روز پنجشنبه ۱۹ بهمن شرکت آمریکایی «مِتا» که مالک شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام است، با مسدود کردن حساب اینستاگرام حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به آدرس@khamenei_ir، خط قرمز دیگری بر شعار آزادی توزیع اطلاعات کشید.
روز پنجشنبه ۱۹ بهمن شرکت آمریکایی «مِتا» که مالک شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام است، با مسدود کردن حساب اینستاگرام حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به آدرس@khamenei_ir، خط قرمز دیگری بر شعار آزادی توزیع اطلاعات کشید.
کد خبر: ۱۴۴۷۲۰۰
نویسنده محسن پاک آیین کارشناس روابط بین الملل

در این ارتباط نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد.
۱. مسدود کردن حساب اینستاگرام رهبر انقلاب با ۵ میلیون نفر دنبال کننده و بیش از ۲۰ میلیون کامنت و مجموعا ۴ میلیارد بازدید، به دلیل اعتراض و انتقاد آیت الله خامنه‌ای به کشتار زنان و کودکان بیگناه در غزه بوده و یکی از سخنگویان متا، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که این صفحه به دلیل حمایت از فلسطین محدود شده است. حساب کاربری صفحات مجازی متعلق به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران پیشتر نیز در سایر پلتفرم‌ها نظیر اینستاگرام و توئیتر با محدودیت‌ها و حذف حساب‌ها مواجه شده بود. ناگفته پیداست که مسدود کردن حساب‌های رسانه رهبر معظم انقلاب نه فقط خلاف آزادی بیان بلکه توهین به میلیون‌ها دنبال کننده مواضع و اخبار ایشان است.
۲. خشم آمریکا و صهیونیسم بین الملل از حمایت‌های مقام معظم رهبری از آرمان فلسطین نه تنها مصداق بارز معیار‌های دوگانه غرب درخصوص آزادی بیان است بلکه آن را باید اقدامی در جهت تشویق رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایات و نسل کشی در غزه ارزیابی کرد. از سوی دیگر این اقدام نشان می‌دهد که مواضع اصولی و منطقی آیت الله خامنه‌ای در حمایت از محور مقاومت و مجاهدین فلسطینی و همچنین مطالبه از دولت‌های منطقه برای قطع ارتباط با رژیم جنایتکار اسرائیل، بازتاب‌های مثبتی در میان مردم داشته و نقش ملت‌ها برای متقاعد کردن دولت‌های مسلمان برای دفاع از آزادی فلسطین را پر رنگ ساخته است.
۳. متأسفانه در عصر انفجار اطلاعات و دوره رسانه‌های جدید الکترونیک، کلید‌های اطلاع‌رسانی در اختیار کشور‌های پیشرفته صنعتی است. به عبارتی کشور‌های غربی با ابزار رسانه‌ای، افکار عمومی جهان را در جهت منافع خود هدایت می‌کنند. این امر به عمیق‌تر شدن «شکاف اطلاعاتی» میان کشور‌های توسعه‌یافته و درحال‌توسعه منجر شده و نابرابری میان آن‌ها را تشدید می‌کند. تجربه ثابت کرده که غربی‌ها در تنها مادامی که توزیع اطلاعات در جهت منافع و آن‌ها باشد، آزاد تلقی می‌شوند و مسدود کردن حساب اینستاگرام رهبر انقلاب نیز موید این است که شعار آزادی بیان و توزیع عادلانه اطلاعات از سوی غرب، ادعایی دروغین و پوششی برای اهداف منفعت طلبانه آن هاست.
۴. در سال‌های اخیر، شخصیت ها، مقام‌ها و حتی شهروندان عادی در غرب، با حمایت شرکت متا و درصفحات اینستاگرام و فیس بوک از هربهانه‌ای برای اشاعه اسلام ستیزی مانند هتک حرکت به قران مجید و پیامبرعظیم الشان اسلام، با حدود دومیلیارد پیرو، استفاده کرده و متاسفانه مورد حمایت پیروان تفکر پوسیده لیبرال دموکراسی قرار گرفته اند. در واقع یکی از نشانه‌های افول نظم فعلی جهان، رفتار بی‌قاعده پلتفرم‌های آمریکایی در هتک حرمت به مقدسات مسلمانان و سانسور سخنان آزاداندیشان جهان بخصوص حامیان مردم آواره غزه است. تردیدی نیست که آیت‌الله خامنه‌ای رساترین صدای حامی ملت مظلوم فلسطین و غزه در جهان است و شرکت متا، نمی‌تواند مانع رسیدن این صدا به افکار عمومی دنیا شود و در عین حال این شرکت باید پاسخگوی رفتار خلاف قاعده خود باشد.
۵. لازم است کشور‌های مستقل و مخالف دیکتاتوری جهانی آمریکا، بویژه اعضای جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی، اقدام متحجرانه شرکت متا در انسداد حساب‌های رهبر معظم انقلاب را محکوم کرده و با توجه به گستردگی وسعت خود در عرصه اطلاع‌رسانی و با رعایت چند زبانی و تنوع فرهنگی و قومی، ایجاد یک نظام جدید اطلاع‌رسانی مستقل را در برنامه قرار دهند. دنبال کنندگان حساب‌های آیت الله خامنه‌ای نیز می‌بایست بطور متحد، با برگزاری پویش‌های مجازی، اقدام شرکت متا را که مصداق بارز نقض حقوق بشر است، محکوم کرده و از هر طریق ممکن برای رفع انسداد از این حساب و همچنین نشر بیانات آیت الله خامنه‌ای اقدام نمایند. طبعا مسئولین ذیربط در جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران، در این زمینه باید نقش اول را ایفا کرده و وظایف خود را در دفاع از آزادی بیان و اطلاعات انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
۰
۰
با سلام
حساب اینستاگرام متعلق به رهبر معظم انقلاب نیست و حتی متعلق به دفتر رهبری نیز نیست؛ بلکه متعلق به دفتر حفظ و نشر آثار است که از نظر هویتی و حقوقی کاملا با هم فرق می‌کنند.

نیازمندی ها