کشور های همسایه ایران از جمله ترکیه، عراق، ارمنستان و غیره همواره از‌ مقاصد ایرانیان هستند. در این بین ترکیه پرطرفدارترین کشور است. این کشور با وجود جاذبه های دیدنی و آب و‌هوای عالی می‌ تواند گزینه‌ مناسبی برای سفر های شما باشد.
کد خبر: ۱۴۴۹۰۱۵

شما در استانبول می توانید هتل های با‌کیفیت و‌ با قیمت مناسب تر مانند هتل استار استانبول را رزرو‌ کنید و سفری اقتصادی را تجربه کنید. در بین شهر های دیگر ترکیه، استانبول نیز مسافران بیشتری را پذیرا بوده است. یکی از‌جاذبه های گردشگری استانبول، کاخ دولما باغچه است. این‌ کاخ بسیار دیدنی است و به شما پیشنهاد می‌ کنیم در سفر خود به استانبول، از‌این کاخ زیبا نیز دیدن‌ کنید.

آشنایی با کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه، مقر سلطنت عثمانی در قرن نوزدهم، شاهکاری از معماری و هنر است که در ساحل اروپایی تنگه بسفر در قلب استانبول واقع شده است. این کاخ با نمای باشکوه و داخلی مجلل خود، یکی از مهم‌ تری جاذبه‌ های گردشگری ترکیه است. بیشتر گردشگران، در ضمن سفر خود به این کاخ زیبا سرزده و عکس یادگاری می گیرند. این کاخ زیبا بزرگترین کاخ ترکیه نیز محسوب می شود و‌ از شهرت جهانی‌ برخوردار است. این کاخ زیبا محل اقامت ۶ پادشاه عثمانی بوده است. در این کاخ به خوبی می‌ توانید طراحی و‌ لوازم تزئینی اروپایی را مشاهده کنید.

تاریخچه کاخ

در سال 1843، سلطان عبدالمجید اول، با رویای تجدد خواهی و گام نهادن در دنیای مدرن، دستور ساخت کاخی در ساحل اروپایی بسفر را صادر کرد. قصری که قرار بود نمادی از عظمت و قدرت امپراتوری عثمانی باشد و با شکوه و جلال خود، سفرای خارجی و درباریان را تحت تاثیر قرار دهد.

معماران برجسته از سراسر دنیا گرد هم آمدند تا شاهکاری از معماری را خلق کنند. تلفیقی از سبک‌ های نئوباروک، نئوکلاسیک و عثمانی، کاخی منحصر به فرد را به وجود آورد. 14 تن طلا، 5000 متر مربع فرش، و بزرگترین چلچراغ بلور بوهمی جهان، تنها بخشی از تجملاتی بود که در ساخت این کاخ به کار گرفته شد.

دروازه ورود به دنیای جدید

دولما باغچه، تنها کاخ عثمانی بود که به آب لوله کشی و سیستم روشنایی گازی مجهز شد. این کاخ به مثابه دروازه ورود امپراتوری عثمانی به دنیای جدید بود. در تالارهای باشکوه آن، مذاکرات سیاسی مهمی انجام می شد، جشن‌ها و ضیافت‌ های مجلل برگزار می‌ گردید، و پادشاهان عثمانی در آن تاجگذاری می‌ کردند.

شاهد وقایع مهم

دولما باغچه در طول تاریخ خود، شاهد وقایع مهمی از جمله مرگ سلطان عبدالمجید اول، به تخت نشستن سلطان عبدالعزیز، امضای معاهده پاریس و فروپاشی امپراتوری عثمانی بود.

آتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، در کاخ دولما باغچه چشم از جهان فروبست و این کاخ تا سال 1924 به عنوان مقر اصلی حکومت جمهوری ترکیه مورد استفاده قرار می‌ گرفت.

موزه ای باشکوه

در سال 1924، کاخ دولما باغچه به موزه تبدیل شد و دروازه های آن به روی عموم مردم گشوده شد. امروزه، گردشگران از سراسر جهان برای بازدید از این کاخ باشکوه و غرق شدن در تاریخ پر فراز و نشیب امپراتوری عثمانی به استانبول سفر می‌کنند. این کاخ، موضوع بسیاری از فیلم‌ ها، سریال‌ ها و کتاب‌ ها بوده است.

معماران و هنرمندان برجسته از سراسر دنیا برای بازدید از این کاخ و الهام گرفتن از معماری و تزئینات آن به استانبول سفر می کنند. دولما باغچه، به عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ ترکیه، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کاخ دولما باغچه، فقط یک کاخ نیست، بلکه روایتگر داستانی از تجددخواهی، قدرت، ثروت، و در نهایت، افول یک امپراتوری است.

کاخ دولما باغچه در کجا واقع شده است؟

این کاخ باشکوه در منطقه بشیکتاش، در بخش اروپایی شهر استانبول و در ساحل بسفر واقع شده است. موقعیت مکانی ممتاز کاخ دولما باغچه، دسترسی به آن را از طریق وسایل حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی آسان کرده است.

دسترسی به کاخ

مترو: خط M2 مترو استانبول را سوار شده و در ایستگاه عثمان‌ بی پیاده شوید. سپس با کمی پیاده‌روی به کاخ دولما باغچه خواهید رسید.

تراموا: خط T1 تراموا را سوار شده و در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید. سپس با کمی پیاده‌ روی به کاخ دولما باغچه خواهید رسید.

اتوبوس: خطوط اتوبوس 22، 22RE، 25E، 40T، 42T و 42M در نزدیکی کاخ دولما باغچه ایستگاه دارند.

تاکسی: می‌ توانید از هر نقطه ای از شهر استانبول با تاکسی به کاخ دولما باغچه بروید.

دلیل نام گذاری

نام دولما باغچه در زبان ترکی به معنای "باغچه پر از گل" است. اما چرا این کاخ با این نام نامگذاری شده است؟

  • موقعیت مکانی: کاخ دولما باغچه در منطقه‌ای واقع شده است که در گذشته باغچه‌ های پر از گل بوده است.

  • تزئینات: باغ‌ های کاخ دولما باغچه با تنوع بی‌ نظیری از گل‌ ها و گیاهان تزیین شده است.

  • هدیه‌ای از طبیعت: سلطان عبدالمجید اول، دستور ساخت این کاخ را به عنوان هدیه‌ای از طبیعت به مردم صادر کرد.

نام دولما باغچه معانی عمیق‌ تری نیز دارد. گل در فرهنگ عثمانی نماد زیبایی، ظرافت و تجمل است. نامگذاری این کاخ با نام دولما باغچه، نشان‌ دهنده عظمت و شکوه امپراتوری عثمانی و تلاش سلطان عبدالمجید اول برای مدرنیزه کردن کشور بود.

معماری کاخ دولما باغچه ترکیبی از سبک‌ های نئوباروک، نئوکلاسیک و عثمانی است. نشان‌ دهنده تلاش سلطان عبدالمجید اول برای تلفیق فرهنگ شرق و غرب بود.

نمای بیرونی با سنگ مرمر سفید و تزئینات ظریف پوشیده شده است. ستون‌ های بلند، قوس‌ های باشکوه و گنبدهای بزرگ، عظمت و شکوه این کاخ را به رخ می‌ کشند. نمای داخلی مجلل‌ تر از نمای بیرونی است. تزئینات شامل نقاشی‌ های دیواری، گچ‌ بری های ظریف، مبلمان‌ های آنتیک، فرش‌ های نفیس و لوسترهای بلوری است.

بخش های مختلف کاخ

  • تالار تشریفات: باشکوه‌ ترین تالار کاخ که برای ملاقات‌ های رسمی و ضیافت‌ های مجلل استفاده می‌ شد.

  • تالار عبدالمجید: تالاری با تزئینات ظریف و لوسترهای بلوری که محل اقامت سلطان عبدالمجید اول بود.

  • تالار کریستال: تالاری با بزرگترین چلچراغ بلور بوهمی در جهان که برای جشن‌ ها و مراسم عروسی استفاده می‌ شد.

  • حرمسرا: محل زندگی زنان و کنیزان پادشاه که از بخش‌ های خصوصی کاخ بود.

  • باغ‌ های کاخ: 50 هکتار باغ‌ های زیبا با تنوع بی‌ نظیری از گل‌ها و گیاهان.

  • موزه‌ های جانبی: موزه نقاشی، موزه مجسمه، موزه سکه

نکاتی در مورد برخی از بخش‌های کاخ

  • تالار تشریفات: فرش نفیس این تالار 450 متر مربع مساحت دارد و حدود 1.5 تن وزن دارد.

  • تالار کریستال: چلچراغ این تالار 4.5 تن وزن دارد و 750 لامپ دارد.

  • حرمسرا: حدود 300 زن در حرمسرا زندگی می‌ کردند.

  • باغ‌های کاخ: گونه‌ های مختلف درختان، گل‌ ها و گیاهان از سراسر دنیا در باغ‌ های کاخ وجود دارد.

سفر به ترکیه می تواند یک سفر عالی و‌خاطره انگیز برای شما باشد. این کشور با‌ دارا بودن جاذبه های گردشگری متنوع طرفداران زیادی را به خود‌ جذب کرده است. بیشتر ایرانیان شهر استانبول را برای سفر خود انتخاب می کنند. شما می توانید از طریق سایت فلای تودی، هتل استار استانبول را رزرو کرده و از‌مکان استراحت خود اطمینان داشته باشید. همچنین شما از طریق سایت فلای تودی می‌ توانید بلیط های خود را رزرو‌ کرده‌ و‌ همچنین مطالب مفیدی در خصوص مقصد سفر نیز‌ بیابید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها