مقارن با ولادت‌های ماه شعبان سامانه‌های پدافند هوایی «آرمان» و «آذرخش»، ساخت متخصصان عرصه هوافضا و صنایع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد‌.
کد خبر: ۱۴۴۵۷۲۱
نویسنده علیرضا نامی | کارشناس حوزه رسانه
 
با نگاه به سامانه‌هایی همچون سامانه پدافند هوایی«صیاد» که دست‌کم چهار خودرو برای شناسایی، رهگیری، درگیری و عملیاتی‌شدن آن مورد نیاز است وهمچنین سامانه پدافند هوایی «سوم خرداد» که دست‌کم دو خودرو برای اجرای عملیات آن مورد نیاز است، مشخص می‌شود سامانه پدافند هوایی آرمان مسیر توسعه و بلوغ را به‌خوبی طی کرده و از نظر طراحی، ساخت و عملکرد، یک سامانه منحصر‌به‌فرد در دنیا محسوب می‌شود‌؛ چراکه در این سامانه تمامی‌های سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، موشک، سیستم الکترونیک و اتاق فرماندهی روی یک خودرو قرار گرفته که از این حیث و لحاظ، نظیری در دنیا ندارد.  اگر چشم‌انداز و مؤلفه‌های توسعه هر کشوری را به بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی ودفاعی تقسیم کنیم، قطعا نمودار پیشرفت‌های دفاعی و خودکفایی در عرصه فناوری‌های قدرت‌ساز و امنیت‌ساز نظامی ودفاعی درجایگاه مطلوبی قرارخواهد داشت؛ اذعان کشورهای پیشرفته و قرار دادن ایران درجایگاه ممتاز نظامی ودفاعی گواه روشنی براین موضوع است‌. امروز ایران به یمن برتری در عرصه نظامی با شرایطی همچون جنگ مستقیم و سخت نظامی مانند ۸سال نبرد بارژیم بعث‌عراق مواجه نیست وبرهمین اساس فرصت‌سازی راهبردی به جمهوری اسلامی ایران این فضا را داده تا نه‌فقط خود را ازمدار ودایره حمله مستقیم نظامی بیرون نگه دارد،بلکه کشورهای محور مقاومت را نیز به سطح‌خوبی از بازدارندگی دفاعی ارتقا دهد‌؛ اتفاقی که هیچ‌گاه درطول تاریخ دفاع این سرزمین به‌وقوع نپیوسته‌است‌. 

اما سؤال اینجاست؛ بزرگی و بلندای این دستاوردها در نظر مردم نیز با تراز واقعی خود جلوه‌گر می‌شود؟ 
هنگامی که از عموم مردم صحبت می‌کنیم، طیف وسیعی ازجمعیت را مخاطب قرار می‌دهیم که در فضای برداشت‌های ذهنی، عموما «بصری» هستند و هر آنچه را در رسانه‌ها می‌بینند، محورذهینت‌های خود درخصوص مسائل مختلف قلمداد می‌کنند. رسانه‌های داخلی اگرچه در جهت تبیین اخبار و رویدادهای مهم کشور در عرصه‌های گوناگون تلاش خود را به کار می‌گیرند اما حجم وسیع اخبار و تغییر پیاپی خبرها و به‌روز شدن رسانه‌ها در پوشش همه نوع رویدادی، تأمل و عمق ذهن افراد را برای دریافت جامع و کامل مسائل مهمی که رابطه مستقیم با آسایش و امنیت آنان دارد، برنمی‌انگیزد و در واقع اطلاعات زودگذر به آگاهی تبدیل نمی‌شود...! 
ازطرفی با تحلیل خط روایت رسانه‌های غربی و بیگانه در‌خصوص ایران مشخص می‌شود اگرچه آنها نمی‌توانند منکر قدرت جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در عرصه دفاعی و نظامی شوند‌ اما سعی می‌کنند با دوقطبی‌سازی امنیت ـــ معیشت، دستاوردهای گرانسنگ و باارزش جوانان این مرز‌وبوم را که حاصل سال‌ها تلاش بی‌وقفه بوده و در دوران تحریم و انزوای علمی و تحقیقاتی رقم خورده، به مسأله‌ای مانند معیشت گره بزنند و از اثر آن بکاهند. درشرایطی که ایران امروز به یک قدرت منطقه‌ای بلامنازع و همچنین یک قدرت جهانی اثرگذار تبدیل شده است‌؛ خط روایت رسانه‌های بیگانه و همسو با قدرت‌های سلطه‌گر، بر ناکارآمدی دولتمردان، مسئولان و ناامید‌سازی ملت ایران نسبت به آینده نظام اسلامی و دینی تأکید می‌کند. درهمین رابطه کنشگران بُعد پنجم نبرد (جنگ شناختی) در فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام در تلاشند با نمایش دو‌قطبی‌سازی امنیت ـــ معیشت و بزرگ‌نمایی گره‌های اقتصادی، پیشرفت‌ها و قله‌های فتح‌شده توسط دانشمندان این مرز و بوم را بی‌اثر جلوه دهند و با برجسته‌سازی ضعف‌ها و مشکلاتی که شاید بسیاری از کشورهای دنیا و پیشرفته نیز در حال دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با آن هستند‌، ماحصل بزرگی جوانان این کشور را کوچک و بی‌فایده! جلوه دهند و این در حالی است که ریشه و مادرِ همه مولفه‌های توسعه در بستری به نام امنیت و قدرت بازدارندگی معنا و مفهوم پیدا می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها