هنوز خبر حمله به سفارت ایران در هشتم آذر امسال در برلین تازگی خود را از دست نداده بود که به فاصله ده روز، اخباری از تعرض عده‌ای به سفارت ایران در دانمارک به دستور اسرائیل منتشر شد. گرچه در اطلاعات تکمیلی که منتشر شده اعلام شد که اعتراضات در مورد دوم، خیلی محدودتر از مورد اول بوده است، اما روز گذشته نیز شماری از معترضان به کنسولگری ایران در هرات حمله کردند. به این ترتیب رکورد جدیدی از تعرض به سفارتخانه‌های ایران در سال جاری ثبت شده و برنامه‌ای تبلیغاتی برای نا امن جلوه دادن حضور دیپلماتیک ایران در جهان و گسترده نشان دادن اعتراضات به دیپلماسی کشور به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۵۳۴۷۷۲
برنامه ‌سازماندهی شده علیه دستگاه دیپلماسی ایران

هرچند بر اساس اخبار منتشر شده معترضان افغان که تعدادشان حدود ۱۵۰ نفر بود، خواستار تحویل جنازه 13 نفر از جوانان این کشور بودند که برای کار راهی ایران شده بودند اما این در حالی بود که پیش از این منافقین حمله‌ای به سفارت ایران در برلین را ترتیب داده بودند و در آن زمان نیز مقامات سفارت، این موضوع را به پلیس اطلاع دادند که در نهایت پلیس با تاخیری ده دقیقه‌ای در محل حاضر شد و ماجرا با عذر خواهی وزیر خارجه آلمان از همتای ایرانی خود فیصله یافت.

با این حال انتشار گزارش تعرض به سفارت ایران در دانمارک (هرچند به صورت محدود) و کنسولگری ایران در هرات از برنامه جدیدی خبر می‌داد که سید حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم به آن اشاره کرد و افزود: متأسفانه غربی‌ها به دنبال ناامن نشان دادن سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی پیش از این درگفت‌وگو با مهر نیز اعلام کرده بود که حمله منافقین به سفارت ایران در دانمارک حمله سازمان یافته‌ای نبود و تنها چند نفر از منافقین به قصد دریافت پناهندگی مقابل سفارت ایران اقدام به سرو صدا کردند.

نقوی با اشاره به این‌که در این باره از معاون وزیر خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در دانمارک مسأله را پیگیری کردیم، بیان کرد: تنها چهار نفر که یک نفر از آنها نیز فیلمبردار بوده است در مقابل سفارت ایران در کپنهاگ جمع شده و سعی کرده اند با ایجاد سر و صدا و فیلمبرداری از خود شرایطی را برای دریافت پناهندگی در این کشور فراهم کنند.

سابقه حمله به سفارتخانه‌های ایران

چنین رفتاری در مواجهه با سفارتخانه‌های ایران پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است، نخستین حمله به سفارت ایران در خارج از کشور سال 1980 اتفاق افتاد که سفارت ایران در انگلیس هدف قرار گرفت.

12 سال بعد در سال 1992، گروهی به سفارت ایران در اتاوای کانادا حمله کردند و تنها شش سال بعد سفارت ایران در مزارشریف افغانستان هدف حمله قرار گرفت.

هر چند از سال 1998 تا 2012 هیچ حمله جدی علیه سفارت ایران در کشور‌های خارجی گزارش نشده بود اما در سال‌جاری میلادی دو تعرض به سفارت ایران در برلین و دانمارک و یک حمله به کنسولگری ایران در هرات به ثبت رسید.

این‌که چرا اخیرا تلاش می‌شود سفارتخانه‌های کشورمان در جهان نا امن نشان داده شود موضوعی است که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است.

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارزیابی خود از این اقدام به جام‌جم گفت: هدف‌هایی که غربی‌ها در این رابطه در مقابله سیاسی با جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند بر این اساس است که نشان دهند حوزه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تهدید و تنش روبه‌رو است و ایرانیان خارج از کشور اعتراض خود را به نظام به این شکل نشان می‌دهند.

وی با بیان این‌که به همین دلیل غربی‌ها گاهی در حراست از بعضی از سفارتخانه‌های ایران تعلل می‌ورزند و کوتاهی می‌کنند، افزود: در این رابطه از طرف برخی گروه‌ها سازماندهی‌های خاصی صورت می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که بیشتر فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در دنیا از جمله در کشورهای اروپایی ، بسیار چشمگیر است و روند آرامی دارد، تصریح کرد: خطی که در آن غربی‌ها تلاش می‌کنند تا سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران را ناامن نشان دهند خطی در جهت مقابله سیاسی با ایران است.

نماینده ورامین با اشاره به این ‌که حمله به سفارتخانه‌های ایران در مقایسه با سفارتخانه دیگر کشورها قابل قیاس نیست، افزود: شما شاهد هستید که هر روز به یکی از سفارتخانه‌های آمریکا حمله می‌شود و حتی در اروپا نیز علیه سفارتخانه‌های آمریکا و سایر کشورهای اروپایی تظاهرات و سوءقصد‌هایی صورت می‌گیرد و ایران در مقایسه با این کشورها یکی از امن‌ترین و آرام‌ترین دیپلماسی‌ها را داراست.

کوتاهی غربی‌ها

اگرچه سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی براساس نوع معماری این کشورها دارای دیوار بلندی نیست ولی به نظر می‌رسد که نوعی کوتاهی نیز در رابطه با حفاظت سفارتخانه‌های کشورمان از سوی کشورهای غربی صورت می‌گیرد.

نقوی حسینی در این رابطه می‌گوید: وقتی غربی‌ها منافقین را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج می‌کنند یکی از هدف‌هایی که در نظر دارند این است که این گروه تروریستی بتوانند برخی از فعالیت‌های سیاسی را علیه دیپلماسی ما انجام دهد.

وی با اشاره به تجمع منافقین هنگام اعزام هیات ایرانی به سازمان ملل افزود: آنها گاهی اوقات در برابر برخی از سفارتخانه‌ها تجمع می‌کنند و کارهای نمایشی انجام می‌دهند که غربی‌ها بتواند از آن بهره‌برداری تبلیغاتی کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ماجرای دانمارک را مضحک خواند و گفت: این‌ که یکی از این سه، چهار نفر معترض در دانمارک از ماجرا فیلمبرداری می‌کند بیانگر این است که این اقدام نمایشی است و آنها بعد از این اقدام متواری می‌شوند.

به گفته نقوی‌حسینی به نظر می‌رسد در جریان تعرض به سفارتخانه‌های ایران غربی‌ها برنامه‌ریزی شده عمل کرده و تلاش می‌کنند تا موضوع ناامنی درخصوص سفارتخانه‌های ما را رسانه‌ای و تبلیغاتی کنند.

محمدصالح جوکار یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به بهره‌برداری سیاسی غرب و آمریکا از حذف نام منافقین از فهرست تروریستی در این رابطه به جام‌جم گفت: آمریکا منافقین را سازماندهی کرده و مورد حمایت قرار داده تا آنها بتوانند دست‌به اقدامات سیاسی علیه ایران بزنند و در جاهایی به سفارتخانه ایران تعرض کنند.

وی افزود: افرادی هستند که در راستای اهداف برخی از جریان‌های سیاسی به دنبال بهره‌برداری از این اقدامات هستند. گروه‌های مخالف ایران برای این‌ که ثابت کنند تعدادشان زیاد است و قابلیت تجمع و اعتراض را دارند با شگردهای مختلف از جمله تطمیع و وعده، افراد را جمع ‌کرده و از این طریق ، از کشورهای غربی امتیازاتی را کسب می​کنند.

واکنش دستگاه دیپلماسی

اما با توجه به تعهدات کشور میزبان، تعرض به سفارتخانه‌های ایران موضوعی است که لازم است تا از سوی دستگاه سیاست خارجی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

نقوی‌حسینی در این رابطه می‌گوید: امنیت سفارتخانه و کنسولگری‌های کشورها به‌عهده کشور میزبان است و هر کوتاهی در این رابطه برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی به شمار می‌رود و لازم است تا وزارت خارجه پیش‌بینی‌های لازم را در این رابطه انجام دهد.

جوکار نیز با اشاره به این ‌که دولتی که سفارتخانه ایران در کشورش قرار دارد موظف است مطابق قوانین بین‌المللی از سفارتخانه کشورمان حفاظت کند، تصریح کرد: قصور در این رابطه از هیچ کشوری پذیرفته نیست و این‌ که آنها بعدا عذرخواهی کنند، قابل‌قبول نیست.

وی تاکید کرد: این کوتاهی‌ها می‌تواند در عرصه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل قابل برخورد باشد و لازم است که سفرای ما در عرصه دیپلماسی خارجی فعال باشند.

کتایون مافی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها