مدیر کل میراث فرهنگی خراسان شمالی

برپایی خیابان غذا در بجنورد در تعطیلات عید نوروز

اسدالله ابراهیمی ـ جام جم آنلاین ـ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: پرونده فنون و مهارت پخت «حلوا جوزی» (کنجدی) شهرستان جاجرم برای ثبت ملی به وزارت میراث‌ فرهنگی فرستاده شد.
کد خبر: ۱۴۴۲۸۹۳
نویسنده اسدالله ابراهیمی

محمدرضا قهرمانیان در ارتباط با این خبر  اظهار کرد: اکنون بیش از ۱۵۱۱ اثر منقول، غیرمنقول و طبیعی در استان شناسایی شده که ۷۶۴ مورد از این آثار به ثبت ملی و هفت اثر به ثبت جهانی رسیده است.

وی ادامه داد: حلوای کنجدی، یکی از شیرینی‌های تهیه‌شده با مواد طبیعی و بدون افزودنی است که به استناد گفته‌های بزرگان شهر از دوره قاجار تا امروز پخته می‌شود. این شیرینی به‌دلیل ارزش غذایی بالا و طبع گرمی که دارد بیشتر در فصل زمستان در مراسم شادی، اعیاد، شب چله و مسافرت‌ها و ... به‌عنوان تنقلات استفاده می‌شود.

قهرمانیان توضیح داد: حلوای کنجدی با اضافه‌ کردن کنجد به شیره انگور جوشانده و در دیگ‌های بزرگ همراه ریشه گیاهی به نام بیخ به‌عنوان قوام‌دهنده که در کوه‌های اطراف جاجرم می‌روید، تهیه می‌شود. سپس با مغز گردو تزیین و در انواع مختلف مانند حلوای کنجدی معمولی، حلوای طلا بدون کنجد و با گردوی زیاد و حلوای سرکبچه با کنجد تف‌خورده عرضه می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی تأکید کرد: هنوز پنج کارگاه فعال تهیه این شیرینی در جاجرم وجود دارند و طرز تهیه این شیرینی سینه‌ به‌ سینه و نسل به نسل منتقل شده است. / خراسان شمالی ـ خبرنگار جام جم ـ اسدالله ابراهیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها