سخنگو و مدیر پروژه خرید تضمینی گندم:

مطالبات گندمکاران امروز پرداخت می‌شود

«جام‌جم» دلایل تعیین نشدن قیمت خرید تضمینی گندم را بررسی می‌کند

چشم امید گندمکاران به تغییر قیمت

کاظم خاوازی، معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت که خبرهای خوشی برای کشاورزان در راه است و قیمت تضمینی گندم تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد. هر چند که وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد عدد تعین شده خرید تضمینی هیچ اشاره‌ای نکرد.
کد خبر: ۱۴۳۹۰۶۰
 
دیروز نیز سید‌احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در‌خصوص اعلام نرخ تضمیمی گندم، گفت: امیدواریم تا پایان هفته این نرخ که حق قانونی کشاورزان است، اعلام شود. بااین حال خبرها حاکی ازآن است که شهریور امسال، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده را ۱۹هزار و۵۰۰ تومان اعلام کرده که از طرفی هم قیمت برابر با یک پفک ساده بوده، ولی بیشتر ازقیمت۱۵هزار تومان هر کیلوگرم گندم در بازارهای جهانی است.

‌باوجود آن‌که هنوز‌ قیمت خریدتضمینی گندم به‌صورت رسمی اعلام نشده است،وزارت جهاد‌کشاورزی‌ اعلام‌کرده گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت خریدتضمینی درست‌نیست ومنبع رسمی اعلام قیمت خرید تضمینی گندم، ‌شخص وزیر جهاد‌کشاورزی است. بد نیست بدانیم که رقم پیشنهادی نمایندگان گندمکاران برای خرید تضمینی کیلویی ۲۳هزار تومان بود اما برخی دولتی‌ها می‌گویند این قیمت بالاست. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه یکی‌از اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است که بودجه را در اختیار دارد و او هم باید قیمت خرید تضمینی گندم را تایید کند.
   
تعیین قیمت خرید تضمینی در شهریور ماه
اواخر شهریور امسال بود که شورای قیمت‏گذاری محصولات اساسی کشاورزی (متشکل از ۱۱عضو شامل بخش خصوصی و تشکل‏‌های‌کشاورزی، کشاورزان‌ خبره، نمایندگان وزارت‌ امور اقتصادی‌ و دارایی، سازمان برنامه‌وبودجه‌ و وزارت جهاد‌ کشاورزی) باحضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد و قیمت ۱۹هزار و ۵۰۰ تومان برای قوت لایموت مردم یا همان گندم تعیین شد.
   
افزایش ۲۹۰درصدی نرخ نسبت به دولت قبل
بسیاری از کشاورزان می‌گویند وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون باید زودتر و در اواخر شهریور قیمت گندم را اعلام می‌کرد، ولی دلیل تأخیر آن به اختصاص بودجه کافی برای این مقوله درسال۱۴۰۳ برمی‏‌گردد که بخش خصوصی و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز بر این قیمت صحه گذاشته‏‌اند. قیمت جدید خرید تضمینی گندم، افزایش ۳۰درصدی را نسبت به نرخ خرید تضمینی در سال قبل (۱۵هزارتومان) نشان می‏دهد، با وجود این بدنیست بدانیم این نرخ نسبت به نرخ سال ۱۴۰۰ــ۱۳۹۹ یعنی سال آخر دولت دوازدهم (۵۰۰۰ تومان) افزایش ۲۹۰درصدی را به اثبات می‏رساند که نشان‌دهنده توجه شایان دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی به امر تولید و ممانعت از گسترش واردات و ارزبری است. در سال آخر دولت دوازدهم، گندمکاران از تعیین غیرمنطقی نرخ خرید تضمینی این محصول به‌شدت گلایه‏مند بودند به‌طوری که با تعیین۵۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم شاهد آن بودیم که میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت با کاهش محسوسی روبه‏رو شد و به چهار میلیون و ۷۰۰هزار تن رسید. ازطرف دیگر تولید این کالای اساسی نیز با افت پنج میلیون تنی روبه‏رو شد و به هشت میلیون تن رسید که این امر نشأت گرفته ازبی‏رغبتی کشاورزان به کشت گندم و رفتن به سمت تولید محصولات عمدتا آب‏بر کشاورزی بود. همچنین در این سال شاهد آن بودیم که بخش زیادی از تولید گندم کشور به عراق و افغانستان قاچاق و بخش دیگری به‌عنوان خوراک دام مصرف شد. این در حالی است که در این سال رکورد ارزبری گندم شکسته شد و دو میلیارد و۵۰۰ میلیون دلار صرف واردات این کالای اساسی شد.
   
بودجه ۲۲۴ همتی برای خرید تضمینی گندم
در همین خصوص علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران نیز بیان کرد: در جلسه شورای قیمت‏گذاری گندم قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر‌کیلوگرم گندم تعیین و مصوب شده‌است.وی افزود: این قیمت مورد تأیید همه اعضای شورای قیمت‏گذاری قرار گرفته و آن را امضا کرده‏اند با این حال مبنای تورم برای اعلام این قیمت ۳۰‌درصد بنا گذاشته شده‌است، به همین دلیل طبیعتا اگر تورم بیشتر از این میزان شد، قیمت خرید تضمینی گندم نیز بالاتر خواهد رفت.مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در ادامه تصریح کرد: بخش خصوصی و گندمکاران، کمیسیون کشاورزی مجلس، وزیر جهاد کشاورزی، مجری طرح گندم این وزارتخانه و معاونت زراعت نیز در جلسه حضور داشتند به همین دلیل انتظار می‏رود این‌قیمت توسط وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام شود.ایمانی تأکید کرد: به نظر می‏رسد با قیمت جدید خرید تضمینی گندم، وزارت جهاد کشاورزی بتواند ۱۱میلیون و۵۰۰هزار تن گندم خریداری کرده و به خودکفایی کامل در زمینه این کالای اساسی برسیم و نیازی به واردات نباشد. وی گفت: خرید تضمینی گندم امسال اگر به این میزان برسد طبیعتا به بودجه ۲۲۴ هزار میلیارد تومانی نیاز است که باید هم‌اکنون که در فصل بودجه‏ریزی هستیم در بودجه لحاظ شود تا در زمان برداشت مشکل پرداخت پول گندمکاران اتفاق نیفتد.

خودکفا می‌شویم
دولت سیزدهم در سال زراعی گذشته که شهریورماه امسال به پایان رسید توانست حدود ۱۰میلیون و ۴۰۰هزار تن گندم به نرخ ۱۵هزار تومان از کشاورزان خریداری کند، این در حالی است که تولید گندم به حدود ۱۳میلیون و۵۰۰ هزار تن رسیده بود. با این حال این میزان خرید تضمینی گندم کفاف آرد نانوایان را می‏دهد، ولی برای رسیدن به خودکفایی کامل تولید باید ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد که به نظر می‏رسد در سال آینده کشورمان به آن نائل خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها