همه چیز درباره یک گیاه آپارتمانی دوست‌داشتنی

بگونیا عروس؛ زینت‌بخش آپارتمان

همه آنچه باید درباره نگهداری از گیاه آپارتمانی دیفن باخیا بدانید

دیفن باخیا، اکسیژن‌ساز برای خانه‌ها

برگ‌های پهن سبز و سفید ظاهری زیبا به گیاه آپارتمانی دیفن باخیا بخشیده است. این گیاه همیشه سبز با ارتفاع بلند و برگ‌های طرح‌دارش، می‌تواند زیبایی قابل توجهی به دکوراسیون خانه یا محل کار اضافه کند.
کد خبر: ۱۴۴۰۹۴۳
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
 
همچنین نگهداری آسان، قدرت اکسیژن‌سازی و تصفیه هوا، از جمله ویژگی‌هایی است که طرفداران زیادی را به سمت این گیاه جذب کرده است. اما در ادامه ببینیم نیازهای این گیاه زیبا چیست؟

نور
دیفن باخیا در فضایی تقریبا نورانی همراه با کمی سایه به‌خوبی رشد می‌کند. پس درهنگام قراردادن آن در نقاط مختلف منزل، در نظر داشته باشید که به نور زیادی احتیاج ندارد. البته دیفن باخیا در صورت دریافت نور کامل خورشید نیز رشد نسبتا خوبی خواهد داشت. حتی بعضی از انواع آن تحت نورهای مصنوعی نیز رشد می‌کنند. نور کامل خورشید موجب تیره و کدر شدن برگ‌های دیفن باخیا می‌شود.در کل به محیطی با نور فیلترشده و غیرمستقیم نیاز دارد اما می‌تواند نور مستقیم را نیز تحمل کند. نور بیش از حد و شدید، می‌تواند باعث سوختن برگ‌های دیفن باخیا شود که آنها را زرد می‌کند. نور بسیار کم نیز باعث بی‌رنگ شدن و از بین رفتن کلروفیل برگ‌های گیاه می‌شود. 

خاک
اگر دیفن باخیای آپارتمانی دارید، حتما برای آن از خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید یا ترکیب ایده‌آل را خودتان بسازید: دو قسمت خزه زغال‌سنگ و یک قسمت پرلیت. به همین سادگی! بهترین زمان برای تغییر خاک و یا انتقال گیاه به گلدان جدید، فصل بهار است. در این کار زیاده‌روی نکنید و گلدانی با حفرات زهکشی متعدد انتخاب کنید.

آبیاری
درمورد آبیاری این گیاه، توصیه می‌کنیم ابتدا آن را به‌خوبی آبیاری کنید. سپس اجازه دهید بین هربار آبیاری، گیاه کاملا خشکی را احساس کند.آبیاری دیفن باخیای آپارتمانی واقعا یک هنر است.هیچ زمان دقیقی برای تشخیص روز آبیاری آن وجود ندارد. شما باید شرایط آب و هوایی، زمانی از سال را که در آن هستید، نوع خاک، میزان نور دریافتی، میزان رطوبت و مکان گیاه را در نظر بگیرید و متناسب با برآیند تمام این عوامل، یک الگوی آبیاری صحیح برای دیفن باخیا خلق کنید. البته این موضوع برای سایر گیاهان نیز صدق می‌کند، هرگز نمی‌توان گفت یک گیاه دقیقا چقدر به آبیاری نیاز دارد.دیفن باخیا طی ماه‌های تابستان، بیشتر از زمستان به آبیاری نیاز دارد. چرخه رشد این گیاه از اواخر اسفند آغازشده و درمیانه آبان به پایان می‌رسد.آبیاری بیش ازحد ممکن است باعث گوشتی شدن ریشه، ضعیف شدن رشد ودرنهایت قارچی شدن ساقه شود. پس مطمئن شوید که گلدان دارای حفرات زه‌کشی متعددی باشد. مثل همیشه، زهکشی مناسب خاک نیز بسیار مهم است.به طور کلی بهترین زمان برای آبیاری دیفن باخیا، زمانی است که چند سانت بالایی خاک آن خشک شده باشد. در زمان آبیاری باید تا جایی آب داد که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود اما این آب خارج شده با گلدان در تماس نباشد؛ زیرا باعث می‌شود که خاک گیاه دیرتر خشک شود و در نتیجه ریشه‌های گیاه آسیب ببیند.

دما
دیفن باخیا در تمام طول سال بازه دمایی بین ۱۵الی۲۴ درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. در واقع بهترین رشد آن در این بازه دمایی صورت می‌گیرد.تمام ابعاد رشد این گیاه در دمای زیر۱۵درجه آرام‌تر صورت می‌گیرد. بعضی از انواع دیفن باخیا در دمای زیر۱۰درجه، آثار آسیب دمایی ناشی از سرما را از خود نشان می‌دهند. در نتیجه سعی کنید آن را در محیطی با دمایی که گفته شد قرار داده و از قرار‌دادن آن در محیط سرد بپرهیزید.

تکثیر
یکی از راحت‌ترین راه‌های تکثیر دیفن باخیا قلمه‌زدن ساقه آن است. برای این کار کافی است یک شاخه ۱۰الی۱۵ سانتی را از گیاه جدا و برگ‌های روی آن را هرس کنید.سپس این شاخه را درون ظرف آب قرار دهید. هر چند روز یک‌بار آب درون ظرف را تعویض کنید. ظرف آب را در محلی روشن و گرم قرار دهید تا زمانی که قلمه بریده‌شده شروع به ریشه دادن کند. زمانی که ریشه‌های جوان این قلمه تشکیل شد، قلمه را به گلدانی با خاک سبک انتقال دهید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها