اوایل آذر ماه بود که صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل قرارگاه ویژه مسکن کارگران با هدف تامین زمین و کاهش هزینه‌های تمام شده ذیل شورای سیاست‌گذاری مسکن این وزارتخانه خبر داد. حدود ۲۹۳ تعاونی در ۲۵ استان فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند.
کد خبر: ۱۴۳۸۴۹۵

 
حالا معاون روابط کار این وزارتخانه از تامین زمین مسکن‌های کارگری خبر داده است؛ موضوعی که نمایندگان کارگران در شورای عالی کار را تا حدی خرسند کرده که قرار است قدرت خرید خانوارهای کارگری از طریق تامین مسکن کاهش یابد. در این‌باره جام‌جم گزارشی تهیه کرده که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید. 
مسکن یکی از اصلی‌‌ترین هزینه‌های سبد خانوار است. در کلانشهرها حداقل ۵۰ درصد هزینه خانوار برای مسکن صرف می‌شود و اکنون دولت به‌دنبال افزایش قدرت خرید خانوارها از طریق مسکن‌های کارگری است؛ موضوعی که سال‌ها مسکوت مانده بود و دولت‌ها سعی می‌کردند از آن فاصله بگیرند. اکنون دولت سیزدهم اعلام کرده قرارگاهی برای مسکن‌های کارگری تشکیل داده که این موضوع می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های خانوار شود. کاهش ساخت‌و‌ساز در یک دهه گذشته باعث کمبود مسکن در بازار و همچنین افزایش قیمت شده است. زمانی که قیمت کالاهایی مانند مسکن افزایش می‌یابد رقم اجاره‌بها نیز در مسیر رشد قرار می‌گیرد. آمارها نشان می‌‌‌دهد کارگران در حال کوچ از کلانشهرها به‌دلیل هزینه بالای تامین مسکن هستند. شاید به همین دلیل است که اطراف کلانشهرهایی مانند تهران قیمت‌ها به علت افزایش تقاضا زیاد شده که این موضوع ناشی از کمبود مسکن است. نمایندگان کارگران در شورای عالی کار اعلام می‌کنند با دستمزدهای فعلی کارگران نمی‌توانند هزینه‌های مسکن را در سبد هزینه خانوار بپردازند. 
آیت اسدی، عضو شورای عالی کار درباره آخرین وضعیت مسکن کارگری گفت: یکی از مصوبات سیصد‌و بیست‌ویکمین نشست شورای عالی کار ایجاد قرارگاه مسکن کارگری بود و طبق قولی که داده‌اند قرار است تا پایان سال اقداماتی برای کارگران انجام دهند.
   
پیشنهادهای کارگران برای مسکن
عضو کارگری شورای‌عالی کار تاکید کرد: ما از هر طرح و برنامه‌ای که به معیشت کارگران کمک کند استقبال می‌کنیم؛ در رابطه با مسکن کارگری نیز پیشنهادها و راهکارهایی داریم که اگر به آن عمل کنند، تا اندازه‌ای مشکلات مسکن کارگران حل می‌شود در غیر این صورت در شرایط فعلی، کارگران توان پرداخت اجاره خانه را ندارند.نمایندگان کارگران پیشنهادهای خود را برای تامین مسکن جامعه کارگری به شورای عالی کار ارائه کردند که یکی از آنها تخصیص زمین رایگان دولتی برای مسکن کارگران فاقد مسکن بود. پیشنهاد بعد؛ این‌گونه عنوان شد که تسهیلات ارزان‌قیمت با استفاده از امکانات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دو بانک زیرمجموعه رفاه کارگران و توسعه تعاون که بخشی از تسهیلات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مسکن کارگران اختصاص دهند، تامین شود. همچنین پیشنهاد شد، اگر نرخ سود تسهیلات ۱۸درصد باشد، این تسهیلات با نرخ کمتر مثلا ۱۵درصد پرداخت شود که ۵ درصد آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارفرما تقبل کند و ۱۰درصد از سوی کارگران تامین شود.
وی اضافه کرد: برای ساخت مسکن دو عامل زمین و مصالح بسیار مهم است که در جلسه شورای عالی کار مطرح شد. با توجه به این‌که حدود ۳۰تا ۴۰درصد سیمان، کاشی و سرامیک در شرکت‌های زیر‌مجموعه شستا و تامین اجتماعی تولید می‌شود، برای ساخت مسکن کارگران، این مصالح به‌صورت ارزان‌تر در اختیار کارگران برای ساخت مسکن قرار گیرد و سازمان تامین اجتماعی کمک کند جامعه کارگری مصالح با تخفیف بیشتری در اختیار بگیرد.

۲۰۰ هزار واحد مسکونی
‌ پیش از این رئیس اتاق تعاون ایران اعلام کرده بود که در قالب تفاهم بین اتاق تعاون و وزارت راه و شهرسازی،‌ ۲۰۰هزار واحد مسکونی برای کارگران در قالب تعاونی‌های مسکن ساخته می‌شود. علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون وزیر کار اعلام کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای تامین معیشت خانوارها، دولت سیزدهم از همان ابتدا سیاست‌گذاری خود را در این زمینه انجام داد و ابتدا امنیت شغلی در اولویت قرار گرفت و در بخش‌های بعدی عدالت مزدی و حل مشکلات بنگاه‌های مشکل‌دار اجرا شد. اکنون بسیاری از شهرک‌های صنعتی در کشور به‌دنبال نیروی کار هستند و نرخ بیکاری کاهشی شده است و نزدیک ۸ درصد رسیده است و با دستور ریاست‌جمهوری جلسات حوزه کار به‌صورت منظم برگزار می‌شود تا دغدغه جامعه کارگری و تولید‌کنندگان کم و کمتر شود.رعیتی‌فرد تاکید کرد: با تدابیر صورت گرفته زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی و برخی از زمین‌های داخل شهرها به ساخت مسکن کارگری اختصاص یافته است تا بتوانیم قدمی کوچک در حل مشکلات بزرگ جامعه کارگری برداریم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها