نگاهی به کتاب «پوتین قرمزها» نوشته فاطمه بهبودی

اگر خدا بخواهد!

کتاب «شبهات زن در نهج‌البلاغه و پاسخ به آنها» از نشر بین‌الملل، نقد و بررسی شد

پاسخ به ۱۳شبهه در نهج‌البلاغه پیرامون زن

جلسه نقد کتاب «شبهات زن درنهج‌البلاغه و پاسخ به آنها» با همکاری خانه کتاب ایران در سالن حوزه علمیه حضرت خدیجه؟س؟ برگزار شد. دراین جلسه نویسنده کتاب خانم دکتر احمدی و دکتر عطاءا...افتخاری به عنوان کارشناس به بررسی و نقد کتاب پرداختند.
کد خبر: ۱۴۳۸۹۳۳
 
تلاش دو ساله
دکتر فاطمه احمدی درباره‌ تالیف کتاب شبهات زن در نهج‌البلاغه گفت: کتاب، حاصل مطالعه گروه پژوهشی نهج‌البلاغه مدرسه علمیه حضرت خدیجه؟س؟ است. تالیف این کتاب حدود دو سال به طول انجامید و به شبهات مطرح پیرامون زنان در نهج‌البلاغه پرداخته است. البته این شبهات با مراجعه به مجموعه‌ شرح‌های نهج‌البلاغه و کتاب‌هایی که درباره شبهات زن در قرآن تا الان نگاشته شده و با استناد به منابع و متون دینی، جمع‌آوری و پاسخ داده شده است. ۱۳شبهه در نهج‌البلاغه پیرامون زن به تفکیک مطرح وهرشبهه با طرح چند سوال با بهره‌گیری از ۱۲۰ منبع پاسخ داده شده که درباره منابع نیز از منابع قابل استناد و معتبر استفاده گردیده است. شبهات موجود طرحی یک‌بعدی و مغرضانه ازچهره زن درقرآن است که با دسیسه‌های دوران حاضر شکل گرفته است و طبیعتا زن‌پژوهی مستلزم قواعد و ضوابط خاص خودش است و کسی نمی‌تواند به راحتی و بدون رعایت آنها شبهه‌ای را مطرح کند و پاسخ دهد.
   
کمال، مربوط به روح است نه جسم
اصالت روح و خلافت الهی در قرآن و روایات مطرح است که خلافت الهی مشروط به زن یا مرد بودن نیست، کمال هم مربوط به روح است، نه جسم؛ به طور کلی رسیدن به تمام کمالاتی که برای انسان معین شده مربوط به روح است. الگوی انسان کامل در قرآن و روایات تنها منوط به مرد یا زن نیست؛ این الگوها برای تمام جامعه هستند. دو برجستگی ممتاز و مهم برای زن نسبت به مرد مطرح است؛ عطوفت ونرمی قلب زن و تقدم وی بر تکلیف. یکی ازبرجسته‌ترین راه‌های سلوک به خدا راه قلب و عاطفه است که این در زن نسبت به مرد، سرمایه برتری‌ است.
   
باید حمله کنیم
دکتر عطاء‌‌ا...افتخاری که از اساتید زبان و ادبیات عرب است با اشاره به ویژگی‌های خوب کتاب گفت: کتاب بسیار خوبی شده اما به طور کلی کتاب در حال پاسخگویی است و ما تا زمانی که پاسخ‌دهنده باشیم تنها پاسخ دادیم. با این‌که این عمل به خودی خود ارزشمند است اما تا وقتی که حمله‌ای نباشد ما تنها در جایگاه دفاع هستیم. در اصل باید زن را در بقیه ادیان هم ببینیم و بررسی کنیم. رسانه‌های معاند همواره قوی کار کرده‎‌اند؛ فمنیسم را الان دستاویز قرار داده‌اند و دست بر مواردی می‌گذارند و شبهاتی را وارد می‌کنند که به زنان بازمی‌گردد در حالی که در مواردی می‌توان برعکس این برداشت‌ها را هم از سخنان داشت. این کتاب به این نکته توجه داشته است که اگر ما بخواهیم درباره سخنی در یک زمانی قضاوت کنیم باید در آن زمان قرار بگیریم و شرایط آن زمان را در نظر داشته باشیم.پاسخ‌هایی که به شبهات داده شده از نظر من عالی‌ است؛ حتی مقدمه نیز قابلیت تدریس دارد. منتها نکاتی هم وارد است؛ به‌طور مثال در مقدمه کتاب بیان شده که پاسخگو باید زن باشد در حالی که انسانی که انصاف داشته باشد هم می‌تواند با تحقیق و بررسی به پاسخی منصفانه و حقیقی برسد. یا در پاسخ «شبهه نقص ایمان زن» در کتاب این‌گونه پاسخ داده شده که این نقص به دلیل کمبود بهره‌مندی وی از نتایج عملی عبادت است درحالی که این پاسخ با روح کتاب در تعارض است. البته نقاط قوت این کتاب بر این نکات ارجحیت دارد.
   
تربیت شده مکتب امام علی(ع)
فاطمه خانم احمدی در پاسخ به این سوال که منظور شما از این‌که زن درگذشته تربیت نشده است، چیست؟ گفت: زنان قبل از اسلام به مثابه کالا بوده‌اند؛ از ارث محروم بودند وانتخاب و مشورت با زنان معنایی نداشته وزنان ازفضای انسانی خارج بودند. تا سالیان سال حتی بعد از اسلام بانوان به راحتی اجازه تحصیل، حضور در جامعه و حتی دخالت درتصمیم‌گیری‌های خانواده را نداشتند. خب، همه اینها یعنی تربیت نشدن و طبیعتا مشورت با این شخص نتیجه‌اش به بیراهه رفتن است. البته به صورت عام نبوده و حتی در مقدمه کتاب هم به آن اشاره شده که مواردی بوده که تربیت شده مکتب امام علی؟ع؟ بودند و با فصاحت، سخنوری و استدلال گاهی به حضرت مشورت هم می‌دادند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها