درباره نمک‌های رنگی چه می‌دانید؟

خوشرنگ فریبکار

کافی است نگاهی کوتاه و گذرا به صفحه خرید یک فروشگاه آنلاین و مجازی بیندازید که نمک‌هایی با رنگ‌های سبز و آبی و صورتی را کنارهمدیگر گنجانده‌اند؛ نمک‌هایی که از پشت صفحه نمایشگر هم می‌توانند دل خریدار را ببرند. حالا همین نمک‌ها اگر واقعی و در ردیف قفسه‌های فروشگاه قرار بگیرندکه دیگر دلرباترین خواهند بود؛اصلا مگر می‌شود ازنمکی به رنگ بنفش پررنگ گذشت و آن رادر نمکدانی کریستالی تصور نکرد؟
کد خبر: ۱۴۴۱۷۳۳
 
همین زیبایی‌های ظاهری هم هست که بسیاری از افراد، چشم‌شان رابر قیمت چند برابری این نمک‌ها نسبت به نمک‌های معمولی می‌بندد و خریدارش می‌شوند؛ این در حالی است که متخصصان حوزه سلامت، نسبت به عوارض بالا و خطرات چشمگیر این نمک‌ها بر سلامت انسان خبر می‌دهند! اما شما درباره این نمک‌های رنگی و هوس‌انگیز چه می‌دانید؟ 
به خودی خود مصرف نمک، نیاز به کنترل و رعایت مقدار مشخصی در روز دارد؛ آن‌قدر که قریب به اتفاق متخصصان، از مقدار مجاز مصرف نمک‌های یددار تصفیه‌شده می‌گویند و معتقدند یک فرد بزرگسال و سالم، نباید بیشتر از پنج گرم یا همان یک قاشق چایخوری در روز از نمک استفاده کند. حالا تصور کنید اگرهمین نمک، تبدیل به نمکی با ناخالصی فراوان و بدون ید شود، محدودیت مصرفش چقدرخواهدشد؟ احتمالا به صفر خواهد رسید؛ این همان چیزی است که درباره نمک‌های رنگی موجود در بازار صدق می‌کند؛ نمک‌هایی که صرفا به دلیل داشتن رنگ‌های جذاب و متنوع، سرشار از ناخالصی‌هایی هستند که بالاخره یک‌روزی، گریبانگیر سلامت بخشی از چشم‌مان خواهند شد.  
     
همه‌چیز برای پول!
رنگ‌های نامتعارف و غیر سفیدشان، نظر هرکسی را به خود جلب می‌کند؛ نمک‌هایی که در نمکدان‌های احتمالا شیشه‌ای و کریستالی، زیبایی دو چندان به سفره تازه عروس‌ها می‌دهد و خب این همان چیزی است که تولیدکنندگان هم آن را خوب می‌دانند. برای همین است که در برخی از بازارها، نمک‌های دیگری به غیر از نمک ید‌دار تصفیه شده وجود دارد؛ نمک‌هایی با فرم‌ها و نام‌های مختلف مثل سنگ نمک، نمک صورتی و آبی یا حتی نمک دریا که با اهداف تجاری و به دلیل به دست آوردن دل مشتری و خریدار  به فروش می‌رسند.واقعیت این است، این باور که از نمک‌های یددار دوری کنید و به سمت مصرف نمک‌های طبیعی و نمک دریا روی بیاورید، باوری است که صرفا به دلیل سوددهی برای تاجران، در بین مردم جا افتاده است؛ باوری که واقعیت علمی ندارد و مصرف ید به اندازه نیاز و کافی، برای بدن ضروری است. 
     
حتی سرطان‌زا
رنگی بودن برخی از انواع نمک‌ها به دلیل این است که از دل طبیعت استخراج شده‌اند؛ نمک‌هایی با رنگ‌ها و البته ناخالصی‌های متفاوت که به صورت سنگ نمک از طبیعت گرفته شده و بدون از بین بردن ناخالصی و اعمال روش‌هایی برای سلامت بیشتر آن، صرفا به دلیل رنگ‌های جذابش، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در‌واقع این‌طور که متخصصان تغذیه می‌گویند، این نمک‌ها سرشار از ناخالصی هستند؛ «ناخالصی‌هایی که می‌تواند گاهی عوارضی ساده برای سلامت بدن و گاهی هم خطر ابتلا به سرطان کبد و مثانه را به همراه داشته باشد.» این را مریم عمادی، مشاور تغذیه می‌گوید که البته معتقد است مصرف یک‌ یا دو بار این نمک‌ها خطرساز نیست؛ بلکه استفاده طولانی مدت این نمک‌های تصفیه نشده ممکن است به رسوب آن در عروق و از آن مهم‌تر، کبد فرد مصرف‌کننده منجر شود. حالا چرا می‌گوییم استفاده بیشتر و مداوم‌تر؟ به دلیل شوری کمی که این نمک‌های تصفیه‌نشده دارد، لازم است که به مقدار بیشتری از آن برای طعم‌دار کردن استفاده کنیم. آن‌وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ نمک بیشتر، ناخالصی بیشتر و خب نهایتا رسوب بیشتر!

همیشه نمک را بپا
نمک به خودی خود، جزو آن دسته از مواد غذایی سالم و توصیه شده نیست! برای همین است که به طور دائم، پزشکان و متخصصان سلامت، به کنترل نمک و رعایت آن به اندازه طبیعی (‌یا حتی کمتر ازحالت طبیعی) در سفره غذایی‌مان تاکید دارند. اما جالب است بدانید همه این اما و اگرها نسبت به نمک و عوارضی که می‌تواند در پی داشته باشد، درباره نمک یددار و کریستالی است؛ نمکی که به کارخانه رفته، ناخالصی‌های طبیعی‌اش از بین برده شده، بلوری شکل شده و ید هم به آن اضافه می‌شود. درواقع نمک کریستاله و یددار، سالم‌ترین نمکی است که متخصصان استفاده ازآن را توصیه می‌کنند ودست رد محکمی بر دیگر نمک‌های موجود در بازار می‌زنند. 
newsQrCode
برچسب ها: نمک فریب سلامت
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها