این روزها مقامات آمریکایی تاکتیک همیشگی بازی با کلمات را در قبال توافق‌نامه امنیتی با بغداد آغاز کرده و در این میان، رو به خلق پارادوکس‌های هدفمند آورده‌اند؛ لوید آستین، وزیردفاع آمریکا سخن ازآغاز روند خروج (اخراج) نیروهای اشغالگر متبوع کشورش ازعراق به میان می‌آورد و ساعتی بعد، سخنگوی پنتاگون مدعی می‌شود اساسا بحث خروج آمریکا ازعراق مطرح نیست و طرفین(واشنگتن و بغداد)صرفا درصدد تحکیم توافق‌نامه امنیتی و شکل دادن به آن در قالب یک توافق طولانی‌مدت و استراتژیک هستند.
کد خبر: ۱۴۴۲۷۸۷
نویسنده فادی اسماعیل بودیه / سردبیر مجله المرایا لبنان
 
کمترین شبهه‌ای وجود ندارد که برادران عراقی ما و به‌خصوص دولت شیاع السودانی، از حامیان اخراج نیروهای اشغالگر از خاک عراق بوده و بارها در بزنگاه‌های مختلف، این موضوع را اعلام کرده‌اند. با این حال باید این حقیقت را مدنظر قرار داد که کاخ سفید و پنتاگون، رویکردی صادقانه درخصوص اعلام اهداف و استراتژی‌های خود در منطقه، به‌خصوص عراق ندارند. واقعیت امر این است که اخراج اشغالگران از عراق و پایان دادن به حضور شوم، بحران‌ساز و پرهزینه آمریکایی‌ها در منطقه یک استراتژی مدون و فراتر از آن، یک خط قرمز پررنگ از سوی جبهه مقاومت محسوب می‌شود و قطعا تحقق آن نیز در آینده‌نزدیک امکان‌پذیر خواهد بود. نباید فراموش کرد که بازی مقامات آمریکایی با واژگان خودساخته، نمی‌تواند حتی ذره‌ای جبهه مقاومت را از این هدف مقدس و عینی دور سازد. این هدف، ابعاد کمی و کیفی داشته و حدود و ثغور آن نیز بارها از سوی گروه‌های مقاومت در عراق مشخص شده‌است.
 از سوی دیگر، آمریکا چاره‌ای جز عقب‌نشینی مطلق و کامل از عراق ندارد و استمرار حضور آن، منتج به تکمیل استراتژی بازسازی داعش و تروریسم تکفیری در منطقه خواهد شد. تحرکاتی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همراهانش از سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون در مسیر بازسازی داعش صورت داده‌اند، موید همین گزاره امنیتی است. مطالبه عمومی شکل‌گرفته در منطقه مبنی بر اخراج آمریکا، منبعث از «گفتمان مقاومت» و در عین حال مولد «خیزش ضدآمریکایی» در منطقه غرب آسیاست. هزینه ــ فایده، روشی نظام‌مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف آلترناتیوهایی است که کنش‌ها و معاملات یک فرد یا ساختار را  به‌دنبال دارد. مقامات آمریکایی در تحلیل ابعاد متنی و فرامتنی جاری در منطقه دریافته‌اند که با یک معادله یک‌طرفه روبه‌رو هستند!
معادله‌ای که درآن خبری از«فایده» برای آنها نیست. آنچه دراین برهه والبته درآینده اصالت وموضوعیت دارد، فقط و فقط«هزینه» است؛ هزینه‌ای که نه‌فقط کاخ سفید و پنتاگون، بلکه متحدان ومهره‌های بین‌المللی ومنطقه‌ای آمریکا نیز قدرت پرداخت آن را نخواهند داشت. قطعا طرفداران بی‌شمار گفتمان مقاومت درایران وعراق، چه درسطوح دولتی و چه مردمی تبدیل به بهترین کاتالیزور و عوامل تسریع‌کننده درروند اخراج‌اشغالگران‌شده وگام بلندی درتحقق مفهوم و مصداق «منطقه منهای آمریکا» برمی‌دارند. هر‌گونه‌مقاومت کاخ‌سفید و پنتاگون دراین مسیر، صرفا هزینه‌های شکست آنها رابه‌صورت تصاعدی افزایش خواهد داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها