یک کارشناس منطقه غرب آسیا در گفتگو با جام جم آنلاین:

انتظار ۹ ساله مقاومت یمن برای انتقام از آمریکا فرارسید

مقاومت یمن ۹ سال پیش به خاطر کارگردانی ایالات متحده برای تشکیل ائتلاف علیه این کشور با توجه به اقدام تروریستی اخیر آمریکا و انگلیس منتظر فرصتی برای گرفتن انتقامی سخت بود که اکنون زمان آن فرارسیده است.
مقاومت یمن ۹ سال پیش به خاطر کارگردانی ایالات متحده برای تشکیل ائتلاف علیه این کشور با توجه به اقدام تروریستی اخیر آمریکا و انگلیس منتظر فرصتی برای گرفتن انتقامی سخت بود که اکنون زمان آن فرارسیده است.
کد خبر: ۱۴۴۰۵۸۱
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین
سیدهادی سیدافقهی تحلیلگر حوزه روابط بین الملل با اشاره به حملات اخیر ائتلاف آمریکا و انگلیس علیه مواضع مقاومت یمن به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: وقتی عملیات طوفان الاقصی شروع شد هم بایدن و هم وزیران جنگ و خارجه آمریکا سراسیمه خود را به تل آویو رساندند تا درباره نحوه مقابله رژیم صهیونیستی با قدرت نیروی‌های حماس و جهاد اسلامی راهکار‌هایی را در نظر بگیرند.
 
 وی ادامه داد: در جلسه اضطراری که با حضور نتانیاهو و مسئولان نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر قدس و مقامات آمریکایی برگزار شد تقسیم کاری بین اعضای شرکت کننده در این نشست صورت گرفت و دو ناو هواپیمابر به نام‌های «یواس‌اس دوایت دی آیزنهاور» و «جرالد فورد» آمریکا در ساحل شرقی دریای مدیترانه پهلو گرفتند. در همان جلسه لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در پاسخ به سوال نتانیاهو مبنی بر اینکه اگر جنگ توسعه پیدا کند آمریکا تا چه اندازه می‌تواند به اسرائیل کمک کند تاکید کرد باید تمام تمرکز اصلی رژیم روی غزه باشد و اگر احیانا حزب الله یا دیگر محور‌های مقاومت قصد ورود به جنگ را داشتند آمریکا هم به این عرصه وارد خواهد شد.
 
این کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حملات آمریکا به یمن در راستای همان وعده‌های ایلات متحده به رژیم صهیونیستی است خاطرنشان کرد: جنگ غزه در آستانه ورود به چهارمین ماه است و روز به روز هم بنیه اقتصادی و هم بنیه نظامی و دفاعی رژیم اشغالگر قدس رو به کاهش و تزلزل است. 
 
سیدافقهی با اشاره به عملیات غافلگیرکننده و تحسین برانگیز یمن علیه اقتصاد دریایی اسرائیل گفت: یمنی‌ها با ارسال موشک و پهباد و مانور قدرتمند مقاومت در دریای سرخ که به لحاظ قانونی جزو اقلیم قانونی یمن محسوب می‌شود و همچنین ممانعت از ورود کالا و سوخت به اراضی اشغالی و به تعطیلی کشاندن بندر مهم رژیم صهیونیستی یعنی ایلات باعث شدند که این رژیم بیش از هر زمان دیگری از آمریکایی‌ها درخواست کمک کند.
 
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها با ورود به مساله یمن ناچار به انجام اقدامی بودند، چون با توجه به قدرت لابی‌های صهیونیستی در این کشور اگر ایالات متحده ورود نمی‌کرد از جهات مختلف بایستی متحمل ضربات و آسیب‌های فراوان می‌شد. اول اینکه هیبت و هژمون این کشور در دریای سرخ بشدت فرومی پاشید و دوم اینکه اگر مقامات آمریکایی به داد رژیم صهیونیستی نمی‌رسیدند و تضعیف اقتصاد اسرائیل بیش از گذشته ادامه پیدا می‌کرد حتی در صورت پایان جنگ هم قابل ترمیم نبود. سوم هم اینکه آمریکا انتخاب ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را پیش رو دارد و همین طور که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد بایدن کاهش آرای قابل توجهی داشته است.
 
این کارشناس منطقه غرب آسیا درباره واکنش انصارالله نسبت به اقدامات تروریستی آمریکا و هم پیمانش گفت: یمنی‌ها یک انتقام نه ساله را از ایالات متحده طلب دارند و این مساله بر می‌گردد به اینکه آمریکا، عربستان و امارات متحده در همان مقطع اتاق عملیات مشترکی را علیه یمن تشکیل دادند و در شرایط کنونی مقاومت یمن با توجه به اینکه سال‌ها منتظر چنین لحظه‌ای بود کاملا آماده رویارویی با ارتش آمریکا است تا انتقام نه سال پیش خود را بگیرند.
 
وی درباره ورود انگلیس به ماجرای یمن توضیح داد: ورود این کشور و پیوستن به آمریکا یک ورود سنتی است. در تمام جنگ‌های ایالات متحده و ماجراجویی‌ها این واشنگتن علیه کشور‌های منطقه، انگلیس اولین دولتی بود که به عنوان متحد آمریکا وارد ماجرا می‌شد. البته این در حالی است که برخلاف آنچه که لندن و واشنگتن اعلام کردند که ما ائتلافی با حضور ۴۰ کشور علیه مقاومت یمن را تشکیل دادیم ما شاهدیم که آن کشور‌هایی مثل ایتالیا و هلند که صرفا اسمشان در لیست این ائتلاف خیالی آمده است برای یمنی‌ها پیغام فرستادند که ما در این ائتلاف حضور نداریم.
 
این کارشناس حوزه غرب آسیا خاطرنشان کرد: این همه هیاهو‌های رسانه‌ای مبنی بر برخورد جدی با انصارالله به هیچ وجه باعث ترس یمنی‌ها نخواهد شد، چون ۹ سال آن‌ها در برابر یک ائتلاف ایستادگی کردند و بنابراین براساس شناختی که از یمنی‌ها داریم بخوبی می‌دانیم که آن‌ها مردمانی سلحشور و جهادی هستند.
 
سیدافقهی درباره آینده رویارویی یمن با ائتلاف آمریکا و انگلیس گفت: ایالات متحده قصد ناامن کردن دریای سرخ را دارد، چون ۱۷ درصد اقتصاد دریایی دنیا از این گذرگاه عبور می‌کند و من تصور می‌کنم که آمریکایی ها اساسا به یک جنگ فراگیر فکر نمی‌کنند و صرفا در پی یک عملیات تاکتیکی برای ترساندن مقاومت یمن هستند تا آن‌ها از محاصره کشتی‌هایی که حامل کالا و انرژی به سمت رژیم صهیونیستی هستند دست بردارند، اما یقینا یمنی‌ها عقب نخواهند نشست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها