همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد وقوع حماسه سیاسی، اثر خود را خیلی زود بر شاخص‌های اقتصادی برجا گذاشت و بخش خصوصی، نسبت به نتایج انتخابات، واکنشی مثبت و مساعد نشان داد.
کد خبر: ۵۷۱۴۶۱
اقتصاد و انتخابات

در بحث تاثیر مثبت نتایج انتخابات، شاید آنچه مهم‌تر از شخص برگزیده مردم باشد، ثباتی است که مشارکت گسترده مردم به بازارهای مالی و غیرمالی داده است.

اکثر کارشناسان اقتصادی، اثر کنش و واکنش‌های سیاسی در اقتصاد را بسیار پررنگ ارزیابی می‌کنند، بنابراین اگر کنش و واکنش‌های سیاسی به حضور گسترده مردم در عمل سیاسی (که شاید اصلی‌ترین جلوه آن انتخابات باشد) منجر شود، اصلی‌ترین نتیجه‌اش ثبات در نظام سیاسی خواهد بود.

بدیهی است پدیداری چنین ثباتی بلافاصله به شاخص‌های اقتصادی علامت مثبت می‌دهد و وضع آنها را بهبود می‌بخشد؛ شاخص‌هایی چون: جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تشکیل سرمایه ثابت بخش تولید، تغییر جهت جریان نقدینگی از بازارهای دلالی به بخش مولد اقتصاد و....

از سوی دیگر، ثبات نظام سیاسی، باعث رشد اعتماد عمومی و امید به افق آینده در اقتصاد نیز می‌شود که این امر هم مستقیما بر رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش تورم و بیکاری موثر است.

دلیل بروز چنین اتفاقی این است که در صورت برقراری ثبات سیاسی، صاحبان سرمایه، تولیدکنندگان و صنعتگران به آینده دلگرم می‌شوند و با اطمینان از چنین ثباتی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی، به ادامه فعالیت و حتی افزایش سرمایه‌گذاری در کسب و کارشان مبادرت می‌کنند.

بنابر همین دلایل مشخص و ابتدایی، به نظر می‌رسد تاثیرهای مثبت مشارکت گسترده مردم در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، طی روزهای آینده تاثیر بیشتری بر شاخص‌ها بگذارد، به طوری که برخی فعالان بازار، کاهش بیشتر قیمت سکه و ارز را هم پیش‌بینی می‌کنند.

مجید عباسقلی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها