رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده که در مورد خرید و فروش طلا در سال ۱۴۰۰ تصویب شد، هیچ تغییر جدیدی پیدا نکرده است.
کد خبر: ۱۴۳۸۲۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس قانون پایانه‌های فروش، از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ همه فعالان اقتصادی از جمله فعالان صنف طلا و جواهر ملزم شدند، به سامانه جامع مؤدیان مالیاتی بپیوندند و اطلاعات خرید و فروش خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

این امر صرفا برای ایجاد شفافیت و سامانه‌ای شدن و عدالت مالیاتی اتخاذ شده و هیچ دخل و تصرفی به نرخ‌های طلا و جواهر نداشته است، اما بعد از اعلام این وظیفه قانونی، برخی از فعالان تجاری که قبلاً فرار مالیاتی داشتند، در فضای مجازی اقدام به شایعه‌سازی کردند، از جمله اینکه شایع شد که قرار است ۲۵ درصد مالیات از اصل طلا گرفته شود، در حالی که چنین مطلبی اصلاً صحت نداشته است.

امروز داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در فضای مجازی خود اعلام کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد خرید و فروش طلا که در سال ۱۴۰۰ آخرین ویرایش آن انجام شد و بعد از آن هم هیچ تغییری نکرده و نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا افزایش نیافته است.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه مالیات بر ارزش افزوده مشمول خود جنس طلا نمی‌شود و این مالیات فقط از اجرت ساخت و حق العمل طلا گرفته می‌شود و نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا هم هیچ تغییری پیدا نکرده است.

مهدی موحدی‌بک‌نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی نیز در این زمینه اظهار داشت: هیچ نرخ جدید یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان مصوب نشده است و فقط تکلیفی که از قبل برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود، این است که طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین بر اساس جزء ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مکلف هستند از اول دی ۱۴۰۲ به سامانه مؤدیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند و این در راستای الزام قانون تسهیل کسب و کارهاست.

به گزارش فارس، هرازمدتی که فعالان صنف طلا می‌خواهند با اجرای قانون به شفافیت مالی بپیوندند، عده‌ای در این صنف با ایجاد جنگ زرگری و ملتهب کردن فضا، مانع اجرای قانون می‌شوند، در حالی که طبق آمار‌های سازمان امور مالیاتی میانگین مالیات پرداختی یک واحد طلافروشی در سال گذشته کمتر از ۷ میلیون تومان یعنی کمتر از مالیات پرداختی یک کارمند معمولی در سال بوده است.

از طرفی به گفته مدیران سازمان امور مالیاتی، مالیات ارزش افزوده که از مردم دریافت می‌شود، در حساب طلافروشان به مدت سه ماه می‌ماند و در پایان هر فصل ملزم هستند، مالیات دریافتی را به دولت اظهار کنند و در واقع پرداخت‌کننده واقعی این مالیات مردم هستند که هیچ اعتراضی ندارند، اما طلافروشان که از مالیات پرداختی مردم به مدت ۳ ماه استفاده می‌کنند و بعد از این مدت آن را اظهار می‌کنند گاهی با راه‌اندازی یک شایعه در فضای مجازی از پرداخت مالیات طفره می‌روند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها