مدیر پروژه چهارباغ عباسی خبر داد:

بازسازی مادی فرشادی با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از سرعت دادن‌ به تخریب بخش‌های باقی‌مانده از برج تجاری جهان‌نما در اصفهان خبر داد.
کد خبر: ۵۴۸۲۶۲
تسریع در تخریب برج جهان‌نما

مسعود علویان‌صدر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور بازرسان یونسکو تا 10 روز دیگر در ایران برای بررسی وضعیت آثار جهانی کشور، اظهار کرد: حدود 15 روز پیش در جلسه‌ای که با حضور مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان برگزار شد،‌ تصمیم گرفتیم سریع‌تر نسبت به تخریب دیوارها، سقف و ستون‌های باقی‌مانده در طبقه‌ی آخر برج جهان‌نما اقدام کنیم.

او گفت: همه‌چیز در طبقه‌ آخر برج برداشته شده است، فقط از نظر تمهیدات فنی، ستون‌ها مشکل داشتند که باید نخست بررسی آنها انجام می‌شد. اکنون بعد از انجام بررسی‌های مورد نیاز‌، شهرداری اصفهان با رعایت اصول مربوط به حفاظت و ایمنی بنا، موظف به تخریب ستون‌ها، دیوار و سقف باقی‌مانده در طبقه‌ آخر برج جهان‌نماست.

حدود 17 سال پیش، نقشه‌ ساخت برجی در محل کاروانسرای تاریخی «تحدید» در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی توسط کارشناسان شهرداری اصفهان در سال 1374 طراحی و اجرا شد. کاربری آن بنا روی نقشه به‌عنوان یک مرکز خدمات فرهنگی، تجاری و اداری تصویب شد. در سال 1376 منظور از این کاربری، احداث برجی بلندمرتبه بدون اعلام دقیق ارتفاع آن عنوان شد که بعدها در کنار موافقت‌ها و مخالفت‌های مسوولان، ارتفاع آن به 48 متر رسید تا این‌که کارشناسان یونسکو با سفر به اصفهان در سال 1382 و بازدید از برج جهان‌نما، اعلام کردند که این برج باید کوتاه شود، چون سبب مخدوش شدن حریم منظری میدان ثبت جهانی نقش جهان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها