یک کارشناس حوزه مالیات در گفت‌وگو با «جام‌جم» تصریح کرد

خودروهای لوکس در عوارضی مالیات

پرداخت مالیات یکی از مقررات زندگی اجتماعی است که طبق آن، بخشی از درآمد اشخاص جهت تأمین منابع مالی و هزینه‌های جاری جامعه و تنظیم امور اقتصادی کشور به دولت پرداخت می‌شود. علاوه‌برآن مالیات یک ابزار سیاست مالی است که تنظیم امور اقتصادی کشور از کارکردهای مهم آن است.
کد خبر: ۱۴۴۶۸۶۵
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
یکی ازانواع پایه‌های مالیاتی، مالیات بر خودروهای لوکس است که شاخه‌ای ازمالیات بر ثروت محسوب می‌شود.مالیات بر ثروت اقشار پردرآمد در بیشتر کشورها موضوعیت دارد چراکه به بازتوزیع ثروت در جامعه، ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی و کاهش اختلاف طبقاتی منجر می‌شود. میزان مالیات برای خودروهای لوکس باتوجه به ارزش آن یعنی نوع خودرو، تفکیک خودروی داخلی و خارجی و مدل آن متفاوت است و سازمان امور مالیاتی کشور براساس جداول ارزش‌گذاری خودرو میزان مالیات مشمول را محاسبه می‌کند. به‌همین‌دلیل خبرنگار جام‌جم سراغ مونا توسلی،کارشناس مالیاتی رفته تادرخصوص آخرین وضعیت مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس کسب اطلاع کند.

چه خودروهایی مشمول مالیات بر خودروهای لوکس می‌شوند؟ 
براساس قانون بودجه سال۱۴۰۲، انواع خودروی سواری و وانت دواتاق(کابین)دارای شماره انتظامی شخصی دراختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی وحقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش ازسه‌میلیارد تومان است نسبت به مازاد براین مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک‌درصدمی‌شود وشناسایی خودروهای لوکس جهت وصول مالیات متعلقه نیز با توجه به جدول قیمت‌گذاری خودروها و اخذ اطلاعات پایه خودروها از پلیس راهور صورت می‌گیرد. 

اگر افراد این مالیات را نپردازند آیا مشکلی برای‌شان پیش می‌آید؟
خودروهایی که در زمره خودروهای لوکس و گران‌قیمت قرار دارند در زمان نقل‌وانتقال نیاز به مفاصاحساب مالیاتی دارند که در صورت پرداخت مالیات سالانه صادر می‌شود. از طرف دیگر طبق مقررات قانون بودجه ۱۴۰۲، دارندگان خودروهای لوکس بالای سه‌میلیارد تومان تا پایان بهمن‌ماه فرصت دارند مالیات متعلقه را پرداخت کنند واگر اقدامی نکردند شرایط مطالبه و ادامه سیر فرآیند قانونی وصول مالیات از طریق سازمان امور مالیاتی انجام خواهد گرفت. همچنین اگر مالکان خودروهای لوکس، مالیات‌شان را پرداخت نکنند اقدامات اجرایی را انجام می‌دهیم و در این راستا یکی از اقدامات این است که خودرو از طریق نیروی انتظامی توقیف و نسبت به مطالبه و وصول مالیات حقه دولت اقدام خواهد شد. 

ملاک مشمول‌شدن مالیات چیست؟ دارندگان خودروها چگونه باید کسب اطلاع کنند؟
داده‌‌های مالکان خودروهای بالای سه‌میلیارد تومان که مشمول قانون مالیات بر خودروهای لوکس می‌شوند ازنیروی انتظامی دریافت و بر مبنای این اطلاعات، برای این مالکان پیامک ارسال می‌شود. این پیامک برای مالکانی که هریک از خودروهای آنها بالای سه‌میلیارد تومان قیمت دارد ارسال شده است. بعد از شناسایی فرد به‌عنوان دارنده و مالک خودروی لوکس و گران‏قیمت یک کلمه و رمز عبور برایش به‌صورت پیامک ارسال می‌شود وفردبااین کدهامی‌تواند بامراجعه به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی اینترنتی my.tax.gov.irضمن رویت پرونده مالیاتی خود، نسبت به انجام تکالیف قانونی اقدام کند. 

موضوعی در هفته‌های گذشته در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از مجموع قیمت خودروها و مالیات بود.
اگر کسی چند خودرو داشته ‌باشد و مجموع آنها به بالای این رقم برسد، مشمول مالیات بر خودروهای لوکس نخواهد بود.

تاکنون چه میزان مالیات از خودروهای لوکس دریافت شده است؟
براساس برآورد سازمان امور مالیاتی کشور برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۷۰هزار خودرو، برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۶۴هزار خودرو و برای سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۳هزار خودروی لوکس و گران‌قیمت مشمول مالیات شدند که در مجموع رقمی بالغ بر ۷۰۰۰میلیارد تومان محاسبه شده است. همچنین مجموعا برای سال ۱۴۰۰، ۲۰۰۰میلیارد تومان و برای سال۱۴۰۱، ۲۲۰۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ مجموعا ۲۸۰۰میلیارد تومان مالیات خودرو‌های گران‌قیمت و لوکس محاسبه شده و به اطلاع مالکان رسیده است تا به‌موقع نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. این وضعیت هرچند با شرایط مطلوب و آرمانی فاصله دارد اما ارزیابی می‌شود با تکمیل بانک اطلاعاتی خودروهای لوکس و افزایش آگاهی وتمکین افراد مشمول،این شکاف در سال‌های نه‌چندان دور کم و کمتر شود. تصویب مالیات خودروهای گران‌قیمت با هدف اجرای بیش از پیش عدالت اجتماعی طراحی و به همین سبب تلاش شده است تا با اجرای عادلانه آن از طریق اعمال نرخ‌های پایین، مالکان آنها دغدغه چندانی نسبت به پرداخت این نوع مالیات نداشته باشند. 

مالیات؛ ابزار تنظیم‌گری
کارشناسان معتقدند هدف ازطراحی و اجرای مالیات برخودروهای گران‌قیمت دروهله نخست، کنترل وکاهش سوداگری، تنظیم قیمت کالا و خدمات در بازار و بازتوزیع ثروت است و کارکرد درآمدزایی آن برای دولت در اولویت بعدی قرار دارد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها