شکست به وقت حمله
چرا نقشه زلنسکی در عملیات گسترده جدید علیه روسیه شکست خورد؟

شکست به وقت حمله

تردید روسیه در صداقت غربی‌ها برای مذاکره

مسیر پرپیچ و خم دیپلماتیک

بیش از دو سال از جنگ اوکراین می‌گذرد و فرسایشی شدن این نبرد، بسیاری از کشورهایی را که در ابتدا با تمام توان از کی‌یف حمایت می‌کردند، در ادامه حمایت‌های خود سست کرده است. روزی نیست که اظهار نظری از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین‌ یا دیگر مقامات این کشور در انتقاد از عملکرد متحدان کی‌یف منتشر نشود.
کد خبر: ۱۴۵۶۸۸۳
 
مقامات اوکراین تاکید دارند که روند ارسال سلاح از سایر کشورها به شدت کند شده و با این روند، نیروهای اوکراینی شکست‌های بیشتری را در آینده متحمل خواهند شد.  در چنین شرایطی کشورهای اروپایی به گزینه پایان جنگ از طریق مذاکرات، بیش از قبل می‌اندیشند اما آمریکا و برخی دیگر از قدرت‌های اروپایی با این مسأله مخالفند و با کنار‌گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ‌افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند. همین مخالفت‌ها بود که باعث شد مذاکراتی که در ابتدای جنگ اوکراین در جریان بود، خیلی زود شکست بخورد و دیگر خبری از مذاکره نباشد.هرزمان هم که صحبت ازمذاکرات می‌شود متحدان اوکراین، شکل و شمایل و ساختار مذاکرات را به گونه‌ای می‌چینند که از ابتدا می‌توان مطمئن بود این مذاکرات به سرانجامی نمی‌رسد که مصداق آن مذاکراتی است که قرار است اواخر خرداد در سوئیس برگزار شود. 
 
نشستی برای تحقق طرح زلنسکی
سوئیس اوایل سال جاری اعلام کرد میزبان نشستی برای صلح در اوکراین خواهد بود‌؛ نشستی که به دنبال جلب حمایت از طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین است اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قبلا طرح صلح اوکراین مبتنی بر خروج نیروهای روسی از کریمه و احیای مرزهای سال۱۹۹۱کی‌یف را غیرقابل اجرا خوانده است. تاکید پوتین بر مذاکره از موضع برابررئیس‌جمهور روسیه چند روز قبل هم با بیان این‌که از گفت‌وگو با کشورهای غربی دوری نمی‌کند، خطاب به این کشورها گفت: مذاکره درباره امنیت از راه دیکتاتوری و صحبت از موضع بالا امکان‌پذیر نیست.  پوتین پس از برگزاری مراسم تحلیف در کاخ کرملین بدون اشاره به طرح مذاکرات سوئیس اظهار کرد: روسیه از گفت‌وگو با کشورهای غربی دوری نمی‌کند‌. انتخاب با آنهاست که آیا می‌خواهند در آینده جلوی توسعه روسیه را بگیرند و می‌خواهند ما را محدود کنند و فشار بیاورند یا این‌که می‌خواهند راهی برای رسیدن به صلح و همکاری در پیش بگیرند. رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد:‌ این مسائل فقط با گفت‌وگو در شرایط مساوی و عادلانه و بر پایه جست‌وجوی منافع مشترک، قابل حل خواهد بود.  وی خاطرنشان کرد:‌ روسیه به تلاش خود برای دستیابی به جهان چندقطبی، سیستم و فرآیند عادلانه در مدیریت جهان ادامه خواهد داد.  پوتین افزود: ما آماده‌ایم روابط دوستانه خود را با کشورهای مختلف گسترش دهیم تا روسیه را به‌عنوان یک شریک منصف ببینند.
 
نشست بدون روسیه محکوم به شکست
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم ‌بر غیرقابل تصور بودن این طرح تاکید کرده و در مورد برگزاری هرگونه نشست جهانی صلح درباره اوکراین که روسیه را نادیده بگیرد، هشدار داد و آن را محکوم به شکست دانست. پسکوف طی مصاحبه‌ای تاکید کرد مشکل اوکراین بدون مشارکت روسیه قابل حل نخواهد بود. وی افزود: اوکراین به ابزاری در دست غرب تبدیل شده که با کمک آن قصد دارد‌ فشار بیشتری بر روسیه وارد کرده و آن را مهار کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت‌ نه سیاستمداران اوکراینی و نه سیاستمداران غربی حاضر به مذاکره جدی با مسکو نیستند و نشست آینده به میزبانی سوئیس در باره اوکراین را «مذاکرات غیرجدی» توصیف کرد.  وی که با شبکه «ای‌تی‌وی»‌ گفت‌وگو می‌کرد، دراین‌ باره گفت: ما کسی را نمی‌بینیم که با او گفت‌وگو کنیم.‌ به اظهارات رهبران اوکراین، آمریکا، اروپا‌ و طبقه سیاسی آنها توجه کنید، هیچ‌یک از آنها برای یک گفت‌وگوی جدی آماده نیستند. آنها با برگزاری یک نشست در سوئیس، یک نمایش مذاکرات را بازی می‌کنند. چارچوب کپنهاگ به بن‌بست رسیده است.  لاوروف تأکید کرد که غرب تلاش می‌کند‌« با تطمیع یا کلاهبرداری، باج‌خواهی و دروغ» حداکثر تعداد کشورهای در حال توسعه و کشورهای جنوب جهانی را به «گردهمایی» در سوئیس بکشاند. 
 
کارزار پرسر و صدا
نشست سوئیس درباره اوکراین در ۱۵و۱۶ژوئن در نزدیکی شهر لوسرن برگزار خواهد شد. حدود ۱۶۰ کشور به این نشست دعوت شده‌اند اما روسیه در آن شرکت نخواهد کرد. سرگئی گارمونین، سفیر روسیه در برن پیش از این به اسپوتنیک گفته بود که روسیه در این نشست که هدف از آن ارائه ضرب‌الاجل به مسکو است، در هیچ قالبی شرکت نخواهد کرد.به گفته گارمونین «این نشست به یک کارزار روابط عمومی پر‌سر و صدا اما خالی تبدیل خواهد شد.» مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است اما کی‌یف ممنوعیتی را برای آنها در سطح قانون‌گذاری معرفی کرده است. 

تجهیز هفتگی اوکراین
تضعیف نیروهای اوکراینی در عرصه میدانی باعث شده تا آمریکایی‌ها در هفته‌های اخیر بر حجم کمک‌های خود به کی‌یف بیفزایند و در پی تصویب لایحه میلیاردی کمک آمریکا به اوکراین برای نبرد باروسیه،وزیرخارجه آمریکا دیروز وارد کی‌یف شد.رسانه‌های آمریکایی از این سفر از پیش اعلام نشده به‌عنوان مهر تأییدی بر حمایت دولت بایدن از اوکراین در نبرد با روسیه یاد کردند.
بلینکن در پیامی که در ایکس منتشر کرد، در‌خصوص هدف این سفر نوشت: «من به کی‌یف بازگشتم تا حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اوکراین را در حالی که آنها از آزادی خود در برابر تجاوز روسیه دفاع می‌کنند، نشان دهم.»
سفر وزیر خارجه آمریکا به اوکراین در شرایطی صورت گرفته است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید گفت که از این به‌بعد، ارسال کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین در هر هفته انجام خواهد شد.در همین حال جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی جدید، قانون ممنوعیت اورانیوم غنی شده روسیه را با ادعای تلاش برای ایجاد اختلال در حملات روسیه به اوکراین امضا و اجرایی‌شدنش را مورد حمایت قرار داد. به گزارش رویترز،ممنوعیت واردات سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای حدود۹۰روز دیگر آغاز می‌شود، گرچه به وزارت انرژی آمریکا این اختیار داده شده که در صورت نگرانی در مورد عرضه سوخت، معافیت‌هایی را بر این قانون اعمال کند.روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده اورانیوم غنی‌شده در جهان است که حدود ۲۴‌درصد از اورانیوم غنی‌شده مورد استفاده نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا از این کشور تامین می‌شود.با اجرایی شدن قانون مورد نظر، حدود ۲.۷میلیارد دلار بودجه‌ای که در قوانین پیشین برای تامین منابع اورانیوم نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا در نظر گرفته شده بود، آزاد می‌شود.جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، در اظهاراتی راجع به این اقدام عنوان کرد: امروز، بایدن یک‌سری اقدامات تاریخی را انجام داد که به موجب آنها وابستگی مابه روسیه برای تامین انرژی‌هسته‌ای غیرنظامی،امنیت انرژی تاحدی ازبین‌می‌رود.سالیوان اجرایی‌شدن این قانون را در راستای اهداف چندجانبه آمریکا با برخی متحدانش مانند کانادا، فرانسه، ژاپن و بریتانیا جهت توسعه ظرفیت غنی‌سازی با سرمایه‌گذاری جمعی ۴.۲میلیارد دلاری در این کشورها عنوان کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها