مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی :

در آینده منابع آبی به برخی صنایع استان اختصاص نمی‌یابد

اسدالله ابراهیمی ـ جام جم آنلاین ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از اختصاص نیافتن منابع آبی به تعدادی از صنایع این استان در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۱۴۴۰۱۷۷
نویسنده اسدالله ابراهیمی

سید عقیل مرتضوی ، با اشاره به اینکه در یکی دو سال گذشته شناسایی لکه‌های جدید آبی برای اختصاص آب به صنایع در دستور کار این شرکت قرار گرفت، اظهار کرد: این اقدام با توجه به وضعیت خیلی بد بارندگی انجام نشد، اما اختصاص پساب به‌عنوان یک پتانسیل جدید در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: طبق قانون بودجه باید صنایع، آب مورد نیاز صنعت خود را از پساب تامین کنند. در همین راستا، این شرکت میزان پساب تولیدی و رهاشده و صنایعی را که نیاز به آب دارند برررسی و شناسایی کرده و موضوع به صنایع مورد نظر ابلاغ شده است که تخصیص آب به تخصیص پساب تغییر یابد و آنها موظفند در مدت زمانی که مهلت داده شده است، زیرساخت‌های لازم برای انتقال پساب را مهیا کنند. بعد از این مدت، آبی که به آنها اختصاص می‌یابد مبلغ آن براساس قیمت واقعی تولید که عدد خیلی زیادی است، محاسبه می‌شود.

مرتضوی افزود: مثلاً به نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان یک سال مهلت داده شده است تا خطوط انتقال و پروژه تصفیه‌خانه را برای انتقال پساب اجرا کند. علاوه بر آن، این مهلت زمانی به صنایع بزرگ اسفراین، شرکت شهرک‌های صنعتی آشخانه ابلاغ شده و مجتمع پتروشیمی خراسان نیز پروژه انتقال پساب را از چند ماه گذشته آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی بیان کرد: در شهرستان‌هایی که هنوز تولید پساب در آنها آغاز نشده است، مانند گرمه و جاجرم، قرار این است که شرکت آلومینای جاجرم در تولید پساب مشارکت کند، سپس آن را به واحد تولیدی خود انتقال دهد.

در آینده منابع آبی به برخی صنایع استان اختصاص نمی‌یابد / پساب جایگزین می‌شود

وی درباره لکه‌های آبی شناسایی‌شده در سال گذشته گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان در سال‌های اخیر مطالعاتی برای شناسایی آبخوان‌هایی داشته که وضعیت آبی مناسبی دارند و لکه‌هایی را نیز شناسایی کرده است که بیشتر در مناطق مرزی استان قرار دارد. این شرکت سال گذشته موفق شد بعد از گذشت ۱۰ - ۱۵ سال مجوز برداشت آب را دریافت کند. البته این آب فقط برای مصرف واحدهای تولیدی که نیاز به آب کمتری دارند، اختصاص یافت.

مرتضوی اضافه کرد: سال گذشته ۱۰ میلیون مترمکعب آب شناسایی و برای برداشت آن مجوز گرفته شد. امسال شناسایی منابع آبی جدید برای اختصاص به صنایع متوقف شده است. / خراسان شمالی ـ خبرنگار جام جم ـ اسدالله ابراهیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها