بازگشت دوباره واحد شماره ۶ گازی نیروگاه شهید رجایی به مدار تولید
معاون تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی

بازگشت دوباره واحد شماره ۶ گازی نیروگاه شهید رجایی به مدار تولید

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین

۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین گفت: به طور متوسط ۹۱درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می‌شود و این افتخار و موفقیت با تلاش نیرو‌های متخصص حاصل شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین گفت: به طور متوسط ۹۱درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می‌شود و این افتخار و موفقیت با تلاش نیرو‌های متخصص حاصل شده است.
کد خبر: ۱۴۴۵۲۵۷

مهرداد نوری- جام جم آنلاین قزوین: ابوالفضل موتاب‌ها ،مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین گفت: با گذشت بیش از ۴۵ سال از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی شاهد دستاورد‌های بسیار خوبی در عرصه صنعت برق هستیم و گام مهمی در زنجیره تامین انرژی الکتریکی برداشته شده است.

وی بیان کرد: در این راستا در ظرفیت تولید انرژی الکتریکی کشور شاهد افزایش ۱۴ برابری هستیم و در تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی نیز با ۳۳ برابر شدن تولید مواجهیم و به لحاظ قدرت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی بعنوان نهمین کشور جهان محسوب می‌شویم.

موتاب‌ها اظهارداشت: کیفیت برق و راندمان آن به ۳۹.۲ درصد رسیده و در این زمینه نیز در رتبه ۱۲ دنیا هستیم و با تولید ۳۶۰ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه یازدهم قرار داریم.

این مدیر با اشاره به دیگر موفقیت‌های حاصل شده در بخش نیروگاهی اضافه کرد: امروز با اتکا به مهندسان توانمند کشور در ساخت توربین‌های گازی و کمپرسور که در ردیف تجهیزات اصلی نیروگاه‌های حرارتی است در ردیف ۵ کشور جهان هستیم که این دانش بومی سازی شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین گفت: با آمادگی خوبی که نیروگاه‌های حرارتی داشتند سال قبل با ۹۸ درصد و امسال با ۹۹ درصد آمادگی از متوسط ۹۵ درصد جهانی هم بالاتریم و درساخت کل تجهیزات نیروگاهی بیش از ۹۱ درصد و تجهیزات مکانیکی ۱۰۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم.

موتاب‌ها بیان کرد: یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم در کاهش و حذف خاموشی در بخش خانگی و تامین انرژی مورد نیاز صنعت است که در این زمینه در حالی که در تابستان سال‌های ۹۹ و ۴۰۰ با خاموشی با برنامه و بی برنامه روبرو بودیم توانستیم در سال اول با ۱۰۰ اقدام جهادی و سال دوم با یکصد و چهل اقدام نسبت به کاهش خاموشی‌ها اقدام کنیم و امسال نیز ۱۸۰ اقدام انجام دادیم که تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

وی گفت: در این دولت حدود ۸ هزار و ۲۶۰ مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی داشتیم که ۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات آن نیروگاه جدید و ارتقای توان بود که در مقایسه با هشت سال گذشته که ۶ هزار و۸۰۰ مگاوات تولید شده بود توانستیم آن را به بیش از هشت هزار مگاوات برسانیم.

این مدیر یادآورشد: برای عبور از ناترازی‌ها و رفع خاموشی‌ها امسال به لحاظ افزایش ظرفیت در سه محور متمرکز شدیم که در محور اول قرار شد ۱۰ هزار مگاوات در حوزه وزارت نیرو افزایش ظرفیت داشته باشیم که تاکنون ۸۲۶۰ مگاوات آن معادل ۸۲ درصد آن عملیاتی شده است.

موتاب‌ها اظهارداشت: در مرحله دوم قرار بود صنایع پر مصرف مانند فولاد و آلومینیوم که مصرف بالایی دارند قرار شد ۱۰ هزار مگاوات در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حرارتی وارد مشارکت شوند که حدود ۶ هزار و چهارصد مگاوات درحال انجام است و پیش بینی می‌شود در تابستان سال آینده دو هزار و هشتصد مگاوات آن محقق شود.

وی افزود: بخش سوم مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که توسعه یابد بخش تجدید پذیر هم توسعه باید پیدا کند و توجه ویژه شده است و تا سال آینده ۲ تا سه هزار مگاوات انرژی بدون سوخت تولید خواهد شد که عمده آن در این دولت محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین گفت: این ۳۰ هزار مگاوات که در دولت سیزدهم محقق شده به لحاظ افزایش ظرفیت انجام شده است، اما در کنار آن مدیریت مصرف در اقدام جهادی بود که ۱۴۰ اقدام در دستور کار قرار گرفت برای مدیریت مصرف که با همکاری رسانه‌ها این مدیریت انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر با فرهنگ سازی انجام شده و همکاری رسانه‌ها و مردم حدود ۸۵ درصد مشترکان خانگی برق خوش مصرف هستند و این همکاری موجب شد تا در سال قبل و امسال با موفقیت از پیک عبور کردیم و بیشتر برق به صنعت اختصاص یافت.

موتاب‌ها گفت: بیشتر برق به صنعت داده شد و پنجاه درصد برق مصرفی کشور به صنعت اختصاص یافت و از مصرف خانگی پیش گرفت.

وی افزود: نیروگاه شهید رجایی با ظرفیت ۲۰۴۰ مگاوات حدود ۳.۵ درصد برق مورد نیاز کشور تامین می‌کند در حال آماده سازی برای عبور از پیک سال اینده هستیم و ۱۰ برنامه سنگین نیمه سنگین را در دستور کار داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها