جریان صهیونیستی از ساخت سریال «حشاشین» به دنبال چیست؟

حشاشین؛ کینه صهیونیستی به روایت مصری

نگاهی به سریالی با حال و هوای سرویس اطلاعات مصر

«ضدحمله» به شیوه عربی

بحث پشت‌پرده‌های سیاسی برخی وقایع تاریخی، همیشه برای مخاطب جذاب بوده و حالا سریال مصری «ضدحمله»، توانسته روایت تازه‌ای از یک ماجرای واقعی را به نمایش بگذارد. سریال خارجی جدید ضدحمله به کارگردانی احمد علا الدیب و هنرنمایی هند صبری، احمد عز، صلاح عبدا... و مایان السید درژانرحادثه‌ای و درام روی آنتن رفته است.
کد خبر: ۱۴۳۸۳۴۱
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
این سریال با موضوع ضداسرائیلی تولید سال ۲۰۲۱ کشور مصر است که پیش از این از شبکه‌ تهران روی آنتن رفته بود و حالا به شبکه افق رسیده است. ضرباهنگ تندی که سریال ضدحمله در قسمت اول خود دارد، مخاطب را مثل دیگر سریال‌های پلیسی با خود همراه می‌کند. البته قصه دست‌اول مجموعه هم عامل دیگری برای همراه‌کردن تماشاگر با این سریال است. 

برگرفته از یک قصه واقعی
روایت قصه ضدحمله در شرق‌اروپا و سال ۲۰۰۷ آغاز می‌شود و یک عملیات تعقیب‌وگریز برای بازداشت فردی را نشان می‌دهد که مخاطب در برخورد اول هیچ اطلاعاتی از او ندارد. به مرور وقتی سرویس اطلاعات قاهره و مسأله جاسوسی برخی سفرای یک کشور غربی نمایش داده می‌شود، مخاطب با قصه همراه می‌گردد. در خلاصه داستان ضدحمله آمده است: سیف العربی، مامور مخفی اطلاعات مصر ماموریت دارد در مورد نفوذی‌های اسرائیلی و اهداف پیش‌روی آنها در عراق اطلاعات جمع‌آوری کند. از طرفی دینا ابوزید، همکار سیف در اروپا به‌دنبال نفوذ در سازمان‌های اسرائیلی است تا بتواند از این طریق افرادی را که برای سازمان کار می‌کنند شناسایی نماید. سازمان جاسوسی اسرائیل توسط شخصی به‌نام ریکاردو سعی در ارسال اسلحه به صحرای سینا دارد و در قالب امدادرسانی و شرکت‌های دارویی و غذایی نیروهای خود را در مصر و منطقه جابه‌جا می‌کند. هدف این سازمان بمب‌گذاری در اجلاس مصر است که با تلاش سازمان اطلاعات مصر «سیف و دینا» موفق به خنثی‌کردن اهداف آنها و دستگیری عوامل نفوذ می‌شوند.ضدحمله محصول سال۲۰۲۱ است که برگرفته از یک پرونده اطلاعات عمومی مصر است و در آن بازیگرانی مثل احمد عز، هند صبری و هشام سلیم نقش‌آفرینی می‌کنند. نویسندگی این مجموعه مصری را باهر دویدر و کارگردانی آن را احمد علا الدیب انجام داده است، اما جالب اینجاست که وقایع ضدحمله، برگرفته از پرونده‌های اخیر اطلاعات مصر و حول محور یک جوان مصری است که در خارج از کشور کار می‌کند و پس از تلاش برای جذب او از اطلاعات یک کشور خارجی، تلاش می‌کند با سرویس اطلاعاتی ارتباط برقرار نماید. این مجموعه در هر قسمت تلاش می‌کند پرده از واقعیت بردارد و ناگفته‌هایی را در ارتباط با تاریخ سال ۲۰۰۷ مصر برای مخاطبان افشا کند. 
 
نگاهی به ریتم
ضرباهنگ سریال ریتم یک مجموعه پلیسی را دارد اما برخی معتقدند برای نمایش یک قصه مرتبط با دستگاه اطلاعات مصر، کند پیش رفته است. در قسمت اول، ماموری که با اطلاعات مصر همکاری می‌کرد دستگیر می‌شود و از همان‌جاست که تعقیب‌وگریز پی گرفته می‌شود. وقایع سریال به مرور مخاطب را به داخل ساختمان اطلاعات مصر می‌برد تا نگاهی به افسران اطلاعاتی این کشور داشته باشد. نگاه ضدحمله به این ماموران، نمایش یک چهره عاقل، باهوش و حرفه‌ای از آنهاست. در بخشی از سریال هم، صحنه‌های تیراندازی میان نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان عراق را می‌بینیم. این هم بیان می‌شود که چگونه یکی از ماموران اطلاعاتی مصر در اروپا جابه‌جا شد تا یک دستگاه اطلاعاتی خارجی او را به خدمت بگیرد.ضدحمله از منظر نمایش نیروهای اطلاعات مصر، تلاش کرده این‌طور بیان کند که این نیروها از منظر نظارت بر تنش‌های خیابانی هوشمند عمل کرده‌اند. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، ضدحمله کمی آرام‌تر از ریتم همیشگی یک سریال پلیسی است. بااین‌حال، خلق صحنه‌های درگیری و پیش‌برنده در سریال، باعث شده تا میلیون‌ها بازدید در مصر و جهان عرب داشته باشد. گفته می‌شود که در زمان پخش آن در شبکه‌های عربی، توانست محبوبیت بالایی در میان مخاطبان به دست آورد. 
 
نقش‌آفرینی‌ها
بازیگران سریال ازجمله احمد عز، هند صبری، صلاح عبدا...، هشام سلیم، مگدا زکی و ندال الشافعی هستند که درکنار پیش‌بردن یک روایت پلیسی، خط عاشقانه ملایمی را هم روایت می‌کنند. روایتی از عشق تقریبا غیرممکن میان دو مامور یعنی سیف و دینا. دو بازیگر این نقش‌ها تلاش کرده‌اند احساسات متناقض خود را به مخاطب منتقل کنند. روایت دست‌اول ضدحمله در بیان نقش مخرب پنج نفر از رهبران تروریست‌ها یعنی ابومصعب الزرقاوی رئیس القاعده در عراق، ابوطلحه الکنانی، ابوعمر المهاگر، ابو ایوب المصری و ابوعمر البغدادی به گونه‌ای است که مخاطب را با خود همراه می‌کند. ازدیگر بازیگران این مجموعه می‌توان به هند صبری، احمد فواد سلیم، محمود البزاوی، محمد جمعه، انجی المقدم، فراس الطیبه، سمیره‌الاسیر، هاجر الشرنوبی و یوسف عثمان اشاره کرد. 

ضدحمله با صداهای آشنا
سریال ضدحمله با گویندگی۴۰ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل دوبله شد. مدیر دوبله این سریال شیلا آژیر است. رضا آفتابی، ارغوان افراسیاب، رضا الماسی، دانیال الیاسی، محمد بهاریان، علی بیگ‌محمدی، محمد تنهایی، علی جلیلی‌باله، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، شراره حضرتی، امیر حکیمی، شهریار ربانی، سیما رستگاران، علی‌اصغر نیک‌رضایی، آرزو روشناس، نفیسه زاجکانیها، منوچهر زنده‌دل، حسین سرآبادانی، لادن سلطان‌پناه، ابوالفضل شاه‌بهرامی، مریم شاهرودی، فاطمه شعشعانی، پریا شفیعیان، محمد صادقیان، مهسا عرفانی، بهروز علی‌محمدی، میلاد فتوحی، پویا فهیمی، امیربهرام کاویانپور، امیرصالح کسروی، نسرین کوچک‌خانی، ابوالقاسم محمدطاهر، مریم معینیان، اسفندیار مهرتاش، علیرضا ناصحی، صنم نکواقبال، نیما نکویی‌فرد، حسین نورعلی و شیلا آژیر صداپیشه‌های این اثر بوده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها