اسدالله ابراهیمی ـ جام جم آنلاین ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با بیان اینکه طرح جامع توان‌افزایی روستایی در استان در مراحل اجرایی قرار دارد، گفت: این طرح اولین طرح متمرکز بر توسعه پایدار روستایی، اشتغال و توسعه اقتصادی روستایی است.
کد خبر: ۱۴۴۰۲۹۱
نویسنده اسدالله ابراهیمی

بهزاد فر در نوزدهمین کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که روز گذشته با حضور معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، با تاکید بر لزوم و اهمیت توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در مناطق روستایی اظهار کرد: در قانون براساس ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه موضوع تهیه اسناد برنامه‌های توسعه اقتصادی و اشتغالزایی مناطق روستایی در سطح کشور تکلیف شد که اکنون طرح جامع توان‌افزایی روستایی در استان تدوین شده است. 
وی افزود: هویت بخشی به روستاها، صادرات‌محور شدن و شناسایی نقاط قوت و ضعف ها، بهره وری در نقاط روستایی، بازاریابی تولیدات کشاورزی و... با استفاده از مشارکت سرمایه‌گذاری های بخش دولتی، خصوصی و جلب مشارکت های مردمی از مهمترین نکات آن است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به  روند کاهشی نرخ تورم سالانه در استان، گفت:خراسان شمالی در تورم سالانه فروردین ماه امسال رتبه چهار کشور را داشت، اما براساس آخرین آمار از رده ۱۰ استان با نرخ تورم بالا خارج شده است که نشان‌دهنده بهبود شرایط در استان است.
 بهزادفر عنوان کرد: با اهتمام و تلاش استاندار و مدیران اقتصادی در کارگروه اقتصادی، شاهد بهبود رتبه‌های خراسان شمالی در کشور و شاهد بهبود وضعیت کلان اقتصادی استان هستیم. 
وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی سهم جمعیتی ۱.۸ درصدی از جمعیت کل کشور را دارد، گفت: ۴۲ درصد مردم استان در روستاها ساکن هستند که نشان از اهمیت ارتقای وضعیت معیشتی جوامع محلی در روستاها و لزوم بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها دارد.
بهزادفر بیان کرد: سهم خراسان شمالی در تولید ناخالص داخلی در برنامه ششم توسعه کمتر از یک درصد است، اما روند تغییرات رو به رشد است.

طرح جامع توان‌افزایی روستایی در استان در مرحله اجرایی قرار دارد
وی ادامه داد: شاخص کسب و کار استان در سال های ابتدای برنامه ششم توسعه وضعیت مطلوبی نداشت ، اما دو سال اخیر ضمن بهبود این شاخص‌ در استان از میانگین وضعیت کشور نیز پیشی گرفته‌ ایم.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، استان در شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری، رتبه سوم کشور را دارد که این نوید بخش فضای بسیار مساعد در حوزه سرمایه گذاری در استان است.
بهزاد فر با بیان اینکه وضعیت نرخ بیکاری استان از سال ۱۳۹۵ تا پاییز ۱۴۰۲ رو به کاهش و از متوسط کشوری پایین تر است، افزود: هدفگذاری ما در سند آمایش سرزمین نزدیک شدن به توسعه‌یافتگی همتراز با متوسط کشوری در افق ۱۴۱۰ در استان است که این امر با کمک تمام مدیران در سطح ملی و استانی ممکن است.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه استان به لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی را تجربه می‌کند اما استانی در حال توسعه است و نیازمند ارتقای شاخص‌ها و نرخ برخورداری در حوزه‌های مختلف است.
گفتنی است ارائه طرح جامع توان افزایی اقتصادی روستایی و گزارش برنامه ملی تقویت کسب و کار ، معیشت مرزنشینان و اشتغال پایدار در مناطق مرزی از دستور کار های این نشست بود . / خراسان شمالی ـ خبرنگار جام جم ـ اسدالله ابراهیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها