بر این، انتشار خبری مبنی بر لغو تحریم شرکت‌های خودرویی نیز موجب شد تا شرکت‌های خودرویی نیز در مرکز توجه سهامداران قرار گیرد به طوری که شرکت ایران‌خودرو نیز در بازار دیروز دومین صف برتر بازار را به خود اختصاص داد و از صف خرید 80 میلیونی برخوردار شد.

به این ترتیب در بازار رویایی دیروز، بیش از 683 میلیون سهم به ارزش 281 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز برای اولین‌بار به 303 هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص فرابورس به مرز 700 واحد رسید

در همین حال دیروز 229 میلیون اوراق بهادار در بازارهای فرابورس معامله شد و شاخص فرابورس با 8.09 واحد افزایش به 698.01 واحد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، دیروز در فرابورس 229 میلیون اوراق بهادار به ارزش 2153 میلیارد ریال معامله شد. در میان شرکت‌های فرابورسی بیشترین معاملات به خرید و فروش 54 میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش 887 میلیارد ریال تعلق گرفت و قیمت هر سهم با رشدی 4.9 درصدی به 16هزار و 419ریال رسید.

مبادله 46 میلیون سهم ذوب‌آهن به ارزش 186.3 میلیارد ریال در رده دوم قرار گرفت؛ هرچند هر سهم آن با کاهشی 1.5 درصدی نرخ 4101 ریال را ثبت کرد.

در همین حال داد و ستد 459 سهم کارخانجات مخابرات ایران در بازار پایه کمترین معاملات را به همراه داشت.

تاثیر کاهش قیمت‌ها در سایر بازارها

از سوی دیگر خبرگزاری‌ها از آغاز کاهش قیمت‌ها در دیگر بازارها بویژه خودرو و آهن‌آلات خبر دادند. در بازار خودرو، کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی بین 500 هزار تومان تا هفت میلیون تومان برآورد می‌شود.

فعالان بازار آهن‌آلات می‌گویند خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها، از خرید خودداری می‌کنند که همین امر کاهش تقاضا و سقوط بیشتر قیمت‌ها را رقم می‌زند.

فارس در این باره گزارش داد: قیمت خودرو در بازار همزمان با کاهش نرخ ارز و رکود خرید و فروش، کاهش یافت؛ به طوری که قیمت خودروهای داخلی و خارجی بین ۵۰۰ هزار تا هفت میلیون تومان افت داشته است.

براین اساس، اکنون هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 به قیمت 36.6 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که افت قیمت 500 هزار تومانی را نسبت به روزهای قبل نشان می‌دهد.

قیمت پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 نیز با افت 500 هزار تومانی به 38 میلیون تومان رسیده و در عین حال، قیمت پژو 206 صندوق‌دار مدل V9 با افت یک میلیون تومان به 51 میلیون تومان رسیده است.

پژو 207 دنده معمولی نیز کاهش قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرده و اکنون 47 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

در مورد قیمت پژو 405 بنزینی به عنوان پرفروش‌ترین محصول ایران‌ خودرو نیز باید به ثبات قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 28 میلیون تومان در بازار اشاره کرد، هرچند نوع دوگانه سوز این خودرو با افت قیمت 500 هزار تومانی، این روزها به قیمت 29.5 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

قیمت پژو پارس سال نیز با کاهش 500 هزار تومانی به 34.5 میلیون تومان رسیده و نوع دوگانه‌سوز این خودرو با افت قیمت یک میلیون تومانی، به قیمت 35.5 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

اکنون تندر 90 مدل E1 ایران خودرو با کاهش 800 هزار تومانی 31.5 میلیون تومان معامله می‌شود.

تندر 90 مدل E2 ایران‌خودرو نیز با افت 500 هزار تومانی به قیمت 34 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت رانا نیز افت 500 هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت آن در بازار به 31.5 میلیون تومان طی روزهای اخیر رسیده است.

در مورد خودروهای خارجی نیز می‌توان به افت چهار میلیون تومانی قیمت کمری 2013 اشاره کرد که اکنون با قیمت 147 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

قیمت لندکروز نیز با افت دو میلیون تومانی به 348 میلیون تومان رسیده است.

در مورد یاریس هاچ‌بک نیز باید به افت یک میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 88 میلیون تومان در بازار اشاره کرد.

طی روزهای اخیر، قیمت جنسیس با کاهش هفت میلیون تومانی به 258 میلیون تومان رسیده و در عین حال، قیمت سانتافه مدل 2013 نیز با افت سه میلیون تومانی به 242 میلیون تومان رسیده است.

قیمت سوناتا هم افت شش میلیون تومانی را تجربه کرده و به 142 میلیون تومان رسیده است.

قوت گرفتن احتمال لغو تحریم صنعت خودرو

در همین حال فعالان صنعت خودرو می‌گویند: با توجه به فضای ایجادشده در هفته‌های اخیر احتمال لغو تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا افزایش یافته است.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در این باره اظهار کرد: صنعت خودرو ارتباطی با برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشور نداشته و رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات ویژه خود آن را تحریم کرده است البته با توجه به فضای شکل‌گرفته در هفته‌های اخیر این امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک تمام مشکلات و تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف حل و فصل شود.

وی تصریح می‌کند:‌ به موازات رفع تحریم‌های خارجی، دولت باید برخی قوانین و بخشنامه‌ها مانند عدم ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی دارای بدهی معوق، اخذ 135 درصد مبلغ بابت حواله ارز و قوانین گشایش ال‌سی را که به نوعی تحریم داخلی است، اصلاح کند.

اخبار مثبت سیاسی و کاهش قیمت آهن‌آلات

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان نیز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به روند نزولی نرخ آهن‌آلات در بازار اظهار کرد: طبق روال بازار، یک زمان نرخ‌ها در سرازیری است و زمانی دیگر در سربالایی که در این زمان همه ریسک می‌کنند و بازار رونق کاذب به خود می‌گیرد؛ اما زمانی که بازار در سرازیری قیمت است، حتی اگر کسی هم به جنسی احتیاج داشته باشد، خرید نمی‌کند.

محمد آزاد مهم‌ترین دلیل این کاهش نرخ‌ را اخبار مثبت سیاسی در روزهای گذشته عنوان و خاطرنشان کرد:اکنون و با توجه به افزایش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی، قیمت کالاها در بازار رو به سرازیری است و همه به نوعی برای خرید دست نگه داشته‌اند. بازار آهن نیز در رکود است، اما این رکود برای ما قابل قبول است، زیرا به نفع مصرف‌کننده اجناس در حال ارزان شدن است.

آزاد تصریح کرد: امسال تابستان خرید آهن‌آلات نسبت به سال گذشته کمتر بود و قیمت‌ها از ابتدای امسال تا نیمه خردادماه افزایشی و از نیمه دوم خردادماه و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روندی نزولی یافت.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان با بیان این‌که در تابستان امسال حدود 50 درصد خرید آهن‌آلات نسبت به سال گذشته کاسته شده است، تصریح کرد: هر چند ساخت و سازهای مردم متوقف نشده و به صورت محدود ادامه دارد، اما بازار انبوه‌سازان راکد شده است و ساخت و ساز نمی‌کنند. به اعتقاد آنها، هم‌اکنون ساخت و سازها به صرفه نیست و در انتظار فرصت بهتری برای فعالیت‌های خود هستند.

لغو تحریم سوئیفت؟

یک مقام آگاه در بانک مرکزی گفت:‌ شرکت سوئیفت نمایندگی‌هایی دارد که برخی از آنها مدتی است برای ارائه خدمات به بانک‌های رفع‌تحریم‌شده ایرانی فعال شده‌اند.

وی گفت‌وگو با فارس، با اشاره به لغو تحریم تعدادی از بانک‌های کشور از سوی دادگاه اتحادیه اروپا، اظهار کرد: احتمال لغو تحریم سوئیفت و اتصال مجدد بانک‌های لغو تحریم شده، زیاد است.وی افزود: هم‌اکنون شرکت‌هایی که به واسطه تحریم بانک‌های ایرانی، مشتریان خود را از دست داده بودند، با رای دادگاه، دنبال جذب مجدد این بانک‌ها و افزایش گستره نفوذ خود در بازار هستند.

این مقام مسئول گفت: شرکت سوئیفت نمایندگی‌هایی دارد که برخی از آنها مدتی است برای ارائه خدمات به بانک‌های رفع تحریم شده از سوی اتحادیه اروپا فعال شده‌اند.

وی تاکید کرد: احتمال لغو تحریم‌های سوئیفت در شرایط کنونی زیاد است، زیرا شکایت بانک‌های ایرانی پذیرفته شده است. البته اتصال به سوئیفت مدتی زمان می‌برد. علاوه بر سوئیفت، مسائلی مانند رتبه‌بندی بانک‌ها، کارت‌های مستر و کارت‌های اعتباری مجموعه خدماتی است که از زمان اعمال تحریم‌ها قطع شده و رای فعلی دادگاه اتحادیه اروپا بر رفع آن تحریم‌ها بسیار تاثیرگذار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها