نگاه «جام‌جم» به الگوی زن مسلمان ایرانی به‌عنوان دستاوردی برای انقلاب اسلامی

زن باحجاب ایرانی پیشگام درپیشرفت کشور

یکی از مفاهیم انقلاب اسلامی، مسأله زن ایرانی و نوع نگاه به آن بوده است. انقلاب اسلامی توانست به زن هویتی تازه ببخشد، هویتی که پیش از آن نمی‌توانست زن را به هدف غایی خود برساند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره عظمت شخصیت زن مسلمان ایرانی می‌فرمایند که زن ایرانی یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به تمدن غرب زده است، غرب سال‌هاست که می‌گوید زن اگر از قیود شرعی رها نشود، نمی‌تواند پیشرفت کند، زن ایرانی این را در عمل تکذیب کرده است.
کد خبر: ۱۴۳۹۷۶۰
نویسنده تهمینه سبحانی‌شاد - گروه جامعه
 
ه‌هرحال سهم زنان در تحولات جامعه بر هیچ‌‌کس پوشیده نیست. وضعیت اجتماعی زنان ایران در طول تاریخ پرفرازونشیب این مرز و بوم، دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است. انقلاب اسلامی به رهبری امام‌خمینی‌(ره) تحولی اساسی و شگرف را در وضعیت زنان جامعه ایران پدید آورد و توانست جایگاه و منزلت آنان را بهبود بخشد و دامنه مشارکت آنان را گسترش دهد. انقلاب اسلامی توانست زن ایرانی را در عین حفظ عفاف و حجاب وارد بطن جامعه کند. این نگاه انسانی و عزتمندانه به زن بود که توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند، چراکه این انقلاب سهمی قابل توجهی برای زنان در ساختار جامعه قائل بود و همچنان نیز هست. نه‌تنها در پیروزی انقلاب اسلامی بلکه در دستاوردهای درخشان دفاع‌مقدس و سال‌های پس از آن بانوان ایرانی در سال‌های اخیر در عرصه‌های مدیریتی، علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اشتغال، ورزشی، هنری و دیگر فعالیت‌ها این توانمندی و ظرفیت‌ها را به نمایش گذاشته‌اند و جامعه جهانی نیز به این ظرفیت‌های گسترده بانوان اذعان دارند.
 
زن مسلمان ایرانی الگویی بی‌بدیل 
زن مسلمان ایرانی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها و نقاط قوت انقلاب اسلامی است. به همین دلیل نیز دشمن عمده برنامه‌ها و توطئه‌های خود را متوجه قشر زنان و دختران کرده است. نگاه غرب به زن کاملا ابزاری است و حضور زن در جامعه به نفع دنیای سرمایه‌داری محسوب می‌شود. برخلاف نگاه‌های ظالمانه و تحقیرآمیز غربی، زن در رویکرد انقلاب اسلامی نه‌‌تنها در حاشیه نیست، بلکه زنان می‌توانند بن‌‌بست‌های ایجادشده حاصل از نگاه غربی به مسائل و معضلات جهان را با دستان گره‌گشای خود حل‌‌وفصل کنند. بارها از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی شنیده‌ایم که نگاه به زن باید یک نگاه جامع باشد، نگاهی که اسلام آن را تایید می‌کند. باید برای زن ارزش قائل شد، ارزشی که اصالت زن و مقام زن را والا نشان دهد. ارتقای حقوق و کرامت انسانی زنان و توانمندسازی آنان ازجمله پیش‌شرط‌‌های لازم برای توسعه جامعه ایرانی در تمامی دستگاه‌ها و قوانین مربوط ذکر شده است. بنابراین هجمه‌ها و تبلیغات غربی نتوانسته جایگاه زنان را در نظام جمهوری اسلامی ایران کم کند، بلکه روزبه‌روز زنان در جامعه‌ ایرانی و در زمینه‌های گوناگون علمی، سیاسی، مدیریت‌های اجتماعی و فرهنگی خوش‌درخشیده‌اند. آنچه در اسلام و جامعه اسلامی ارزش و اهمیت دارد، نگاه ویژه به زنان است چراکه این زنان هستند که باعث رشد و ترقی انسان‌ها می‌شوند. زنان در خانواده علاوه بر جایگاه همسرداری یک مادر هستند، فرزندان را تربیت می‌کنند و به آنها آموزش‌هایی را می‌دهند و در نهایت این فرزندان وارد جامعه اسلامی می‌شوند.
 
نقش و جایگاه زنان پس از انقلاب اسلامی
حضور زنان در جامعه‌ پس از پیروزی انقلاب به‌مراتب پررنگ‌‌تر شد و جایگاه زنان پس از پیروزی انقلاب در ایران نه‌تنها تضعیف نشد، بلکه با سرعت بی‌‌نظیری ارتقا پیدا کرد. براساس آمار تا سال ۱۴۰۰، بیش از ۹۵۰۰ مؤلف زن و ۸۴۰ ناشر زن در کشور فعالیت داشته‌اند؛ همچنین نرخ مشارکت زنان فعال در عرصه فناوری اطلاعات به بیش از ۳۱ درصد رسیده و ۹۰۳ زن فیلمساز در عرصه سینما و ۲۰۰۰ زن متخصص در پشت‌ صحنه سینما فعالیت داشته‌اند. زن ایرانی با ظهور انقلاب اسلامی تحول یافت و تحول آفرید و هر روز به‌سوی رشد و کمال تازه‌ای حرکت کرد و در کوره انقلاب آب‌دیده و استوار شد.
 
حجاب، مدال افتخاری بر گردن زنان ایرانی
حرکت موفق وپیشرفت‌‌های چشمگیرزنان ایرانی باحفظ حجاب وعفاف و ارائه‌ الگویی جدید در مقابل الگوی مادی و تحقیرآمیز غربی، موجب کینه‌‌ورزی دشمنان شده است.همه‌ ناراحتی وعصبانیت دشمن واستکبار جهانی از مسأله‌ زن و حجاب در ایران اسلامی به سبب آن است که موفقیت‌های زن مسلمان ایرانی با حفظ عفت وحجاب در حقیقت و طبق بیانات رهبری، باطل‌کننده‌ یک زحمت و تلاش ۳۰۰ ــ ۲۰۰ ساله‌ غرب است. همه این پیشرفت‌‌های زنان ایرانی همراه با مراقبت از لطمه‌ندیدن نقش مادری که بالاترین نقش زن محسوب می‌شود، به‌دست ‌آمده است.همچنین زنان مسلمان ایرانی در طول این سال‌ها، با قرارگرفتن در متن و مرکز مهم‌ترین عرصه‌های پیشرفت دردنیا ارزش وافتخار حجاب را به همه جهان نشان دادند.

دستاوردهای مختلف زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰

اشتغال و کارآفرینی
توسعه کسب‌وکار پایدار
کاهش نرخ بیکاری زنان به ۱۳.۷درصد
فعالیت ۴۲۰۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی به‌عنوان کارآفرین و با تخصیص ۱۲۰۰میلیارد ریال اعتبار دولتی 
فعالیت ۲۳۹۰ زن به‌عنوان عضو هیات‌مدیره در شرکت‌های دانش‌بنیان

رشد آموزشی
سهم ۳۳.۳درصدی زنان در عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها و افزایش ۳۴ درصدی زنان در دانشگاه‌های علوم پزشکی
رشد ۵۶ درصدی تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌های کشور
رشد ۲۸ درصدی نسبت دانش‌آموزان دختر به پسر 
ریشه‌کن شدن بی‌سوادی زنان و دختران با نسبت ۳.۹۹درصد 

رسانه
فعالیت بیش از ۹۵۰۰مؤلف زن و ۸۴۰ناشر زن در کشور
فعالیت ۹۰۳زن فیلمساز در عرصه سینما و ۲۰۰۰زن متخصص در پشت صحنه سینما 
کسب ۱۱۴جایزه ملی و ۱۲۸جایزه بین‌المللی توسط فیلمسازان زن در جشنواره‌های مطرح
حضور زنان در ۴۵جشنواره مطرح بین‌المللی به‌عنوان رئیس هیات داوران 
افزایش نرخ مشارکت زنان فعال در عرصه فناوری اطلاعات به ۳۱.۵درصد

بهداشت
انجام بیش از ۹۵ درصد زایمان‌ها توسط متخصصان زنان و زایمان
وجود ۶۰ ماما و ۲.۸درصد متخصص زنان و زایمان به ازای هر صدهزار زن
پوشش همگانی سلامت برای صددرصد شهرنشینان و ۹۹ درصد روستاییان و عشایر

قدرت و تصمیم‌گیری
فعالیت ۱۱۲۱ زن قاضی در کشور
ارتقای میزان مشارکت زنان در مجلس به میزان ۵۹.۵درصد
حضور ۵.۱۶ برابری زنان به‌عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی

ورزش
کسب ۳۳۰۲ مدال ورزشی توسط زنان در رویدادهای اخیر بین‌المللی 
ریاست ۷۰ زن بر هیات‌های ورزشی استان‌ها
ریاست و نایب‌رئیسی ۵۱زن بر فدراسیون‌های ورزشی
newsQrCode
برچسب ها: انقلاب حجاب عفاف
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها