سناریوهای جدید در باره دستمزد 94 کارگران

کارفرمایان: افزایش 14 درصدی مورد نظر ماست

در جلسه دیروز شورای عالی کار چه گذشت؟

چانه زنی برای دستمزد کارگران همچنان بی‌نتیجه

دیروز جلسه شورای عالی کار در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. علیرضا میرغفاری، نماینده جامعه کارگری و عضو شورای عالی کار درباره موضوع‌های مورد بررسی این جلسه گفت:در ابتدا جلسه موضوع «اصلاح آئین‌نامه انتخاب اعضای هیأت حل اختلاف و تشخیص» به رأی گذاشته شدومصوب گردید پس از مکاتبه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکل‌های کارگری در هر استان، هر تشکل نماینده خود را معرفی کند.
کد خبر: ۱۴۴۸۰۷۸
 
وی افزود: همچنین مقرر شد جهت هماهنگی و وحدت رویه، کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری در سطح هر استان تشکیل شود.عضو شورای عالی کار تصریح کرد: موضوع مورد بحث دیگر در جلسه دیروز شورا این بود که با توجه به پیشنهاد نماینده جامعه کارگری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکاتباتی با هیأت دولت جهت «افزایش سقف معافیت مالیاتی» برای گروه کارگری داشته باشد.میرغفاری با بیان این‌که موضوع مزد منطقه‌ای از دیگر موضوع‌های مورد بحث در این جلسه بود، عنوان کرد: مسأله مزد منطقه‌ای مجدد مورد بررسی قرار گرفت و نقاط ضعف و قوت و نیز الزامات آن مطرح شد. در نهایت به پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای عالی کار قرار شد موضوع در جلسه بعدی شورا جمع‌بندی شود.
وی گفت: تاکید وزیر کار بر اجماع نظر تمام گروه‌ها برای تعیین تکلیف موضوع مزد منطقه‌ای است.میرغفاری درباره تعیین دستمزدسال۱۴۰۳هم گفت: جلسات کمیته مزد بامحوریت بررسی سبد معیشت ازامروز چهارشنبه ۱۶اسفند برگزار می‌شود. این جلسات به طور پیوسته تاجلسه بعدی شورای عالی کار که هفته آینده برگزار می‌شود، ادامه خواهد داشت.
   
انتقاد کارگران از سبد غذایی در کمیته مزد
دوشنبه هفته جاری جلسه کمیته مزد تشکیل شد و معاونت رفاه کلیاتی در خصوص سبد معیشت ارائه کرد. حدود ۱۴ روز تا پایان سال باقی مانده و همه خانوارهای کارگری که بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند چشم‌انتظار تصمیم این شورا برای حقوق و مزایای خود هستند.در جلسه دوشنبه ابتدا گزارش‌های اطلاعاتی و آماری در خصوص سبد معیشت از سوی معاونت رفاهی وزارت کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این جلسه، چهارمین جلسه کمیته مزد و اولین جلسه‌ای بود که مباحث کلی سبد معیشت در آن مطرح شد و مقرر گردید ️جلسه دوم کمیته مزد امروز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شود.علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه پیرامون خدمات دولت به دهک اول تا هفتم و ارائه کالابرگ الکترونیکی توضیحاتی داد، البته ارقامی درمورد نرخ سبد معیشت در این جلسه ارائه داده نشد.
از دیگر مباحث مطرح‌شده در جلسه کمیته مزد،گزارش وزارت بهداشت درباره سبد غذایی جدید بود که برای گروه کارگری عجیب و غیر قابل قبول بوده است، علت تعجب گروه کارگری این بود که بدون نظرخواهی از این گروه میزان کالری مورد نیاز در سبد معیشت تغییر کرده بود. به‌اعتقاد نمایندگان کارگری کاهش میزان کالری در سبد معیشت که از سوی وزارت بهداشت به وزارت کار ارائه شد در راستای ارزان‌سازی سبد معیشت است که مورد قبول کارگران نیست.مطابق رسمی نانوشته هرساله دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال تعیین می‌شود و این مسأله موجب نارضایتی نمایندگان کارگری است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها