یک صاحبنظر مسائل بین‌الملل، آمریکا را بازنده تحریم‌ها علیه تهران و مسکو ارزیابی کرد.
کد خبر: ۱۴۴۶۵۷۴

جعغر قنادباشی در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: آمریکا در قبال روسیه و ایران در عرصه اعمال تحریم‌ها دچار دشواری ویژه‌ای شده و انتظاراتش از اینگونه تحریم‌ها برآورده نشده است.

وی ادامه داد: برخلاف انتظار آن‌ها ایران و روسیه تهدید تحریم‌ها را به فرصتی برای پیشبرد برنامه‌های مورد نظر خود در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و... تبدیل کرده اند. به خصوص روسیه که اخیرا توانسته است در دو موضوع معهم گام‌های کلیدی بردارد.

قنادباشی ادامه داد: روسیه در عملیات نظامی در اوکراین موفقیت‌های بسیاری به دست آورده است همچنین در تولید سلاح‌های پیشرفته که با سلاح‌های غربی رقابت می‌کنند. همچنین آمریکا در قبال ایران تحت تاثیر سیاست اسراییل است که ازز ایران چهره مخوف و تهدید کننده امنیت بین المللی ترسیم کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: این دو مورد باعث موضعگیری‌های اخیر آمریکا علیه روسیه وایران شده است؛ بنابراین زمانی که صحبت از ارسال تجهیزات ایران به روسیه برای عملیات در اوکراین می‌شود می‌خواهند به این ترتیب موفقیت روسیه را زیر سوال برده و همزمان به بهانه اینکه ایران تولید کننده سلاح‌های خطرناک است از آن بهره برداری کنند.

وی با بیان اینکه واکنش اخیر آمریکا طبیعی است و جدید نیست، تصریح کرد: در موضوع پهپاد‌ها نیز که تبلیغات بسیاری در خصوص ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه به راه افتاد دیدیم که در عرصه عمل نتوانستند به نتایج دلخواه خود برسند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: در اقدام فعلی نیز آمریکا حرکت تبلیغی شکست خورده‌ای را تکرار می‌کند و این بار نیز نمی‌تواند به مقاصد مورد نظر خود دست یابد.
 از سوی دیگر هم ایران و هم روسیه در مقابله با تحریم‌ها گام‌های موفقیت آمیزی برداشته اند و نه تنها اقتصاد نسبتا مقاوم و کمتر متکی به غرب را پایه گذاری کرده اند بلکه برنامه‌هایی را نیز تهیه کرده‌اند که در آینده بتوانند از ورود خسارات اینگونه تحریم‌ها از سوی غرب رهایی یابند.

این کارشناس حوزه روابط بین الملل گفت: بنابراین طرح ادعای آمریکا موضوع تکراری است و از نظر اهل خرد حرکتی مذبوحانه و دست و پا زدن غرب است. در حال حاضر تحریم تنها اهرمی است که غربی‌ها در مقابله با ایران و روسیه دارند و در عرصه‌های دیگر با شکست روبرو شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها