با حضور مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم؛

سه رقم جدید کیوی در دانشگاه گیلان رونمایی شد

برای نخستین بار در کشور دکتر محمود قاسم نژاد استاد گروه علوم باغبانی به همراه تیم پژوهشی خود در مرکز تحقیقاتی کیوی دانشگاه، توانست در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند هشت‌ساله به سه رقم جدید میوه کیوی با نام‌های طلوع، گیلدا و زرین دست یابد.
کد خبر: ۱۴۴۰۶۴۱

جام جم آنلاین-گیلان-آئین رونمایی از سه رقم جدید کیوی (نخستین ارقام کیوی ایرانی) با ویژگی‌های متفاوت از عطر و طعم و خواص، با حضور رییس دانشگاه گیلان، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مدیران کشوری و استانی ظهر امروز در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم گفت: کشور هلند از نظر آب و هوایی، خاک و اقلیم شبیه گیلان بوده و صادرات کشاورزی خود را به بیش از ۸۰ میلیارد دلار رسانده است.

 نجفی با بیان اینکه کشاورزی هلند بر پایه دانش بنیان شکل گرفته است، افزود: قابلیت‌های گیلان در بخش کشاورزی مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه گیلان استان کشاورزی است، اضافه کرد: با همت دانشگاه گیلان بانک ژن کیوی در این استان ایجاد شده است.

نجفی از رونمایی سه رقم مناسب کیوی در گیلان خبر داد و افزود: ارقام جدید کیوی گیلدا، زرین و طلوع توسط گروه باغبانی دانشگاه گیلان به ثبت رسیده است.

رئیس دانشگاه گیلان با تاکید بر لزوم ایجاد ارزش افزوده در حوزه کشاورزی بیان کرد: کشاورزی بر پایه دانش بنیان در مسیر اقتصادی‌سازی قرار می‌گیرد.

دکتر محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این مراسم ضمن تقدیر از دکتر قاسم نژاد در راستای معرفی ارقام جدید کیوی در ایران به چرایی و اهمیت ارتباط دانشگاه با جامعه پرداخت و بر ضرورت حیاتی این ارتباط تاکید کرد.

 سیف در ادامه به مبحث فرصت‌ها و چالش‌های کشور اشاره کرد و گفت: ما باید به دنبال حل بهره وری پایین کشور در حوزه‌های مختلف همچون صنعت، کشاورزی و… باشیم که ریشه و دلیل این بهره وری پایین نیزعدم استفاده از علم و تکنیک‌های روز است.

دکتر زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرم سیری و سردسیری وزرات جهاد کشاورزی هم در این مراسم با تاکید بر علمی پایه کردن صنعت کیوی افزود: بروزرسانی محصول کیوی در رونق بخشی چرخه اقتصادی و تقویت صادرات آن بسیار اهمیت و ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه سلیقه‌شناسی در محصولات کشاورزی به ویژه کیوی ضروری است، گفت: برای بازاریابی محصولات کشاورزی به ویژه کیوی نیاز است به سلیقه‌شناسی توجه شود تا به رونق اقتصادی منجر شود.

دکتر جلیلی مقدم با اشاره به بازار بزرگ چین در بخش محصول کیوی افزود: چین که یکی از تولیدکنندگان قدر کیوی دنیا است به عنوان یکی از بازارهای پر رونق این محصول هم محسوب می‌شود و می‌تواند بازار هدف ایران باشد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرم سیری و سردسیری وزرات جهاد کشاورزی از راه اندازی باغ مادر کیوی در گیلان خبر داد و بیان کرد: روند داشت، برداشت و پس از برداشت سه زنجیره بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

 جلیلی مقدم با بیان اینکه موضوع پس از برداشت محصول در راستای رونق صادرات اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: خلأ برنامه محوری در پس از برداشت کیوی باید پر شود.

استاد گروه علوم باغبانی دانشگاه گیلان: ارقام جدید کیوی تولید شده؛ سلامت محور و اقتصادی است

عضو هیات علمی گروه باغبانی دانشگاه گیلان با بیان اینکه ارقام جدید کیوی سلامت محور است، گفت: در کنار نگاه اقتصادی به مقوله سلامت و ارزش غذایی نیز توجه شده است.

دکتر محمود قاسم نژاد مجری مسئول ارقام جدید کیوی تولید شده در آئین رونمایی از ارقام جدید کیوی در تالار حکمت دانشگاه گیلان، اظهار کرد: کیوی محصول استراتژیک و ارزآور گیلان است.

وی با تاکید بر فرصت‌سازی برای آینده صنعت کیوی افزود: تقاضا برای مصرف کیوی در جامعه نشان دهنده افزایش اطلاعات مردم از این میوه با ارزش است.

استاد گروه باغبانی دانشگاه گیلان با بیان اینکه آینده کیوی در گیلان و ایران روشن است، گفت: کیوی فقط در ۱۰ کشور قابلیت کشت و تولید اقتصادی دارد و ایران جزو ۵ کشور برتر تولید کیوی در جهان است.

 قاسم نژاد با بیان اینکه تغییر اقلیم موضوع جهانی است، اضافه کرد: تغییر اقلیم سبب شده تا کشورهای جهان به سمت ثبت ارقام جدید کیوی روی بیاورند.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط گیری با منابع علمی دنیا افزود: ارقام جدید کیوی گیلان بر گرفته از یافته‌های تیم تحقیقاتی متخصصین داخلی و داشته‌های علمی و دانش بنیان نیوزلند ثبت شده است.

استاد گروه باغبانی دانشگاه گیلان با بیان اینکه ارقام جدید پرمحصول و اقتصادی است، گفت: ارقام جدید کیوی بیش از ۷۹ درصد شکوفه‌های آن تبدیل به میوه می‌شود و در زمستان‌های گرم قابلیت بهره وری دارد.

قاسم نژاد با بیان اینکه ارقام جدید کیوی سلامت محور است، اضافه کرد: در کنار نگاه اقتصادی به مقوله سلامت و ارزش غذایی در ارقام جدید کیوی توجه شده است.

شایان ذکر است برای نخستین بار در کشور دکتر محمود قاسم نژاد استاد گروه علوم باغبانی به همراه تیم پژوهشی خود در مرکز تحقیقاتی کیوی دانشگاه، توانست در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند هشت‌ساله به سه رقم جدید میوه کیوی با نام‌های طلوع، گیلدا و زرین دست یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها