اختلافات کابینه جنگ به مرحله آشکار رسید

طناب‌کشی در کابینه کودک‌کش‌ها

بحران در کابینه رژیم اشغالگر قدس به نقطه اوج خود رسیده است. برخی تحلیلگران می‌گویند منازعات جاری در تل‌آویو، مقدمه‌ای برای فروپاشی کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی بوده و در انتخابات مجدد نیز کابینه کنونی قطعا در مسند قدرت حضور نخواهد داشت.این مجادله،قبلامیان افرادی مانندلاپید(به‌عنوان یکی از رهبران اپوزیسیون نتانیاهو) و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس نمود داشت اما اکنون این اختلافات به کابینه جنگ تسری پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۴۵۷۴۹۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
دراین میان، اخیرا بنی گانتز، از اعضای کابینه جنگ نکات قابل تاملی را در قبال راهبرد رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه بیان کرده است. بنی گانتز به کابینه رژیم اشغالگر قدس تا دهم ژوئن(۲۱ خردادماه) مهلت داده است تاراهبرد جدید خود در جنگ غزه را ارائه کند. اوکه عضو کابینه جنگ اسرائیل است تصریح کردکه درغیر این صورت ازکابینه کناره‌گیری خواهدکرد. فشارهای داخلی و بین‌المللی بر دولت بنیامین نتانیاهو روز به روز بیشتر می‌شود. اودراین راستا خواهان برنامه‌ای شش‌محوری شد ازجمله اداره موقت نوار غزه توسط آمریکا، اروپا، کشورهای اسلامی و فلسطینی‌ها.
   
گانتز علیه نتانیاهو 
فارغ از این‌که نقش بنی گانتزدرکشتارساکنان فلسطین غیرقابل انکار است،باید به این نکته مهم توجه داشت که وزیرجنگ سابق رژیم اشغالگر قدس از یک حقیقت محض تحت عنوان فقدان راهبردصهیونیست‌ها درجنگ غزه پرده برداشته است. نتانیاهو در طول ماه‌های اخیر بارها مدعی شده که تحرکات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی وکودک‌کشی آشکار این رژیم جعلی ونامشروع، دربطن یک راهبرد مدون و قطعی ترسیم شده است،اما اکنون برهمگان محرز شده که نتانیاهو تنهایک راهبرد کلان درجنگ غزه دارد: این‌که با فرسایشی‌کردن نبرد از انعقاد پیمان آتش‌بس جلوگیری کند.دلیل اتخاذ این راهبردمشخص است.درصورت انعقاد پیمان آتش‌بس و آزادی اسرای صهیونیست متعاقب پایان جنگ،نتانیاهوبه نماد مطلق شکست درجنگ غزه تبدیل می‌شودوبرکناری وی ازقدرت قطعی خواهد شد. نظرسنجی‌های انتخاباتی نیز نشان‌دهنده نارضایتی اکثرساکنان اراضی اشغالی ازنتانیاهو، بن گویرواسموتریچ است.
   
کابینه نتانیاهو در چند قدمی سقوط است 
فادی بودیه،تحلیلگر لبنانی وسردبیر نشریه المرایادرخصوص اتفاقات جاری درکابینه نتانیاهوبه جام‌جم می‌گوید:«شکست صهیونیست‌ها دررسیدن به اهداف‌شان درجنگ غزه محرز است.ازهمان ابتدای تشکیل کابینه جنگ، اختلافاتی تاکتیکی میان اعضای کابینه بر سر نحوه عملیات زمینی در غزه و ورود به رفح وجود داشته اما بسیاری ازآنها توسط منابع قدرت سخت و نرم در اراضی اشغالی سانسور شده است.اکنون این اختلافات به فازآشکار کشیده شده وهیچ فرد یا منبعی در تل‌آویو قدرت پنهان‌ساختن آن را ندارد. اقدام نتانیاهو در برهم‌زدن مذاکرات قاهره و پیچیدگی وضعیت اسرای صهیونیست در غزه سبب شده است تا نه‌ فقط  میان نتانیاهو و گانتز، بلکه میان نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و برخی اعضای کابینه نیز مناقشاتی صورت گیرد. ازاین رو نباید مجادله در کابینه جنگ را صرفا معطوف به نتانیاهو و گانتز دانست.»
این تحلیلگر لبنانی افزود: «برخی منابع در اراضی اشغالی می‌گویند سقوط کابینه نتانیاهو نزدیک است وبرخی متحدان او نیز دیگر توانایی ادامه حضور در کنار وی را ندارند.درچنین شرایطی وضعیت جنگ غزه بیش از پیش به ضرر صهیونیست‌ها پیچیده خواهد شد. بدیهی است که حمله به رفح به پاشنه‌آشیل رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده و دیگر راهی برای تل‌آویو جهت مدیریت بحرانی که خود در رفح ایجاد کرده وجود ندارد.»

دعوای جدید میان اضلاع کابینه نتانیاهو 
موضوع دیگری که به بحران درکابینه رژیم اشغالگرقدس منجرشده،مربوط‌به خدمت سربازی یهودیان ارتدوکس است. درحال‌حاضر یهودیان ارتدکس و افراطی‌ از انجام خدمت سربازی معاف بوده ودو‌ حزب ازاحزاب ائتلافی در دولت نتانیاهو همچنان خواهان ادامه معافیت سربازی برای این دسته از یهودیان هستند.بااین‌حال شرایط ناشی از شکست رژیم اشغالگر قدس در غزه سبب شده است تا ارتش این رژیم، یهودیان ارتدوکس را به خدمت سربازی(حضور درصحنه جنگ) فرابخواند. نتانیاهو شدیدا گانتز را بابت طرح این ضرب‌الاجل سه‌هفته‌ای محکوم کرده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد نخست‌وزیر وکابینه جنگ رژیم‌صهیونیستی در نهایت صرفا قادر خواهند بود نحوه مرگ خود راتعیین کنند نه این‌که مانع ازتحقق اصل ماجرا(شکست در جنگ غزه) شوند. بدون شک طی روزهای آتی، شاهد تسری اختلافات کابینه جنگ رژیم‌صهیونیستی به فاز آشکار خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها