صالح آبادی خبر داد:

راه اندازی بورس ایده

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه همه نگاه ها به نقش بورس در اقتصاد کشور مثبت و سازنده است ، گفت : تازه ترین خدمت بازار سرمایه راه اندازی بازار دارایی‌های فکری در فرابورس خواهد بود.
کد خبر: ۵۹۶۱۴۱
راه اندازی بورس ایده

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد، علی صالح آبادی در مصاحبه با این رادیو گفت: بورس ایده در قانون برنامه پنجم توسعه نیز دیده شده است و با راه‌اندازی بازار دارایی‌ های فکری در فرابورس در نیمه دوم سال جاری، بورس ایده در کشور اجرایی خواهد شد که می تواند به توسعه اقتصاد دانش بنیان هم کمک کند.

وی افزود: دانشگاهیان و مخترعان و مبتکران دارای ایده‌ها و ابتکارات جدید می توانند در ارتباطی نظام‌مند، ایده‌ها و ابتکارات خود را وارد فرایند تجاری‌سازی کنند.ایران در نوآوری‌ها و اختراعات در دنیا جزو کشورهای پیشرو است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر تقویت نقش بازار سرمایه در تأمین مالی و توسعه متوازن بازارهای اولیه و ثانویه تاکید کرد و با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر شورای عالی بورس به عنوان عضو شورا، افزود: بسیاری از بنگاه‌های حاضر در بازار سرمایه، شرکت‌های تولیدی است که باید حمایت شود و حضور آقای نعمت‌زاده در نخستین جلسه شورا در دولت جدید بسیار مثبتی است.با سازوکارهای بازار سهام و بورس کالا می‌توانیم به این شرکت‌ها کمک کنیم.

وی درخصوص مهم ترین برنامه‌های آینده سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: بازار اوراق بهادار و بازار کالا باید کارا باشد که این کارایی به وجود ابزارهای مالی متنوع، کشف عادلانه قیمت، تخصیص بهینه سرمایه، تقارن و شفافیت اطلاعات، توزیع و مدیریت ریسک، حفظ و توسعه نقدشوندگی در بازار سرمایه، تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی در بازار سرمایه نیاط دارد.سازکار مناسب برای واگذاری شرکت‌های دولتی، بسترسازی برای خصوصی‌سازی و کوچک‌کردن دولت هم مد نظر خواهد بود.

صالح‌آبادی افزود: آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد هم تأکید ویژه‌ای بر توسعه بازار به‌ویژه افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی ازطریق تقویت بازار اولیه دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه بورس ایده در نیمه دوم امسال در بازار فرابورس راه‌اندازی می‌شود، گفت: راه‌اندازی بورس ایده از نکات مورد بحث در شورای عالی بورس است که وزیر اقتصاد هم تاکید کرد که این بورس با سرعت راه‌اندازی شود.

روش کار بورس ایده

اختراعات و اکتشافات، برندها (نام‌های تجاری) و طرح‌های صنعتی، در بازار دارایی‌های فکری قابل معامله است.

در بخش اختراعات و اکتشافات، افرادی‌که اختراعی دارند و اختراع خود را در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت رسانده‌اند، می‌توانند آن اختراع یا اکتشاف را در قالب «patent» در بازار دارایی‌های فکری عرضه کنند و صاحبان بنگاه‌ها و صنایعی که به این اختراع نیاز دارند، می‌توانند یا این اختراع را از صاحب ایده خریداری یا در تجاری‌سازی آن، با صاحب اختراع مشارکت کنند.

به این ترتیب تامین منابع مالی لازم برای عملیاتی‌کردن ایده و اختراع که اغلب، منابع مالی قابل توجهی نیز است، از طریـق بازار ایده صورت خواهد گرفت.

برندها (نام‌های تجاری) و طرح‌های صنعتی از دیگر انواع دارایی‌های فکری قابل عرضه و معامله در فرابورس است و امروزه در عرصه بین‌المللی، یکی از دارایی‌های بسیار سودآور، نام‌های تجاری یا اصطلاحا برندها هستند و برخی هتل‌های مشهور و صاحب نام در دنیا در بسیاری از کشورها با نام تجاری خود، شعبه دارند و هر مشتری که در هتل‌های تحت برند هتل اصلی اقامت کند، درصدی از درآمد حاصل از آن باید به هتل اصلی و صاحب‌ برند پرداخت شـود.

به همین علت، صاحبان برند در دنیا اگرچه ممکن است صرفا یک ساختمان بیشتر در یک کشور نداشته باشند، اما با واگذاری امتیاز استفاده از نام تجاری خود به اشخاص دارای صلاحیت، سالانه درآمد بسیار زیادی به دست می‌آورند.

راه‌اندازی بازار ایده، امکان عرضه و تجاری‌سازی طرح‌های صنعتی را فراهم می‌کند، شخصی ممکن است طراحی خاصی در صنعت خودرو انجام داده و طرح را در اداره ثبت مالکیت صنعتی، به ثبت رسانده باشد. با راه‌اندازی بازار ایده، این فرد می‌تواند امتیاز کلی طرح یا اجازه استفاده از آن طرح را به متقاضیان بفروشد و از این طریق، کسب درآمد کند.

نخستین گام برای پذیرش دارایی‌های فکری، اعم از اختراع و اکتشاف، نام تجاری و طرح صنعتی، ثبت آن در اداره ثبت مالکیت صنعتی است سپس کمیته عرضه فرابورس طرح مذکور را از نظر دارا بودن شرایط لازم برای عرضه در بازار دارایی‌های فکری، بررسی می کند و درصورت تأئید، عرضه ایده در بازار دارایی‌های فکری، به تصویب می‌رسد.

برای عرضه یک دارایی فکری در فرابورس، باید طرح تجاری (business plan) با همکاری مشاوران مورد تأئید سازمان بورس تهیه و طرح همراه دارایی فکری، در فرابورس عرضه شود.

 این طرح تجاری که باید دربرگیرنده مواردی همچون بازار محصول، توجیه اقتصادی و مالی طرح و سایر جزئیات موردنیاز برای تصمیم‌گیری خریداران دارایی فکری باشد، در واقع همانند امیدنامه‌ای است که هنگام انتشار اوراق مشارکت یا اوراق اجاره، به بازار منعکس می‌شود.

معامله ایده‌ها در فرابورس، بنا به نظر و انتخاب صاحب ایده، به دو شکل قابل انجام خواهد بود که در روش نخست، دارایی‌ فکری در قالب یک ورقه بهادار، در فرابورس عرضه می شود و پس از کشف قیمت، متقاضیان آن را خریداری می‌کنند.

بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس؛ طرح‌ها، اختراعات و اکتشافات، به منزله اوراق بهادار مبتنی‌بر دارایی فکری تلقی می شود و در قالب یک ابزار مالی، در فرابورس قابل عرضه است، بنابراین اگر طرحی در باره کاهش میزان مصرف سوخت خودرو از سوی یکی از مبتکران کشور طراحی و در اداره ثبت مالکیت صنعتی، به ثبت رسیده باشد، این طرح در قالب یک ورقه بهادار مبتنی‌بر دارایی فکری، در فرابورس عرضه می شود و به فروش می‌رسد.

در دومین روش معامله دارایی‌های فکری در فرابورس، یک یا چند دارایی فکری (شامل اختراع، طرح صنعتی و یا برند) در قالب یک شرکت سهامی خاص در بازار فرابورس عرضه می شود و سهام این شرکت به صورت بلوکی و یکجا، با حضور متقاضیان دارایی‌ فکری موردنظر از داخل یا احیانا خارج کشور خریداری می‌شود.

به‌ منظور افزایش جذابیت این بازار، کارمزد معاملات در بازار دارایی‌های فکری پائینی درنظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
۰
۰
ایده راه اندازی بورس ایده بسیار عالی و خوب است..

نیازمندی ها