معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با تشریح برخی از جزییات تغییرات برنامه پزشک خانواده گفت: سرانه پزشک خانواده حدود 45 درصد برای سطح یک (خدمات اولیه) و 55 درصد برای سطح دو (خدمات پیشرفته ) افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۴۰۷۶۵
جزییات تغییرات طرح پزشک خانواده اعلام شد

سرانه پزشک خانواده مبلغی است که به ازای افراد بیمه شده تحت پوشش هرپزشک خانواده به او پرداخت می شود و سرانه پزشک خانواده به ازای هر بیمار امسال ، دو هزار و یکصد تومان بود.

حسن امامی رضوی امروز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سرانه های پرداختی به پزشکان خانواده، شامل حقوق پزشک ، ماما و هزینه دارو و آزمایش است.

وی تاکید کرد که تفاوت پرداخت در سرانه ها در گذشته به ازای جزء خدمت بود اما در تغییرات اعمال شده به صورت گلوبال (عمومی) پرداخت می شود یعنی ˈخود کنترلیˈ در نظام ارایه خدمات ایجاد خواهد شد.

معاون وزارت بهداشت گفت: در طرح جدید پزشک خانواده به هرحال تا 10 درصد فرانشیز (مبلغی که مردم می پردازند) وجود دارد.

امامی رضوی توضیح داد: طرح های مختلف پزشک خانواده به صورت آزمایشی اجرا می شود، اشکلات هر دو طرح مشخص شده و هرکدام موفق تر بود، اجرایی خواهد شد.

وی یادآورشد که اخذ 10 درصد فرانشیز در حقیقت یک مشوق است؛ هنگامی که فرانشیز نمی گذاریم ، مراجعات بی مورد به پزشکان افزایش می یابد.

معاون وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشک خانواده ، بیماران از افراد معلول را شناسایی کرده و حتی اگر بیماران مراجعه نکنند، پزشکان پیگیر وضعیت آنان هستند.

امامی رضوی درباره همکاری بیمه ها با برنامه پزشک خانواده نیز گفت: بیمه ها مایل به همکاری با این برنامه هستند اما اعتباراتشان تامین نشده ؛ بیمه ها کسری اعتبار داشته اند که اگر جبران شود برنامه پزشک خانواده پیش می رود.

عملیات اجرایی برنامه پزشک خانواده امسال برای نخستین بار بطور رسمی در مناطق شهری استان های تهران، فارس، سیستان و بلوچستان و مازندران آغاز شده و به تدریج در همه استان های کشور اجرا خواهد شد.

در برنامه پزشک خانواده، هر پزشک تعدادی خانواده را زیر پوشش خود قرار می دهد و با تشکیل بانک اطلاعاتی الکترونیکی حاوی وضعیت جسمانی و روحی مراجعه کنندگان، مشکلات آنها را پیگیری و با توجه به یافته های موجود، در صورت لزوم آنها را به پزشک متخصص ارجاع می دهد.

طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، هزینه ویزیت و معاینه های اولیه، همچنین داروها - به جز داروهای بیماری های خاص- در اجرای برنامه پزشک خانواده برای مردم رایگان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها