ارزیابی حرفه ای در دستور کار آموزش و پرورش

معلمان رتبه بندی می شوند

براساس آیین نامه‌ای که آموزش و پرورش برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده، نحوه تغییر رتبه و نظام رتبه‌بندی معلمان تشریح شد، نظامی که بر اساس آن چهار رتبه «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» برای معلمان در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۵۸۳۴۵۴
معلمان در نظام رتبه بندی چگونه تقسیم می شوند؟

 در بخشی از نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و جذب و تامین منابع انسانی آموزش و پرورش، داشتن حداقل درجه علمی مورد نیاز برای کسب آن رتبه، تجربه خدمت مورد نیاز، کسب امتیازات لازم از جداول فعالیت‌ها، کسب امتیاز لازم در ارزشیابی‌های ملی برای رتبه‌بندی تعریف شده و ارائه مقالات و تالیفات علمی مناسب در زمینه موضوعات آموزش و پرورش و پیشرفت تربیتی و تحصیلی دانش‌آموزان، در ارزشیابی فعالیت‌های معلمان در کانون توجه قرار می‌گیرد. در این طرح پیشنهادی چهار رتبه برای معلمان در نظر گرفته شده که برای هریک از این عناوین شرایطی تعریف شده است.

رتبه‌ مربی معلم

برای این رتبه، حداقل مدرک تحصیلی کارشناس (لیسانس) با پنج سال تجربه، دارا بودن کارت صلاحیت حرفه‌ای تدریس در زمینه مربوط، طی دوره آموزشی ضمن خدمت در علوم تربیتی، متناسب با تحولات علمی روز، به میزان مورد نیاز، در دوره آموزشی ضمن خدمت، در زمینه تخصصی و رشته تحصیلی متناسب با تحولات علمی روز به میزان مورد نیاز، داشتن حداقل امتیازات لازم از دو ارزشیابی فعالیت‌های چهارگانه مشروط بر آن‌که فاصله دو ارزشیابی بیش از 2 سال نباشد، داشتن حداقل امتیازات لازم از شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت، مطابق ضوابط مربوط، موفقیت در آزمون شایستگی تخصصی مربی معلم از جمله شرایط تعریف شده پیشنهادی است.

رتبه استادیار معلم

معلمان با مدرک کارشناسی (لیسانس) با 15 سال تجربه باشند یا دارای کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) با 12 سال تجربه و همچنین دارندگان مدرک دکتری با شش سال تجربه در این رتبه قرار می‌گیرند. علاوه بر این شرایط، دارا بودن کارت صلاحیت حرفه‌ای تدریس، در زمینه مربوط به رتبه مربی معلم، داشتن امتیازات لازم در دو ارزشیابی عملکرد سالیانه، مشروط بر آن‌که فاصله دو ارزشیابی بیش از2 سال نباشد و در آخرین ارزشیابی امتیازات لازم را کسب کرده باشد، داشتن امتیازات لازم از شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت و طی دوره آموزش ضمن خدمت ویژه این رتبه، علاوه بر آموزش‌های ضمن خدمت مرتبط با رتبه مربی معلم، برخی دیگر از شرایط این گروه است.

ارائه حداقل 2 مقاله علمی که هیات‌های مربوط ارزشیابی کرده باشند، دارا بودن رتبه مربی معلم برای دارندگان درجه لیسانس و فوق لیسانس و موفقیت در آزمون ملی تشخیص شایستگی تخصصی از دیگر شرایطی است که برای رتبه استادیار معلم تعریف شده است.  دارندگان مدارک تحصیلی (کارشناسی) لیسانس و (کارشناسی ارشد) فوق لیسانس و دکتری، که در سه ارزشیابی عملکرد متوالی (منتهی به زمان درخواست رتبه استادیار معلم) امتیازات مربوط را که وزارت تعیین می‌کند کسب کرده باشند، می‌توانند با یک سال سابقه خدمت کمتر درخواست رتبه استادیار معلم کنند.

رتبه دانشیار معلم

 برای این گروه از فرهنگیان نیز دارا بودن کارشناسی (لیسانس) با 22 سال تجربه، کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) با 18 سال تجربه، دکتری با 14 سال تجربه پیشنهاد شده است و دارا بودن کارت صلاحیت حرفه‌ای تدریس در زمینه مربوط به رتبه‌ استادیار معلم، داشتن امتیازات تعیین شده از شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت رتبه‌های قبل و طی دوره آموزش ضمن خدمت ویژه این رتبه، داشتن امتیازات تعیین شده از سه ارزشیابی عملکرد در رتبه استادیار معلم، مشروط بر آنکه اخرین ارزشیابی فرد از درصد مجموع امتیازات کمتر نباشد نیز مد نظر قرار گرفته است.

همچنین ارائه حداقل 2 مقاله علمی ارزشیابی شده در زمینه دروس مورد تدریس، ارائه حداقل یک پژوهش علمی در زمینه تخصصی یا مسائل آموزش و پرورش، تالیف حداقل یک کتاب در زمینه دروس مورد تدریس که گروه تخصصی آن را پذیرفته باشند، موفقیت در آزمون ملی شایستگی تخصصی رتبه دانشیار معلم و اخذ امتیازات لازم از شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت رتبه‌های قبل نیز از شرایط دیگر کسب رتبه دانشیار معلم است.

دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس و دکتری، مشروط به داشتن امتیازات تعیین شده، در سه ارزشیابی عملکرد متوالی (منتهی به زمان درخواست رتبه دانشیار معلم) می‌توانند به ترتیب با یک سال تجربه کمتر درخواست رتبه‌ دانشیار معلم کنند.

رتبه استاد معلم

برای رتبه استاد معلم نیز داشتن مدرک کارشناسی ارشد با 24 سال تجربه و دکتری با 20 سال تجربه پیشنهاد شده، ضمن آنکه دارا بودن کارت صلاحیت حرفه‌ای تدریس در رتبه دانشیار معلم، داشتن امتیازات لازم از سه ارزشیابی متوالی (منتهی به زمان درخواست در رتبه استاد معلم)، دارا بودن حداقل 2 مقاله علمی ارزشیابی شده پس از کسب رتبه دانشیار معلم در زمینه مربوط، دارا بودن حداقل یک پژوهش علمی تربیتی در زمینه تخصصی یا مسائل آموزش و پرورش، تالیف حداقل سه جلد کتاب علمی در زمینه مربوطه که گروه تخصصی آن را پذیرفته باشد، موفقیت در آزمون ملی شایستگی تخصصی رتبه استاد معلم و دارا بودن رتبه دانشیار معلم از دیگر شرایط تعریف شده برای کسب این رتبه است.

گفتنی است، معلمان خلاق و نوآور و نخبه با مدرک لیسانس و با 25 سال تجربه و داشتن شرایط فوق، مشمول این رتبه مزبور می‌شوند. ورود به طرح با رتبه‌ "مربی معلم" آغاز می‌شود و کسب رتبه‌های بعدی، مستلزم توقف در رتبه قبلی است، لذا تنها دارندگان مدرک تحصیلی دکتری می‌توانند به شرط داشتن شرایط با رتبه استادیار معلم وارد این طرح شوند.

بر اساس طراحی ساز و کاری که به تصویبب شورای عالی آموزش و پرورش می‌رسد، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند بخشی از ساعات موظف معلمان بالاتر از مربی را به مسئولیت‌ها و وظایف پژوهشی و مطالعاتی اختصاص دهد.

همچنین معلمان با مدرک کاردانی و داشتن 12 سال تجربه و شرایط اخذ رتبه مربی معلم مشمول اخذ رتبه مزبور می‌شوند و با داشتن 24 سال تجربه و شرایط اخذ رتبه استادیار معلم مشمول آن رتبه می‌شوند. ضمن آنکه وزارت مجاز است علاوه بر شرایط مزبور، شرایط دیگری را برای این قبیل معلمان اضافه کند ضمنا معلمان خلاق، نوآور و نخبه با 2 سال تجربه کمتر، در شمول رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

براساس طرح پیشنهادی نظام رتبه بندی، جذب معلمان مورد نیاز وزارت، بر اساس آیین‌نامه جذب و گزینش نیروی انسانی خواهد بود که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد و آموزش وپرورش می‌تواند در جهت توسعه مجتمع‌های آموزشی و پرورشی، امتیازات خاصی در اجرای رتبه‌بندی برای مدیران و معاونان این قبیل واحدها اعمال کند.

با توجه به این که این طرح در حد پیشنهاد است، اجرای آن منوط به تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ ناگفته نماند که حاجی‌بابایی این طرح را یکی از بزرگترین برنامه‌های تحولی خود عنوان کرده و پیگیری آن را به فرهنگیان وعده داده است. ( ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
محسن
United Kingdom
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
۰
۰
سوال من از مسئولین این هست واقعا برای نمونه عرض می كنم من امسال در سال تحصیلی 11 تا كلاس حدودا 30 نفره دارم كه میشه حدود 330 دانش آموز ، 330 دانش آموز پسر كه همه می دونیم چقدر می تونن شیطون باشن و چقدر از آدم انرژی بگیرن ، به نظر شما من معلم اصلا وقت می كنم برم 2 كتاب تألیف كنم و چندین تحقیق و پژوهش انجام بدم ؟ اون هیئت علمی كه آقایون ما ها را باهاشون مقایسه می كنن دانشگاه دولتی فقط 8 ساعت در هفته تدریس دارند كلی وقت آزاد ، با حقوق بالا و بدون مشكل . ما معلم ها 24 ساعت در هفته با دانش آموزانی كه واقعا از آدم انرژی می گیرن ، باورتون شاید نشه بار ها شده والدین بچه ها میان بهمون میگن ما تو خونه از پس یكی برنمیایم شما چطور این همه بچه رو كنترل می كنید ... ! حتما افرادی كه این نظر من رو می خونن می گن خوب تابستان كارتون چیه ؟ تابستون كارمون ریكاوری و آماده شدن از لحاظ علمی برای سال تحصیلی جدید هست ، همین امسال برای نمونه درس ما كلا تغییر كرد ما مجبوریم وقت زیادی رو برای مطالعه قرار بدیم ، البته بعضی از همكاران هم به دلیل حقوق كم مجبور به شغل دوم و سوم هستند حالا كجا وقت می كنیم بیایم كتاب و ... تألیف كنیم ؟ در ضمن در بدو استخدام با شرایط معلمی استخدام شدیم از لحاظ قانونی خلاف قانون نیست كه معلم رو به زور بفرستن به كار اداری ؟ خلاف شرایط استخدامی ؟ واقعا ما مسلمان هستیم ؟ اگه هستیم پس این همه بی قانونی و بی نظمی از كجاست ؟ چرا به فكر همدیگه نیستیم ؟ لطفا یكی این سوالات من رو از مسئولین بپرسید حداقل انتظار من از جام جمی كه هر روز بیش از چند بار به سایت مراجعه می كنم كاربر همیشگی سایت هستم اینه كه این سوال منو بپرسه
محسن
United Kingdom
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
۰
۰
در ضمن امروز 6 مرداد حقوق فرهنگیان هنوز واریز نشده به كنار ، خبر رسیده فوق العاده شغلی كه رسانه های مختلف شیپور به دست همه جا خبر از افزایش حقوق فرهنگیان دادند در حال حذف شدن هست ، حالا كه قرار حذف بشه چرا هیچ كدوم از رسانه ها پیگیر نمیشن ؟ الان مدتی هست كه از خودم مدام سوال می كنم واقعا گناه فرهنگیان چی هست ؟ معلمانی كه مدیران ، رئیسان ، روسای جمهور و معاونان آینده رو باید تربیت كنند ، باید چند شغله باشن باید آزار روحی از طرف جامعه ببینن ، نمونه اش همین احسان علیخانی ، چند شب پیش كه مهمون برنامه ماه عسل كوهنوردی بود كه والدینش معلم حرفه و فن بودند كلا اصلا معلمین حرفه و فن رو زیر سوال برد ، دریغ از اینكه بدونه ما تو مدرسمون سال گذشته یه میخ به زور پیدا میشد چون بودجه نبود . واقعا گناه فرهنگیان چی هست ؟
مسافر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
۰
۰
تو این جامعه چی سرجاشه كه حقوق معلما سرجاش باشه . حق التدریس تو دانشگاه درس میدم ، یكسال از تدریسم گذشته اما از حقوق خبری نیست . اینم از وضع دانشگاه . شما فكر میكنید فقط معلما مشكل دارن ، نه با مدرك فوق لیسانس رشته مهندسی توی اداره دولتی با رئیسی كه مدركش دیپلم سر میكنم خیلی سخته واقعا . حیف از اونهمه تلاشی كه كردم
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
۰
۰
بنده مهندسی برق گرفتم در فنی و حرفه ای زیر نظر آموزش و پرورش مشغول تدریس هستم این همه زحمت كشیدم كه رشته خوبی بخونم حالا توی آموزش و پرورش هیچ فرقی قایل نمیشن بین رشته های فنی و بقیه رشته از هیچ مزایایی برخوردار نیستیم ولی حالا دردسرایی كه داریم به خاطر اینكه رشته فنی خوندیم توجه كنین
1:بقیه معلم ها فقط یك كتاب رو تدریس میكنن و از همون درس سوال طرح میكنن ولی ما باید به ده الی دوازده كتاب تسلط داشته باشیم و سوال طرح كنیم
2:در آزمایشگاه باید فعالیت داشته باشیم و تعمیرات آنجا را انجام دهیم دستگاهها را كنترل كنیم پروژه تعریف كنیم و انجام دهیم و ......
3:بقیه معلما ازادند هر جایی دوست داشتند تدریس كنند ولی ما فقط در هنرستان كه خیلی هم محدودند و دانش آموزانش خیلی ضعیف هستند و كمی هم شلوغ
4:بقیه معلمین راحت میتوانند به یك پست اداری بروند اما ما به دلیل كمبود نیرو امكانش نیست
5:بقیه معلمین به راحتی میتوانند به شهرهای دیگر انتقالی بگیرند ولی ما به دلیل كمبود نیرو امكانش نیست
حالا موارد زیاده ولی از حوصله خارجه حالا شما قضاوت كنین دوستان بنده كه در بیرون مشغول شدن كف حقوقشون 1200000 ولی من حقوقم با بقیه معلمین برابر و حدود 800 كجای این انصافه
خواهش میكنم به گوش اقای حاجی بابایی برسونید
عبدالرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
۰
۰
باسلام به نظرم من این یكی از طرح های بزرگ وكامله اگر اجرا بشه.من مدرك ارشد گرفتم هیچی كه به حقوقم اضافه نشدبلكه با مدرك كاردانی سایرهمكاران حقوق برابر می گیرم.من دوتا مقاله نوشتم كه اصلا در اموزش و پرورش به آنها بها نمی دن.متاسفانه بعضی از همكاران كه با مدرك كاردانی و كارشناسی از زمانی كه استخدام شدند هیچی به علم خود اضافه نكرده اند و حتی برای یك تحقیق پیش پا افتاده به یك كافی نت می روند و زحمت تحقیق را به خود نمی دهند چه برسد كه یك مقاله یا كار پژوهشی انجام بدهند.(من نمی گم كه معلم مقصراست جامعه و آموزش و پرورش مقصران اصلی هستند ) .بایدبرای رسیدن به مراتب بالا مقاله و كتاب و شركت در آزمون ملی باشد.طرح خوبیه اگر تغییرات آن سازنده تر باشد
غریبه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
۰
۰
این طرح بدون درنظرگرفتن شرایط وامكانات معیشتی همكاران كه بیشترین حجم دغدغه فكری معلمان را گرفته بخاطر زیر خط فقربودن درآمد آنها باتوجه بتعریف جدیدخط فقر.بعلاوه نادیده گرفتن تغییرات دائمی محتوای دروس مقاطع پایه بویژه ابتدایی .شرایط كاملا محدود استانهای محروم مزیدبر علت میباشد...
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
۰
۰
با سلام وممنون كه به فكر ارتقا منزلت ومعیشت معلمان هستید ولی با عرض معذرت این شرایط كه برای رتبه بندی وضع شده است برای این است كه خودتان كه شرایط چاپ كتاب ومقاله راداشته اید شامل حالتان بشود نه دیگر معلمان كه شام شب ندارند واز صبح تاغروب تدریس می كنند وشب در اژانش ها مسافر كشی می كنند
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۰
۰
آموزش و پرورش = ایثار و خلاص . این شرایطی كه اینا گذاشتن واسه رنكینگ یعنی درگیر كردن معلم با كاغذ بازی تا بازنشسته بشن و بدهكار سیستم كه شما نمی تونید این نوع رنكینگ نیاز به امكانات داره.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
۰
۰
آقای فانی بیشتر از این معلم ها را فنا نكنید پس این نظام رتبه بندی چی شد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
۰
۰
آقای فانی شما با سكوت خود معلم ها را بیشتر رنج میدید آیا واقعا از وضع معیشت معلم ها خبر ندارید انها فكر میكنند كه دیگر هیچ حامی ندارند

نیازمندی ها