مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین

پیشرفت ۹۸ درصدی پروژه احداث سد نهب

ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین هم گفت: در قزوین ۴ محدوده مطالعاتی وجود دارد که دو مورد در الموت و منجیل و دو مورد نیز در دشت آوج و قزوین قرار گرفته است.
ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین هم گفت: در قزوین ۴ محدوده مطالعاتی وجود دارد که دو مورد در الموت و منجیل و دو مورد نیز در دشت آوج و قزوین قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۴۵۲۵۹

مهرداد نوری- جام جم آنلاین قزوین:مدیرعامل آب منطقه ای، دشت قزوین را از بزرگترین دشت‌های کشور برشمرد و افزود: میزان متوسط بارندگی در ۵۵ سال گذشته در این دشت ٣٢٢ میلی لیتر بوده که بیشترین باران در سال ١٣٩٨ و کمترین آن در سال ١٣٧٨ بوده و بدترین خشک سالی بوده است و۸۳ درصد از مصارف آبی استان صرف کشاورزی، ۱۱ درصد مصرف آب شرب و سهم صنعت حدود ۶ درصد است.

ستوده در خصوص پروژه‌های شرکت آب منطقه‌ای نیز بیان کرد: در استان قزوین ۱۳ پروژه در دست اجراست که شامل ۵ پروژه ملی، ۶ پروژه متمرکز و دو پروژه استانی می‌باشد و اعتبار این طرح‌ها بالغ بر ۸۲۳۷ میلیارد تومان و در حال حاضر ۳۸۲۰ میلیارد تومان تخصیص داشته است.

وی ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین ۱۷۲ میلیارد تومان مصوبه به پروژه‌های مختلف اختصاص داده شد که پروژه هاب سد نهب، شبکه نهب، سد بالاخانلو، کانال تغذیه مصنوعی تاکستان و کانال و مخزن روستای آق بابا از جمله طرح‌هایی بودند که در مصوبات سفر مورد توجه قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اذعان کرد: منابع آب شرب استان قزوین تا افق ۱۴۲۵ از محدوده حوزه شاهرود و ارتفاعات حوزه رودخانه شور تامین می‌شود که شامل ۶ شهر و ۶۱۱ روستا است و آب شرب مورد نیاز محدوده دشت قزوین نیز با ۱۹ شهر و ۲۲۰ روستا از سد طالقان، منابع آب زیرزمینی و سد بالاخانلو تامین می‌شود.

ستوده اضافه کرد: آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب در سال و کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی با توجه به افت کمی و کیفی آبخوان از جمله اهدافی است که در این طرح در نظر داریم و در این راستا پروژه تامین مالی، احداث، بهره‌برداری و انتقال تاسیسات تصفیه خانه آب شرب قزوین از سد طالقان به روش BOT و آبرسانی از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان قزوین را در نظر گرفته‌ایم که تا امروز ۱۷ و نیم کیلومتر خط انتقال آبرسانی به شهر آبیک و ۹ و نیم کیلومتر لوله فولادی برای این طرح داشته ایم و مرداد ماه سال ١۴٠١ این بخش از پروژه به بهره برداری رسید.

وی از انجام اقدامات مربوط به برگزاری مناقصه برای انتخاب سرمایه‌گذار تکمیل تصفیه خانه آب شرب و اولویت بندی فعالیت‌های اجرایی به منظور استفاده از منابع عمومی دولت خبر داد و اظهار کرد: در پروژه آبرسانی از سد بالاخانلو به دنبال آبرسانی به ۵ شهر و ۳۰ روستای منطقه بویین زهرا هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه پروژه سد نهب تاکنون پیشرفت ۹۸ درصدی داشته است، افزود: از منابع آبی سد نهب جهت بهبود آبیاری ۳۶۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی موجود استفاده خواهد شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها