واکنش زلنسکی به رد درخواست منطقه پرواز ممنوع:

از امروز ناتو نیز در مرگ اوکراینی‌ها مقصر است

این روزها سران اروپایی ترجیح می‌دهند به پرونده عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ورود نکنند و درخصوص آن نیزموضعی نگیرند.
کد خبر: ۱۴۴۸۶۳۷
نویسنده حنیف غفاری | عضو شورای سردبیری

 
نون چند بار این مسأله با مخالفت علنی و پنهان برخی اعضای اروپایی مواجه شده و تقریبا زلنسکی را قانع کرده نباید روی عضویت در اروپای واحد حسابی باز کند.
اکنون گزارش‌های هدفمندی در راستای رد عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا منتشر می‌شود که بیانگر گارد سران اروپایی نسبت به این موضوع است. گرچه افرادی مانند فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از عزم خود برای تکمیل روند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا سخن می‌گویند اما حرف و عمل سیاستمداران اروپایی درتعارض مطلق با یکدیگر قرار دارد.
اخیرا اندیشکده بروگل در گزارشی تبعات مالی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بر بودجه هفت‌ساله این اتحادیه را بین ۱۱۰ تا ۱۳۶ میلیارد یورو تخمین زد. این رقم حدود ۱۰درصد و ۱۳درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را در برمی‌گیرد. پیش‌بینی اندیشکده بروگل از میزان سرازیر شدن پول به اوکراین پس از پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا براساس بودجه ۲۰۲۷-۲۰۲۱ این اتحادیه انجام
شده است.
در این میان، سران اروپایی ترجیح می‌دهند روی گام‌های ابتدایی صورت گرفته در روند عضویت اوکراین در اروپای واحد متمرکز شوند. در ژوئن ۲۰۲۲ اوکراین برای نخستین بار به‌عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا معرفی شد و در دسامبر ۲۰۲۳ با آغاز مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا موافقت شد.
 این همان فرمول تکراری و نخ‌نمایی است که در پروسه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیز تکرار شد؛ جایی که پس از دو دهه مذاکره و تعامل، چشم‌اندازی نسبت به تحقق نهایی آن (‌حداقل در برهه کنونی) وجود ندارد.
مسأله مهم دیگر، مربوط به تعهدپذیری اتحادیه اروپا در قبال بازسازی اوکراین در دوران پساجنگ است. در پیش‌بینی اندیشکده بروگل، هزینه‌های هنگفت بازسازی اوکراین جنگ‌زده که دست‌کم ۴۵۰ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود در نظر گرفته نشده است. از این رو عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا صرفا هزینه‌های این مجموعه را افزایش خواهد داد و دیگر هیچ. به این ترتیب، تمایل زلنسکی و غربگرایان اوکراینی درخصوص عضویت در اتحادیه اروپا نیز مانند عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو) رنگ باخته است.
گزارش‌های ظاهرا مستقل اخیر در مخالفت با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به صورتی کاملا هدفمند و در راستای پاسخ منفی نهایی اعضای اروپایی به این مسأله تنظیم و منتشر می‌شود.
قبل از وقوع جنگ اوکراین، بازیگران غربی به کی‌یف تضمین داده بودند عضویت در اتحادیه اروپا و ناتوحداقلی‌ترین دستاوردهای وی از تقابل مطلق با روسیه و بازی در زمین آمریکاـــ اروپا خواهد بود.
 اکنون زلنسکی در حالی متوجه شکست خود در این معادله شده که دیگر راهی برای جبران این مسیر از سوی او و همراهانش در کی‌یف وجود ندارد. اروپاییان وی را در یک بوروکراسی خسته کننده درگیر ساخته‌اند که فرجامی نیز برای آن متصور نیست. در چنین شرایطی پرچم اوکراین هیچ‌گاه به‌عنوان یک کشور عضو در کنار اتحادیه اروپا نصب نخواهد شد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها