رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه؛

دلیل مه غلیظ این روزهای کرمانشاه چیست؟

از اوایل هفته، کرمانشاه به شدت مه‌آلود است و این پدیده جوی، امروز(دوشنبه) برای سومین روز پیاپی دید افقی را در برخی نقاط استان به زیر ۱۰۰ متر رساند. پدیده‌ای کم سابقه که تداوم آن سوالاتی را در خصوص علتش برای مردم استان ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۴۳۸۷۰۸

جام جم آنلاین؛ سعید قاسمی، در خصوص اینکه چرا طی سه روز اخیر با پدیده مه گرفتگی در کرمانشاه مواجهیم، گفت: پنجشنبه گذشته(هفتم دی) سامانه ناپایداری در منطقه داشتیم که در برخی نقاط استان نیز موجب بارندگی شد و آن موج تا حدودی رطوبت را به جو منطقه تزریق کرد. ماندگاری این رطوبت در منطقه باعث شده طی سه روز اخیر با پدیده مه گرفتگی مواجه باشیم.

وی ادامه داد: رطوبت موجود در جو استان آنقدری اشباع نیست که به باران منجر شود، اما برخورد آن با سطح زمین سرد خصوصا در اوایل روز که هوا سردتر است، منجر به بروز مه می‌شود. البته این موضوع صرفا مختص به کرمانشاه نیست و در مناطق دیگر نیز این مه را شاهد هستیم.

قاسمی در خصوص اینکه تا چه زمانی با پدیده مه گرفتگی در استان مواجهیم هم عنوان کرد: مه مانند ابری است که پایه آن بر روی زمین قرار دارد و از همین رو مانند ابر می‌تواند حرکات افقی و عمودی داشته باشد. خروج مه از منطقه از طریق حرکت آن بوسیه امواج و باد ممکن خواهد بود و یا اینکه به تدریج از غلظت آن کاسته شده و رقیق شود.

وی با بیان اینکه امروز(یازدهم دی) نیز در برخی نقاط استان کاهش دید افقی به دلیل مه‌گرفتگی را داریم، گفت: فردا(سه شنبه) نیز تا حدودی شرایط برای تشکیل مه فراهم است.

قاسمی از مه غلیظی که امروز نیز نقاط مختلف استان را تحت تاثیر قرار داده یاد کرد و افزود: این مه باعث شده اکنون دید افقی در برخی نقاط استان مانند روانسر، جوانرود و سرارود به زیر ۱۰۰ متر برسد.

وی دید افقی کنونی شهر کرمانشاه را نیز حدود ۵۰۰ متر عنوان کرد و ادامه داد: امروز در قصرشیرین و اسلام آبادغرب نیز تا حدودی مه گزارش شده و دید افقی در این نقاط شش هزار متر است، اما در سایر نقاط استان دید باز است.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه به تدریج با نزدیک شدن به اواسط روز و گرم شدن هوا از غلظت مه کاسته خواهد شد، یادآور شد: اما فردا نیز شرایط برای تشکیل مه فراهم است، البته احتمالا غلظت آن به شدت امروز نباشد.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه در ادامه از وضعیت جوی چند روز آینده استان نیز یاد کرد و گفت: احتمال اینکه امروز بارش‌های ضعیفی در برخی نقاط استان خصوصا نواحی جنوبی و شرقی را شاهد باشیم وجود دارد.

قاسمی همچنین از ورود سامانه ناپایدار به جو استان طی روزهای جمعه و شنبه(۱۵ و ۱۶ دی) خبر داد که چنانچه تضعیف نشود، می‌تواند بارش‌هایی را خصوصا برای نواحی شمالی استان به همراه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها