بازیگر سریال راستش را بگو :

نقش خوب کم است

علیرضا جلالی تبار با بازی در فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» به مخاطبان معرفی شد. او بعد از بازی در این فیلم سینمایی در آثاری همچون گمشده، راز پنهان، خنده در باران، کرگدن، وقتی بهار می‌آید و... بازی کرده است. جلالی‌تبار در سریال «راستش را بگو» نقش استاد دانشگاه با نام دکتر مهدی دریایی را به عهده دارد.
کد خبر: ۵۳۴۵۸۳
نقش خوب کم است

او در این سریال گریم متفاوتی دارد و همین مساله کمک زیادی به بازی او کرده است. جلالی‌تبار تلاش کرده در این سریال بازی قابل قبولی از خودش ارائه بدهد و با وجود آنکه نقش‌اش در سریال راستش را بگو خیلی زیاد نیست، اما تاثیر زیادی در قصه دارد. با او درباره بازی‌اش به صحبت نشستیم.

شما با فیلم سینمایی وقتی همه خوابیم به مخاطبان معرفی شدید و تماشاگر شاهد یک بازی متفاوت از شما بود اما بعد از این فیلم در آثار تلویزیونی‌تان این نوع بازی را از شما ندیدیم، تا این‌که سریال راستش را بگو پخش شد. گرچه این سریال با ضعف‌هایی همراه است، اما بازی شما در این سریال خیلی تاثیرگذار است. چرا شاهد چنین این اتفاقی در روند کارنامه‌تان بودیم؟

معتقدم هر اثر را باید با خودش و شرایطش مقایسه کرد. نباید فیلم سینمایی وقتی همه خوابیم را با دیگر بازی‌های تلویزیونی من قیاس کنید، چون هر کدام موضوع خودش‌ را دارد. به عنوان مثال در یک اثر باید نقش یک فرد متزلزل را و در یک اثر دیگر نقش یک فرد با تدبیر را ایفا کنم. بنابراین نمی‌توان برای ایفای نقش یک فرد متزلزل یک بازی محکم هم داشت، چون شخصیت مربوطه این بازی را نمی‌طلبد. در فیلم سینمایی وقتی همه خوابیم نقش یک مجرمی را داشتم که بعد از سال‌ها از زندان بیرون آمده و در طول پنج سال ملاقاتی هم نداشته است. او نگاه خاص خودش را به جامعه دارد و خصوصیات درونی و بیرونی‌اش تفاوت دارد. بنابراین باید بازی‌ام به گونه دیگر بود.

در سریال تلویزیونی راستش را بگو نقش یک استاد را بازی می‌کنم که در روزهای آغاز جنگ در کنار دکتر چمران حضور داشته و آن روزها را از نزدیک لمس کرده است و حالا او دانشگاه، پژوهش علمی و تربیت نسل جدید را انتخاب کرده است. بنابراین نباید بازی چند اثر را با یکدیگر مقایسه کرد.

در مجموع تلاش می‌کنم هر نقشی را که به عهده می‌گیرم به بهترین شکل اجرا کنم. برخی گروه‌ها همراهی‌شان بیشتر است و نتیجه کار هم مطلوب‌تر می‌شود. وقتی یکدستی وجود داشته باشد باید انتظار اتفاقات خوب هم داشت.

آیا این همراهی در سریال تلویزیونی راستش را بگو برایتان فراهم شد؟

بله، با وجود آن که 20 جلسه در این سریال کار داشتم، اما همکاری گروه خیلی خوب بود. بویژه در صحنه‌هایی که با حسن پورشیرازی، رحیم نوروزی، اصغر نقی‌زاده و... بودیم و با یکدیگر بحث می‌کردیم تعامل خوبی وجود داشت. البته بعد از دو جلسه صحبت‌کردن با یکدیگر این همراهی شکل گرفت.

ولی قبول کنید بعد از این‌که مخاطب بازی جسورانه شما را در فیلم وقتی همه خوابیم دید، انتظار داشت شما در انتخاب‌هایتان وسواس بیشتری داشته باشید. ولی این اتفاق نیفتاد.

از بین نقش‌هایی که به من پیشنهاد می‌شود، نقش‌هایی را که جای کار داشته باشد، می‌پذیرم. متاسفانه گاهی شرایط واقعی و حرفه‌ای وجود ندارد. در دوره‌ای فقط به اصطلاح جریان بساز و بفروشی وجود داشت و بعد از آن جریان فاخرسازی در آثار نمایشی مطرح شد.

مسلماً در چنین شرایطی ممکن است شانس زیادی برای بازیگر فراهم نباشد. بازیگر باید فرصت داشته باشد تا خودش را نشان بدهد. همیشه این شرایط مهیا نیست. علاوه بر آن مگر در طول سال چند فیلم خوب تولید می‌شود و این‌که آیا در این تعداد محدود من شانس بازی‌کردن دارم یا نه؟ به هر حال باید به همه این موارد فکر کرد.

من بعد از فیلم سینمایی وقتی همه خوابیم یک سال بیکاری کشیدم. در این یک سال بسختی زندگی کردم تا این‌که در فیلم‌های کرگدن، وقتی بهار می‌آید و... بازی کردم. مسلماً زمانی که شرایط خوبی برای بازی وجود داشته باشد بازیگر هم تلاش می‌کند توانمندی‌های خودش را نشان بدهد.

در مجموع این طور استنباط می‌شود شما از میان انتخاب‌هایی که داشتید سعی کردید بهترین‌ها را انتخاب کنید.

بله، به هر حال وضع همین است. البته برخی دوستان گفتند که من بداخلاق هستم. شاید همین مساله هم بی‌تاثیر نیست!

حالا واقعاً بد اخلاق هستید؟

 جلالی تبار: از بین نقش‌هایی که به من پیشنهاد می‌شود، نقش‌هایی که جای کار داشته باشد را می‌پذیرم. اما در شرایط فعلی شانس به دست آوردن یک نقش خوب که بازیگر بتواند خودش را با آن نشان بدهد کم است

نه، من اصلاً آدم بداخلاقی نیستم. متاسفانه برخی دوستان برای این‌که با بعضی‌ها کار نکنند بهانه‌های مختلف می‌آورند. مثلاً بعضی‌ها می‌گویند من بد اخلاق هستم و برخی دیگر می‌گویند چهره‌ام تلخ است. این در حالی است که من در فیلم سینمایی خنده در باران در یک موقعیت کمدی قرار داشتم. در مجموع همیشه تلاش کردم حضورم در هر اثری آبرومند باشد.

به نظرتان این اتفاق هم در سریال راستش را بگو افتاده است. یعنی حضورتان آبرومند است؟

زمانی که بازی در سریال راستش را بگو به من پیشنهاد شد فیلمنامه بخش‌های بازی من کامل بود و بعد از صحبت‌هایی که با محمدرضا آهنج، کارگردان داشتم شناسامه شخصیت دکتر مهدی دریایی تکمیل شد و من هم سعی کردم این نقش را بخوبی بازی کنم. مهدی دریایی یک استاد دانشگاه پیشرو است و سعی دارد با انرژی زیادی که برای دانشجویانش می‌گذارد آنها را به تلاش و تحقیقات بیشتر دعوت کند. از سوی دیگر گریمی که برای این سریال داشتم خیلی سخت بود و روزانه پنج ساعت طول می‌کشید.

برایتان دشوار نبود هر روز پنج ساعت زیر دست گریمور بنشینید؟

به هر حال سختی‌های خودش را دارد. زمانی که گریم می‌شدم به همکاران می‌گفتم واقعاً بزرگان بازیگری چقدر برای این گریم‌های دشوار ریاضت‌ ‌کشیدند.

فکر می‌کنم همین گریم متفاوت به بازی‌تان کمک زیادی کرده، حتی در قسمت‌های اول کمتر بینندگان شما را می‌شناختند و همه از روی صدایتان تشخیص ‌دادند که علیرضا جلالی‌تبار این نقش را بازی می‌کند.

بله، خوشبختانه گریم متفاوت و خوبی داشتم. ایمان امیدوار، طراح گریم سریال تلویزیونی راستش را بگو بود. او با این‌که جوان است، اما با عشق و علاقه فراوان کارش را انجام می‌دهد و همین مساله به موفقیت او در کارش منجر شده است.

من قبلاً هم با او در آثار دیگر همکار بودم. او همیشه تلاش خودش را می‌کند تا بهترین کار را انجام بدهد. گریم من در هر کار او کاملاً متفاوت است. ایمان امیدوار همراه دستیارانش تلاش ‌کرد با وجود سنگین بودن گریم دکتر مهدی دریایی در سریال راستش را بگو من خیلی اذیت نشوم.

نقش شما در سریال راستش را بگو بر خلاف دیگر نقش‌های این سریال درگیر شعار نشده است و شخصیت‌پردازی‌ دکتر دریایی برای مخاطبان نسبت به دیگر شخصیت‌های قصه قابل باور است. آیا قبل از شروع کار درباره دیالوگ‌هایتان صحبت کرده بودید؟

بله، قبل از شروع تصویربرداری با آهنج درباره شناسنامه شخصیت دکتر مهدی دریایی صحبت کردم. در طول کار پیشنهادهایی داشتم و درباره آن بحث می‌کردیم تا به هویت مشخص برای شخصیت دکتر دریایی برسیم. معتقدم موضوع سریال تلویزیونی راستش را بگو بکر است اما به جای این‌که این موضوع را با تصویر بیشتر به مخاطب منتقل کنیم با کلام و دیالوگ این کار را انجام دادیم.

با توجه به این‌که شما سال‌ها در تئاتر بازی کردید و بازیگران تئاتر قدرت تحلیل خوبی درباره نقش دارند، آیا در این باره با کارگردان صحبتی نکردید که تا این حد در پرداخت موضوعات درگیر کلام نشود؟

باید قبول کرد بازیگر خیلی نمی‌تواند درباره کار اظهار نظر کند. البته می‌تواند پیشنهادهایش را بدهد، اما محدوده‌ای هم دارد. من به عنوان بازیگر مثل نقاش قلم‌مو ندارم تا بتوانم کامل خودم نقاشی را بکشم. بنابراین هر بازیگری درباره نقشی که خودش بازی می‌کند درباره آن هم حرف می‌زند.

برخی مواقع پیش می‌آمد که ما به آقای آهنج می‌گفتیم دیالوگ‌های سریال خیلی زیاد است، اما ایشان به عنوان کارگردان این سبک را می‌پسندند.

فاطمه عودباشی - گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها