رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار خبر داد:

صادرات پیاز ممنوع شد

در حالی که حذف درآمد نفت از سبد درآمدی کشور یکی از برنامه‌‌های اصلی برای خنثی کردن تحریم‌هاست، دیروز اتاق بازرگانی ایران وعده داد سال آینده با ارزهای صادراتی تمامی نیازهای وارداتی کشور تامین می‌شود.
کد خبر: ۵۴۱۹۱۵
صادرات غیرنفتی جایگزین درآمد نفت می‌شود

به گزارش خبرنگار ما، تاکنون نیازهای کشور به کالاهای مختلف وارداتی مانند کالاهای مصرفی، سرمایه‌ای، نیمه سرمایه‌ای، ماشین‌آلات، مواد اولیه و... از محل ارزهای نفتی تامین می‌شد، اما پس از تحریم‌های جدید غرب علیه ایران، هم فروش نفت و هم نقل و انتقال درآمد حاصل از آن بشدت محدود و درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت خام کاهش یافت.

در همین حال برنامه‌ریزان اقتصاد ایران این امر را به منزله یک فرصت تلقی کردند؛ فرصتی که می‌تواند یکی از آرزوهای بزرگ ایران یعنی حذف درآمد نفت از سبد درآمدی کشور و جایگزین کردن آن با سایر منابع درآمدی را تحقق بخشد.

در این حالت، نفت به منزله ثروتی ماندگار برای نسل‌های آینده نگهداری و اگر هم درآمدی از فروش آن حاصل شود، صرف سرمایه‌گذاری‌های مولد و زیربنایی خواهد شد.

از سوی دیگر حذف درآمد نفت از سبد درآمدی، در شرایط کنونی به معنی خنثی‌سازی تحریم‌ها خواهد بود، چرا که کشور از درآمدهای دیگری که بخش خصوصی و در راس آن صادرکنندگان به‌دست می‌آورند، استفاده می‌کند، بخش خصوصی که اصولا تحریم‌شدنی نیست و به خاطر روابط گسترده خصوصی و شخصی در آینده قادر به خرید و فروش یا نقل و انتقال پول و کالا خواهد بود.

این‌چنین است که درآمد صادرات غیرنفتی بخش خصوصی به جای درآمد فروش نفت در اولویت برنامه‌های ضدتحریم کشور قرار گرفت.

در این میان البته رشد قیمت ارز نیز با وجود تمام تبعاتی که داشت و دارد، اما به رشد قیمت کالاهای صادراتی ایران و به صرفه شدن صادرات غیرنفتی انجامید و انگیزه صادرکنندگان برای صادرات را بیشتر کرد.

این رشد انگیزه تا آنجا پیش رفت که در مواردی دولت مجبور شد محدودیت‌هایی برای صادرات برخی کالاها وضع و انجام صادرات را منوط به تامین و اشباع نیاز بازار داخلی کند.

با ادامه این روند دیروز اتاق ایران وعده داد در سال آینده کل نیاز وارداتی کشور را با ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی تامین کند.

در صورت تحقق این وعده می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین تلاش‌های ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌ها به موفقیت نزدیک شده است.

صادرات را در سال 92 با واردات برابر می‌کنیم

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان این‌که برنامه‌ریزی این کمیسیون، رساندن رقم صادرات به واردات در سال 92 است، گفت: اگر قرار است 60 تا 65 میلیارد دلار واردات داشته باشیم به همان میزان نیز باید صادرات صورت گیرد.

به گزارش ایرنا،‌ اسدالله عسکراولادی دیروز در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این‌که براساس اهداف ‌پیش‌بینی شده باید امسال،‌ میزان صادرات غیرنفتی به 50 میلیارد دلار برسد، گفت: این اهداف محقق شده است و تا اسفند این آمار قطعی است.

وی گفت که برنامه‌ریزی کمیسیون صادرات در سال 92 همزمان با فعالیت دو دولت دهم (تا شهریورماه سال آینده) ‌و یازدهم (در شش ماه دوم) پیش‌بینی شده است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان این‌که ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور آورده‌ایم، گفت: ‌این ارز به فراخور نرخ توافقی به وارد‌کننده‌ها داده شده است.

عسکراولادی در ادامه مواردی چون افزایش ریسک‌های بازدارنده، مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز‌ و افزایش نرخ کالاهای صادراتی را از جمله مسائل کنونی صادرکنندگان برشمرد و گفت:‌ در کنار ‌تلاش‌های شبانه‌روزی صادرکنندگان برای ورود ارز به کشور و مشکلات مترتب بر آن،‌ مسائل حمل و نقل دریایی و هوایی و غرولند‌های سازمان امور مالیاتی نیز اضافه شده است و دائم صادرکنندگان را در مورد توافق ارز حاصل از صادرات مورد سوال قرار می‌دهند.

وی با بیان این‌که روابط بین‌الملل اتاق ایران ضعیف عمل کرده، گفت:‌ در کمیسیون‌های مشترک اتاق با کشورهای دیگر باید به فراخور نوع فعالیت برخی اعضای کمیسیون صادرات حضور داشته باشند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در ادامه گفت: نزدیک به 15 تا 20 سال است که ماشین‌آلات صادراتی بازسازی نشده‌اند و بانک‌ها توجه به تخصیص اعتبار برای بهسازی ماشین‌آلات صادراتی برای بخش خصوصی ندارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: ‌ماشین‌آلات صادرات باید هر پنج تا ده سال تغییر کند. وی همچنین حضور اعضای کمیسیون صادرات در شورای گفت‌وگو را خواستار شد.

باعث رفع ممنوعیت صادرات پسته شدم

عسکراولادی که خود یکی از صادرکنندگان بزرگ پسته کشور است، می‌گوید که تلاش‌های مستمر وی در جمعه گذشته باعث شد تا طبق توافق معاون اول رئیس‌جمهور ممنوعیت صادرات پسته برداشته شود.

وی گفت: ‌فضای کسب و کار بشدت آسیب دیده و باید با اشتغالزایی بیشتر، زمینه ورود تعداد بیشتر جوانان به بازار کار را فراهم کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این جمله که کارآفرینان باید از بیان عباراتی چون «به من چه» و «نمی‌دانم» پرهیز کنند، گفت: هیات‌ رییسه اتاق و کارآفرینان باید در اشتغالزایی بیشتر نقش ایفا کنند.در حال حاضر 2000 بنگاه اقتصادی در سراسر کشور در حوزه صادرات فعال هستند.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها