رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: با وجود سرمازدگی شدید و شیوع آفات مختلف، پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری میزان تولید گندم در این استان به مرز ۶۰۰ هزار تن برسد.
کد خبر: ۱۴۵۳۴۰۶

به گزارش جام جم آنلاین،نوبخت اژدری افزود: سال زراعی جاری با وجود سرمازدگی شدید مزارع غلات استان در اسفندماه و شیوع آفات و امراض از جمله شته روسی، از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم سال پربرکتی محسوب می‌شود.
وی میانگین برداشت گندم در مزارع آبی استان اردبیل را بیش از ۴.۴ تن اعلام کرد و گفت: این امر بیانگر نقش کلیدی و ارزشمند محققان و به خصوص توصیه‌های فنی همکاران اجرایی در مدیریت زراعت و مدیریت‌های شهرستان‌ها در افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در سال‌های گذشته میانگین برداشت گندم در اراضی دیم این استان فقط ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بود ولی با مکانیزه شدن این اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، هم‌اکنون متوسط برداشت محصول گندم در اراضی دیم استان از مرز ۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار فراتر رفته است.
وی، لازمه پایداری در خودکفایی گندم را مکانیزه کردن تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد از کشت این محصول در داخل استان به صورت مکانیزه بوده و تنها ۱۵ درصد به صورت سنتی انجام می‌گیرد که می‌بایست بساط این میزان کشت سنتی نیز جمع شود.
اژدری اظهار کرد: اجرای مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی و کشت غلات می‌تواند علاوه بر کاهش ضایعات، موجب افزایش عملکرد محصولات زراعی، ایجاد اشتغال بیشتر، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد امنیت غذایی شود.
وی بیان کرد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم نظیر کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین از موارد ضروری است که خودکفایی کشور در تولید گندم را پایدار می‌کند و ما برای حفظ خودکفایی گندم و سپس صادرات این محصول، هیچ راهی جز حرکت به سمت این راهبردها نداریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تحقق خودکفایی در تولید گندم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان حوزه کشاورزی از طریق معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط آب و هوایی عنوان کرد.
وی با اشاره به نقش کلیدی و حیاتی مدیریت هماهنگی ترویج استان اردبیل در خودکفایی گندم گفت: توصیه‌های کارشناسان ترویج می تواند در زمینه آبیاری، سمپاشی، کودپاشی، نوع شخم و تنظیم ماشین‌آلات کشاورزی بر میزان تولید اثر مستقیم بگذارد.
اژدری خواستار افزایش دانش، بینش و مهارت کشاورزان در امر تولید محصول شد و افزود: در کنار این امر، استفاده از ارقام اصلاح شده و پرمحصول و بذر مرغوب یکی از مولفه‌های افزایش محصول در واحد سطح است چرا که بذر اندام اصلی تکثیر و تولید گیاهان زراعی از ارکان مهم تولید در توسعه کشاورزی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها