درباره‌ مرزهایی که در جهان تاریخ‌ساز شدند

هرکجا مرز کشیدند بیا پل بزنیم

انفجار مین ضدتانک در بستان قربانی گرفت

مین، میراث جنگ در شهرهای مرزی

با گذشت ۳۵سال از جنگ ایران و عراق،مین‌های کاشته شده درعمق زمین هنوز هم قربانی می‌گیرد. قربانیان این بار انفجار مین، چهار نفر اهل روستای نبعه شهرستان بستان در استان خوزستان بودند که یکی از آنها جانش را از دست داد و سه نفر دیگر برای درمان به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شدند.
کد خبر: ۱۴۴۹۵۹۲
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث
 
حسین شریعه۱۹ساله تازه‌ترین قربانی مین‌هایی است که سال‌هاست در خاک استان‌ها و شهرهای مرزی جاخوش کرده و با کوچک‌ترین تماسی جان می‌گیرند. حادثه روز چهارشنبه و زمانی رخ داد که حسین همراه با مادربزرگ حدود ۷۰ ساله و دو نوه‌اش در حال عبور از زمین‌های روستای نبعه بودند.
ابراهیم نیسی یکی ازهمسایه‌های حسین درباره حادثه به جام‌جم می‌گوید: «‌منطقه ما عشایرنشین و شغل بیشتر مردم دامداری است و برای همین دام‌های خود را برای چرا به مراتع می‌برند. حسین هم همراه حاجیه شویله و دو نوه پنج شش ساله‌اش عباس و جعفر شریعه سوار نیسان شدند تا سراغ گوسفندا‌ن‌شان بروند. وقتی به روستای نبعه رسیدند، یکدفعه نیسان روی مین ضدتانک رفت. حسین جانش را از دست داد، حاجیه شویله سرش زخمی شد و بچه‌ها هم دچار موج‌گرفتگی شدند. ما صدای انفجار را نشنیدیم و بچه‌ها با من تماس گرفتند و گفتند حسین با نیسان رفته روی مین و انفجار رخ داده است. جز بخشدار بستان هیچ‌کس به آنجا نرفت، حتی مین‌یاب هم نیامد و گفت باید نقشه منطقه را ببینم. خودمان رفتیم و جسد را آوردیم.»
به گفته نیسی، این منطقه پر از انواع مین است و سال‌های گذشته نظامیان تلاش کردند تا ناحیه را از مین‌های کاشته شده پاکسازی کنند اما مدتی است که دیگر این کار را انجام نمی‌دهند و همین باعث شده آمار تلفات چه کشته‌ها و چه زخمی‌ها بالا برود: «دو هفته پیش هم یک مین دیگر منفجر شد. به‌علت این‌که الان فصل بارندگی است، آن طرف ما که رمل است، در زمستان سرسبز می‌شود. بچه‌ها رفته بودند برای تفریح که مین منفجر شد و مجروح شدند. نمی‌دانم چرا دیگر برای پاکسازی نمی‌آیند. هرسال هم ماسه بادی‌ها بیشتر روی مین‌ها را می‌پوشاند و همین باعث می‌شود تا از چشم پنهان بماند و مردم ندانسته روی آن بروند. الان هم می‌ترسیم و جرات نمی‌کنیم وارد زمین‌های مین‌گذاری شده شویم. هیچ تابلوی هشداری هم نیست که مردم وارد محدوده خطر شوند. ای‌کاش نظامی‌ها باز هم به منطقه می‌آمدند و مین‌ها را خنثی می‌کردند. سال‌هاست که روستاییان زیادی در منطقه ما به خاطر برخورد با مین جان‌شان را از دست داده یا دچار نابینایی و قطع عضو شده‌اند.»
newsQrCode
برچسب ها: جنگ انفجار مین مرز
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها