در سومین برنامه انتخاباتی«شش در دو» تأکید شد

احزاب و گروه‌های سیاسی؛ مشوق انتخابات پرشور

در پنجمین ویژه‌برنامه انتخاباتی «شش در دو» تاکید شد

چشم امید تحریم‌کنندگان به کاهش مشارکت است

برنامه انتخابات اسفند‌ماه جاری از لحاظ شرایط سیاسی کشور و اوضاع منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیر، انتخابات ۱۱اسفند را بسیار مهم، تعیین‌‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با چهار خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.
کد خبر: ۱۴۴۱۰۶۶
 
بدون تردید جناح‌ها و گروه‌های سیاسی، نهادهای ناظر بر برگزاری انتخابات و رسانه‌ها، مخاطب بخشی از سخنان رهبری هستند تا زمینه پرشور مشارکت قوی و رقابت واقعی در انتخابات را مهیا کنند. از سوی دیگر بداندیشان از مدت‌ها قبل توپخانه‌های خود را به طرف این انتخابات روشن کرده و مشغول بمباران انتخاباتی هستند تا با ایجاد ناامنی‌های مختلف و بحران‌های سیاسی به دعوا‌های حزبی و ناکارآمد نشان دادن نظام ضریب دهند و مردم را از حضور در انتخابات دلسرد کنند زیرا به‌خوبی به اهمیت مشارکت عمومی در انتخابات پیش‌رو واقف هستند و برنامه‌های متعددی را برای سنگ‌اندازی در این جشن ملی طراحی کرده‌اند و از ماه‌ها قبل روی گزاره کم‌فروغ بودن انتخابات مانور می‌دهند، ازهمین‌رو ویژه‌برنامه انتخاباتی «شش در دو» در پنجمین قسمت خود میزبان علی‌اصغر شفیعیان، مدیرمسئول پایگاه خبری و تحلیلی انصاف‌نیوز و مهدی امامقلی، روزنامه‌نگار، حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی بود تا با آنها درخصوص الزامات و مؤلفه‌های ورود جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای در انتخابات گفت‌و‌گو کند.
 
میانه‌روها می‌خواهند خطر تسلط تندروها بر کشور را کنترل کنند
برنامه که در ادامه روند مناظره‌ای به خود گرفت با تحلیل فضای انتخابات و میزان مشارکت مردم در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز شد و علی‌اصغر شفیعیان با اشاره به سرد بودن فضای انتخاباتی گفت: تصور من این است که احزاب وگروه‌های سیاسی اقبال زیادی به انتخابات ندارند و این مسأله در نظرسنجی‌ها نیز مورد تایید قرار گرفته است. چند روز پیش خبرگزاری ایرنا خبری را بر‌مبنای نظرسنجی اعلام کرده و گفته بود که پیش‌بینی مشارکت انتخاباتی در شهر تهران در حال حاضر بین ۸ تا ۱۰درصد است و با این توصیف، مشارکت در انتخابات کاهشی است.
وی با انتقاد از عملکرد رسانه‌های رسمی درخصوص انتخابات افزود: رسانه‌ها این پروپاگاندا را مطرح می‌کنند که مشارکت در انتخابات یعنی تایید اصل نظام و این در واقع از همین الان کنار زدن بسیاری از مردم و منتقدان است تا آنها در انتخابات شرکت نکنند، در حالی‌که برداشت من از بیانات رهبری این نیست و رسانه‌ها و صداوسیما با این کار زمینه‌ساز عدم شرکت عده‌ای در انتخابات می‌شوند. از طرف دیگر بخشی از روشنفکران منتقد هم بازی خورده‌اند و مدعی هستند که شرکت در انتخابات به معنای تایید همه رویه‌هاست.
شفیعیان با بیان این‌که این دو تفکر دست به دست هم داده‌اند تا افرادی که تردید‌ها و نقد‌هایی به روندها دارند، به این نتیجه برسند که نباید در انتخابات شرکت کرد، ادامه داد: رسانه‌های رسمی برای افزایش مشارکت فقط باید در بخش تبلیغاتی حضور داشته باشند چون در حوزه‌های دیگر این قدرت را ندارند و باید از پررنگ کردن این مرز خودداری کنند. 
مدیرمسئول پایگاه خبری و تحلیلی انصاف‌نیوز درخصوص الزامات افزایش مشارکت تصریح کرد: شب انتخابات نمی‌توان شرایط مطلوب برای حضور مردم در انتخابات را فراهم کرد و این بذر باید از قبل پاشیده می‌شد تا در انتخابات ثمر دهد. نمونه این موضوع را در رای بالای آقای روحانی در دومین دوره دولت تدبیر و امید دیدیم که مانع اقدامات ترامپ شد، چون وی می‌دانست این دولت از پایگاه مردمی برخوردار است و نمی‌توان علیه آن کاری کرد.
وی تصریح کرد: مخالفان آقای روحانی از مشهد شروع به تحریک مردم کردند و نتیجه آن باعث شد تا دستاوردهای برجام پایمال شود. دوستان آقای امامقلی با همکاری آقای ترامپ باعث رشد تورم و افزایش تحریم‌ها شدند و اجازه ندادند تا منتخب مردم کارش را انجام دهد و ما داریم تاوانش را می‌دهیم.
شفیعیان با اشاره به اهمیت انتخاب پیش‌رو اظهار کرد: بخشی از میانه‌روها می‌خواهند با حضور در انتخابات خطر حضور تندروها در کشور را کنترل کنند اما یک جریان اقلیت‌ خیز برداشته تا مشارکت را کاهش دهد زیرا از رای ندادن مردم بهره‌مند می‌شود.
 
مردم در انتخابات اسفند همه را غافلگیر می‌کنند
پنجمین قسمت ویژه‌برنامه انتخاباتی «شش در دو» با اظهارات مهدی امامقلی، روزنامه‌نگار، حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی ادامه یافت. وی حضور مردم در انتخابات اسفند را خوب پیش‌بینی کرده و گفت: جامعه ایران جامعه‌ای است که غافلگیر می‌کند و نمی‌توان چنین جامعه‌ای را با نظرسنجی پیش‌بینی کرد. تقریبا می‌توان گفت که نظرسنجی‌ها همیشه حرف آخر را نزده‌اند هر چند که آنها یک تحلیل از فضای انتخاباتی کشور ارائه می‌دهند. با این حال فکر می‌کنم مردم در انتخابات اسفند سورپرایز خواهند کرد.امامقلی با اشاره به این‌که در انتخابات سال ۱۳۹۸ نیز پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها از پایین بودن نرخ مشارکت حکایت می‌کرد، افزود: با این‌که در آن سال کرونا کشور را فرا گرفته بود اما این‌طور نشد. طبق پیش‌بینی‌ها کرونا تاثیر منفی ۱۵ درصدی روی انتخابات گذاشت چون مردم به سلامتی خود اهمیت دادند.
این فعال رسانه‌ای با تاکید بر این که در آن انتخابات همه جریان‌های سیاسی معتقد بودند عمق نارضایتی اجتماعی از دولت روحانی به‌شدت زیاد و رو به افزایش است، تصریح کرد: مردم شاهد تورم‌های چند صد‌درصدی در مسکن و خودرو و عدم‌تحقق وعده‌های دولت بودند و خدا خدا می‌کردند که دولت روحانی برود و در چنین فضایی اصلا دوست نداشتند که در انتخابات شرکت کنند اما با این وجود، حضور ۵۰ درصد داشتند که نسبت به اوضاع خوب و در حد استانداردهای جهانی بود.امامقلی با بیان این‌که تحریم‌های گسترده به‌دلیل اتفاقات بعد از انتخابات ۸۸ که جمعی از اصلاح‌طلبان رادیکال آن شرایط را به کشور تحمیل کردند علیه کشورمان اعلام شد، اظهار کرد: عجیب است که یک تحرک اعتراضی در مشهد را که خیلی‌ها از آن بی‌خبر هستند را به اقدامات ترامپ ربط می‌دهید مضاف بر این‌که جالب است که رئیس‌جمهور آمریکا اتفاقات مشهد را رصد می‌کند.
این فعال سیاسی با طرح این پرسش که چرا جریان‌های غربی متخاصم به حمایت از برخی اصلاح‌طلبان می‌پردازند، گفت: مسأله هجمه به عملکرد شورای نگهبان و نظارت استصوابی موضوعی است که همواره در مقطع قبل از انتخابات مطرح می‌شود و برخی روی موج آن سوار می‌شوند فارغ از این‌که این سیستم به‌طور سختگیرانه‌تر از ایران در آمریکا، انگلیس و فرانسه رایج است وطبق همین قوانین ترامپ به دلیل نقش‌آفرینی در حوادث کنگره صلاحیت شرکت در انتخابات را ندارد.وی با اشاره به این‌که رئیس دولت اصلاحات اذعان کرد که فهرست تکرار دیگر قابلیت ندارد و مردم دیگر وقعی به اصلاح‌طلبان ندارند، تصریح کرد: خسارت‌هایی که این افراد با تهییج، تطمیع و تشویق اغتشاشگران به مملکت وارد کردند به‌هیچ‌وجه قابل جبران نیست و حتی آنها را محاکمه نکردند با این‌که ادعای قانون‌مداری دارید. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها