آفت باغات رز گیلان را تهدید می‌کند

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از بیماری قارچی سفیدک پودری رز که تهدید اصلی باغات گل رز استان است، خبر داد.
کد خبر: ۵۸۱۸۲۶
آفت باغات رز گیلان را تهدید می‌کند

محمدنقی پاداشت امروز در جلسه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه بیماری قارچی سفیدک پودری رز از بیماری‌های مهم در باغات رز محسوب می‌شود، گفت: این بیماری موجب خشک شدن برگ‌ها و باز نشدن گل‌ها شده و بوته‌های رز را از حالت زینتی خارج می‌کند و در آلودگی شدید موجب از بین رفتن بوته‌های رز می‌شود.

وی اضافه کرد: این بیماری از اواخر فروردین در رزهای استان آشکار شده و همچنان در تمامی دوره رویش گیاه میزبان به رشد خود ادامه می‌دهد.

پاداشت ادامه داد: به خصوص در زمان به گل نشستن بوته‌های رز شاخه‌های جوان، برگ غنچه، کاسبرگ و گلبرگ‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این آلودگی عمدتا بر روی برگ‌های جوان و نورسیده مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: برگ‌های مسن رز به ندرت آلوده می‌شوند.

وی در خصوص روش‌های کنترل یا مبازره بیماری اظهار کرد: حذف برگ‌ها، گل‌ها و سرشاخه‌های آلوده به عنوان یک روش کاهش منبع الودگی رزستان است و توصیه می‌شود در فصل تابستان و پاییز تمامی بوته‌های آلوده، هرس و سوزانده شود.

پاداشت تاکید کرد: از آبیاری بارانی بیش از حد روی بوته‌ها و مصرف بی رویه کود ازته پرهیز شود.

وی گفت: کود ازته شرایط فعالیت قارچ مولد بیماری را فراهم می‌کند.

پاداشت در ادامه تصریح کرد: معمولا اولین سمپاشی در شمال ایران قبل از ظهور اولین علائم بیماری از نیمه دوم فروردین تا اوایل اردیبهشت است.

وی گفت: تعداد سمپاشی بسته به شرایط محیطی 2 - 3 بار به فاصله 10 -15 روز از همدیگر توصیه می‌شود.

وی افزود: قارچ کش‌هایی از قبیل کومولوس نسبت به 2- 1.5 در هزار کالکسین 1.5-1 در هزار و کاراتان 2- 1.5 در هزار و قارچ کش جدید به نام استروبی به نسبت 0.5 در هزار توصیه می‌شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها