در گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده مسابقه شبکه افق بررسی شد

رقابت در رخداد تاریخی

تولید و پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده مثل مسابقه،ازشبکه‌های تلویزیونی رسانه‌ملی یکی ازفعالیت‌های قابل توجهی است که درحال‌حاضربرخی شبکه‌ها به آن پرداخته‌اندودراین میان اکنون شاهد پخش مسابقه سیاسی،تاریخی واجتماعی تحت عنوان «رخداد» از شبکه افق سیما هستیم که از نظر فرم و محتوا بسیار متفاوت‌تر از برنامه‌هایی است که تاکنون در ژانر مسابقه از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما پخش شده است.
کد خبر: ۱۴۴۷۵۸۹
نویسنده رسول شمالی‌ورزنده - گروه رسانه
 
رخداد، مسابقه‌ای است که با کنکاش پیرامون موضوعات سیاسی ــ تاریخی معاصر کشورمان با شرکت دو گروه برگزار می‌شود و شامل چند بخش است که حاضرین در این مسابقه تلاش می‌کنند و موظف هستند که در پاسخ به سؤال‌های مجری این برنامه که در بخش‌های مختلف از آنها می‌شود جواب صحیح را در مدت‌زمان تعیین‌شده اعلام کنند.تفاوت‌ مسابقه رخداد نسبت به سایر مسابقه‌هایی که از سایر شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود این‌ است که این مسابقه با حفظ ارزش‌های بومی، ایرانی ــ اسلامی و مطرح‌کردن نمادهای فرهنگ اصیل ایرانی، دستخوش زرق‌وبرق‌های برخی ازآثار به شیوه وسبک غربی نشده و به‌عنوان یک مسابقه تمام‌ایرانی با همان فضای بومی وتمام‌سنتی‌اش نشان ازفضا وفرهنگ ایرانی ــ اسلامی دارد.دراین مسابقه سعی شده که از گروه‌های خانواده بهره گرفته شود و مهمانان مسابقه رخداد که در دو گروه به‌عنوان شرکت‌کننده به سؤال‌های سیاسی ــ تاریخی پاسخ می‌دهند در قالب یک خانواده هستند و لذا باید دانش و اطلاعات بسیار خوبی از موضوعات و مسائل سیاسی، تاریخی و اجتماعی معاصر ایران داشته باشند.همچنین در مسابقه رخداد شبکه افق به‌‌ غیرازبخش‌های متنوع و جذاب، بخش ویژه‌ای هم در رابطه با انتخابات در نظر گرفته شده است که از میان گروه‌های شرکت‌کننده یک نفر به‌عنوان نامزد انتخابات مجلس از هر گروه پشت تریبون انتخابات قرار می‌گیرد و در زمان تعیین‌شده به برنامه‌های انتخاباتی‌اش در موضوع مورد نظر که از قبل اعلام می‌کند می‌پردازد که یکی از بخش‌های جذاب و دیدنی این مسابقه به‌شمار می‌رود. ازسوی دیگر درپایان مسابقه رخداد به گروه‌های شرکت‌کننده که براساس امتیازبندی رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند به‌ترتیب جوایز نقدی ارزشمندی اهدا می‌شود. درخصوص برنامه مسابقه رخداد شبکه افق سیما، با وهاب عالمی، تهیه‌کننده این برنامه گفت‌وگو کردیم.
  
مسابقه‌ای با محوریت تاریخ معاصر 
وهاب عالمی، تهیه‌کننده رخداد درباره این فصل ازبرنامه به جام‌جم می‌گوید:درحال‌حاضر فصل سوم این مسابقه درحال پخش از شبکه افق است ویک مسابقه تاریخی ــ سیاسی بامحوریت تاریخ معاصر کشورمان به‌ویژه تاریخ انقلاب اسلامی است وسعی کرده‌ایم که این برنامه براساس استانداردهای لازم ساخته شود ازجمله هیجان و اتفاقات خاص که مخاطبان به‌خوبی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.وی ادامه می‌دهد: آیتم‌های برنامه هم بخش‌های متنوعی را شامل می‌شود. یک بخش از سؤالات را داریم که گزینه‌ای یک‌جوابی و دوجوابی است و چهارجوابی هم هست و یک بخش هم گزینه‌هایی است که شرکت‌کننده باید به‌سرعت جواب بدهد. گزینه‌های سرعتی و آیتم‌های بعدی هم شامل بازی‌های رایانه‌ای است که قراراست به این برنامه اضافه شود،ان‌شاءا... از قسمت‌های بعدی در این مسابقه گنجانده خواهد شد، همچنین بازی‌های میدانی مثل جورچین حروف، بازی جدول، بازی دریچه و بازی با حروف‌ سه‌بعدی و حجم‌دار و درواقع کلمه‌سازی با حروف‌ و ... .
  
فضای صمیمی و خانوادگی 
عالمی افزود: باتلاش عوامل برنامه سعی کرده‌ایم فضای حاکم برمسابقه صمیمی وخودمانی باشد. آقای فرهاد جم هم به‌عنوان مجری این مسابقه صمیمی را اجرا می‌کند تا فضای محبت و مهربانی علی‌رغم حالت رقابتی در این برنامه شکل بگیرد، چراکه ما هدف‌مان در مسابقه این است که خانواده‌ها حضورداشته باشند؛مثل پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، بچه‌ها، همکاران و دوستان یک نهاد یا اداره،بچه‌های دانشجوکه باهم همکلاسی هستند و... .تلاش ما این بود که مسابقه ازحالت خشک خارج شود و فضای صمیمی داشته باشد که الحمدلله این اتفاق افتاد.
  
۵۲ قسمت با فصل سوم 
این تهیه‌کننده عنوان کرد:فصل سوم مسابقه رخداد ازشبکه افق درحال پخش است ومادرحال‌حاضر روزانه ضبط برنامه داریم و این فصل در۵۲قسمت۵۵دقیقه‌ای تولید می‌شود.مجری مسابقه هم تاپایان کارهمچنان فرهاد جم خواهدبود،چراکه آقای جم فقط مجری نیست،بلکه یک شخص توانمندوبامعلومات‌درعرصه‌های مختلف سیاسی‌-تاریخی است که با همه وجودهم این برنامه را اجرا می‌کند. 

تلاش برای پرمخاطب شدن
عالمی توضیح می‌دهد: درخصوص فضا ودکور برنامه باید بگویم ایده‌های زیادی در این مورد برای این مسابقه داشتیم اما با توجه به زمان بسیار کمی که در اختیارمان بود وباید برنامه هرچه‌زودتر به آنتن می‌رسیدبسیاری ازآن طرح‌ها و ایده‌ها را نتوانستیم انجام دهیم.همه کارهای پس‌تولید و ضبط برنامه اکنون همزمان با هم درحال انجام است.تلاش می‌کنیم درروند تولید ضمن رفع کاستی‌ها و نقص‌ها، اصلاحات را انجام دهیم تا مسابقه رخداد برنامه پرمخاطبی شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها