یک کارشناس حوزه روابط بین الملل در گفتگو با جام جم آنلاین:

برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی نشان دهنده قدرت ملی ایران است

امنیت آبراهه‌های بین المللی، مقابله با تروریسم دریایی، رویارویی با دزدان دریایی و انجام اقدامات موثر در حفظ محیط زیست و امنیت منطقه از جمله اهداف رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین است.
امنیت آبراهه‌های بین المللی، مقابله با تروریسم دریایی، رویارویی با دزدان دریایی و انجام اقدامات موثر در حفظ محیط زیست و امنیت منطقه از جمله اهداف رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین است.
کد خبر: ۱۴۴۹۲۶۷
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین
 
سیدرضا صدرالحسینی کارشناس حوزه روابط بین المللی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به برگزاری رزمایش دریایی مشترک میان ایران، روسیه و چین به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: در حال حاضر یکی از نشانه‌های قدرت، اقتدار و توانمندی هر کشوری موضوع مهمی به نام قدرت نظامی است. در واقع قدرت نظامی پشتوانه دیگر قدرت‌ها و تامین کننده امنیت و منافع هر ملتی است. 
 
وی با بیان اینکه قدرت نظامی هر کشور می‌تواند نشانی از قدرت ملی آن کشور در عرصه منطقه‌ای و بین المللی محسوب شود تصریح کرد: بر این اساس کشور‌ها در پی کسب آمادگی برای نیرو‌های نظامی خود در هر شرایطی هستند و نیرو‌های نظامی برای حفظ و ارتقای آمادگی خود به طور مستمر رزمایش‌هایی را در داخل یا خارج از کشور خود انجام می‌دهند. 
 
صدرالحسینی برگزاری این رزمایش‌ها را نشان دهنده قدرت آن کشور برای همسایه‌های پیرامونی و کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با توجه به تجربیات هشت سال جنگ تحمیلی، سعی و تلاش کرد نیروی نظامی مقتدر و مستقل را برای حفظ منافع ملی و اقتدار منطقه‌ای و بین المللی خود آماده کند.
این کارشناس حوزه روابط بین الملل با تاکید بر این نکته که به دلیل تحریم‌های همه جانبه از جانب قدرت‌های سلطه گر بخش اعظم و نزدیک به ۹۰ درصد از توان نظامی جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف بومی است گفت: این موضوع بگونه‌ای به کشور‌های قدرتمند نظامی ثابت شده که برای سال پنجم از جمهوری اسلامی دعوت شده که در حوزه رزمایش دریایی دو قدرت بزرگ نظامی و صاحب وتو در سازمان ملل متحد شرکت کند. 
 
صدرالحسینی ادامه داد: بر همین اساس از روز گذشته شناور‌های شرکت کننده در رزمایش دو کشور روسیه و چین وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی شدند تا با الحاق به یگان‌هایی که از ایران در رزمایش شرکت دارند این مانور نظامی بزرگ را در گسترده جغرافیایی اقیانوس هند و بخشی از مدیترانه انجام دهند.
 
این کارشناس حوزه روابط بین المللی با بیان اینکه هدف از این رزمایش، امنیت آبراهه‌های بین المللی، مقابله با تروریسم دریایی، رویارویی با دزدان دریایی و انجام اقدامات موثر در حفظ محیط زیست و امنیت منطقه است تصریح کرد: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ با حضور ایران، چین و روسیه و ناظرانی از کشور‌های دوست و هم‌پیمان در شمال اقیانوس هند از دیروز آغاز شد.
 
وی اضافه کرد: امسال برای پنجمین سال متوالی با شعار "با هم برای برقراری صلح و امنیت، " رزمایش مرکب دریایی سه جانبه‌ای را بین نیروی دریایی ایران، نیرویی دریایی روسیه و نیروی دریایی جمهوری خلق چین برگزار می‌شود.
 
صدرالحسینی درباره نیروهای شرکت کننده در این مانور نظامی گفت: در این رزمایش علاوه بر یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگان‌های شناوری کشور‌های چین و روسیه از پنج کشور نیز ناظرینی حضور خواهند داشت و این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به اهمیت راهبردی منطقه مورد نظر رزمایش خاطرنشان کرد: شمال اقیانوس هند بین سه تنگه راهبردی از پنج تنگه راهبردی دنیاست، تنگه هرمز در شمال، تنگه مالاکا در شرق و تنگه باب المندب در غرب منطقه اقیانوس هند واقع شده است که در حقیقت بیضی انرژی دنیا را احاطه کرده است و با توجه به تردد شناور‌های تجاری و نفتکش در این منطقه حساس ضرورت برقراری امنیت تجارت دریایی را دوچندان کرده است. 
 
صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان سه کشور و نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشور‌ها در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک، تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی می‌باشد و با توجه به اهمیت منطقه و اهداف مورد نظر می‌توان به اهمیت این رزمایش مشترک بیشتر آگاه شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها