همزمان با وفات حضرت زینب کبری (س) دربوشهر برگزار شد؛

آیین رونمایی از تندیس زنده یاد ناخدا عباس دریانورد

در آیین رونمایی از مجموعه ۴۰جلدی «ره‌نامه» در دانشگاه تهران.

قالیباف: امروز جنگ ترکیبی مهم‌تر از جنگ اقتصادی است

آیین رونمایی از مجموعه ۴۰ جلدی «ره نامه» امروز ۵ دی ماه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
آیین رونمایی از مجموعه ۴۰ جلدی «ره نامه» امروز ۵ دی ماه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۳۷۸۳۱

 به گزارش جام جم آنلاین، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از مجموعه چهل جلدی «ره نامه» گفت: جا دارد که یاد کنم از شهید عزیز و گران‌قدرمان، شهید سید رضی موسوی که دیروز به دست جنایتکارترین و خبیث‌ترین افراد روی زمین به شهادت رسید، آن‌هایی که با خوی حیوانی زندگی می‌کنند و به جامعۀ بشری ظلم می‌کنند.

سه دهه مجاهدت مداوم و بی وقفه

وی افزود: شهید سید رضی این توفیق را داشت که بیش از سه دهه در مجاهدت مداوم و بی‌وقفه از نزدیک‌ترین هم‌رزمان شهید سلیمانی بود. این‌ها را بدون تعارف می‌گویم که این شهید واقعاً یک مجاهد بیست‌وچهارساعته در تمام این بیش از سه دهه بود. بیست‌وچهارساعته! آن‌هایی که با شهید سید رضی از نزدیک آشنا بودند، می‌دانند که او حلال هر مشکلی بود و گره هر کاری را در میدان باز می‌کرد.

رئیس مجلس گفت: ما البته برای این شهدای عزیز هرگز اظهار تأسف و غصه نمی‌کنیم. فردی که این‌گونه مجاهدت کند، با خداوند معامله کرده است و همۀ زندگی‌اش را برای خدا گذاشته است و در زندگی متعهد بود و به تعهد خود جامه عمل پوشانده است.

رییس مجلس در ادامه به نقش و جایگاه فرهنگ در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: جوهره انقلاب اسلامی، فرهنگ‌پایه است و حرکت عظیم انقلاب اسلامی نشان داد هر پدیده‌ای که مبتنی بر باور‌های دینی و فرهنگ‌پایه حرکت کند، چه تحولی را در ابعاد مادی و معنوی خود رقم می‌زند.

وی تصریح کرد: وقتی که باور و ایمان به اسلام داشته باشیم، باید در میدان عمل نیز متعهد به این باور‌ها باشیم؛ در این صورت پیروز میدان خواهیم شد.
 رییس مجلس با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های دین، معنابخشی در جوامع است افزود: اگر امام خمینی (ره) و مکتب ایشان، شهید مطهری و شهید بهشتی نبودند، این مهم اتفاق نمی‌افتاد.

قالیباف ادامه داد: امروز ما مدیران، وقتی می‌خواهیم به حق فرهنگ کمک کنیم، به دنبال این اقدام می‌رویم که یک پیوست فرهنگی هم به فعالیت‌های اجرایی بزنیم، در حالی که باید باورمان شود هر اقدام ما در هر زمینه سیاسی، اقتصادی، محیط زیست و ... باید فرهنگ‌پایه باشد.قالیباف افزود: معتقدم در مجموعه نظام اسلامی، تهدیدی وجود ندارد بلکه همگی، به مثابه فرصت تلقی می‌شوند؛ وقتی رهبر انقلاب حرف از «حلقه میانی» می‌زنند، یعنی حلقه‌های میانی در میان مردم، از جنس مردم و بین دستگاه‌های اجرایی در سیستم بوروکراسی که باید رسالت خودشان را دنبال کنند.

اجازه ندهیم دشمن روایت اول را بگوید

رییس مجلس گفت: اجازه ندهیم دشمن روایت اول را بگوید، چرا که جنگ ترکیبی از همین‌جا آغاز می‌شود. امروز جنگ ترکیبی مهم‌تر از جنگ اقتصادی است. در جنگ ترکیبی، ذهن‌ها آشفته می‌شود، باور‌ها تغییر می‌کند و اراده‌ها سست می‌شود. پس اینجاست که جهاد تبیین مهم می‌شود. در جامعه اسلامی و نظام ولایی، وقتی حرف از تبیین می‌زنیم به این معناست که باید به گونه‌ای تلاش کنیم که جامعه را به تفاهم برسانیم.

قالیباف با بیان اینکه در کشور نیازمند به کار ایجابی هستیم، گفت: کار فرهنگی، ممکن است مشکلات و آفت‌هایی به همراه داشته باشد که یکی از این آفت‌ها، بد فهمی یا کج‌فهمی است. وی ادامه داد: در برنامه هفتم، برای کار جهادی و بحث درباره حلقه‌های میانی، یک ماده تصویب شده است.

وی گفت: فرصت‌ها به ۲ بخش فرصت‌های ریسک‌پذیر و بدون ریسک تقسیم می‌شوند که تهدیدها، فرصت‌های ریسک‌پذیر هستند؛ جهش‌ها و اتفاقات و سنت‌های الهی در جایی اتفاق می‌افتد که در میدان فرصت‌های با ریسک، وارد شویم که البته سختی دارد و صف مومنین از منافقین جدا می‌شود.

رییس مجلس با بیان اینکه  استفاده از تجربه دوران دفاع مقدس، یک سبک مدیریتی است گفت: امروز جنگ ترکیبی مهم‌تر از جنگ اقتصادی است؛ تبلیغ در نگاه اسلامی و نظام ولایی با تبلیغ پروپاگاندایی که به دنبال قدرت و ثروت و بحث‌های سیاست‌زدگی است، تفاوت دارد و در تبلیغ اسلامی، کلاه سر کسی نمی‌گذارند.

رییس مجلس افزود: جواب کار فرهنگی باطل، مطابق فرمایشات رهبر انقلاب، کار فرهنگی حق است؛ لذا در این مسیر نیازمند تلاش و کار ایجابی هستیم. وی با بیان اینکه تخصص‌گرایی به معنای خاص‌گرایی نیست، اضافه کرد: یکی از هنر‌های انقلاب اسلامی این بود که همه چیز را ملی کرد و مردم را به میدان آورد؛ حتما لازم است با گروه‌های متخصص در رابطه با کار‌های فرهنگی، صحبت بشود.

رییس مجلس گفت: هر قدمی که در بخش تبیین و فرهنگ‌پایه برداشته می‌شود، باید به عمق‌بخشی در فهم، موثرتر شدن عمل و اقدامات و همچنین ناظر به جذب عمومی مردم، منتهی شود. 

در ابتدای این نشست محمد اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش موسسه پژوهش‌های انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در رابطه با انتشار این اثر گفت: در رابطه با مجموعه بیانات رهبری و نحوه مواجه با آن ما سه گام منطقی داریم. اول اینکه فهم درست و شناخت از سخنان ایشان داشته باشیم و دوم تبیین، ترویج، تبلیغ و رساندن به مخاطبان است که باید در این حوزه کار‌های آموزشی و رسانه‌ای صورت بیگرد و گام سوم هم تحقق و اجرایش شدن مجموعه رهمنود‌های مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای انتشار این کتاب صورت گرفته خاطرنشان کرد: در این بخش دفتر حفظ و نشر مقام معظم رهبری و موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی مطالعات خوبی را انجام دادند و اکنون این اثر، منبعی برای نظر و عمل جهت تحقق اندیشه‌های متعالی رهبر جامعه است.

اسحاقی درباره ویژگی‌های این مجموعه تصریح کرد: محتوای تهیه شده برگرفته از اندیشه‌ای است که مبتنی بر آموزه‌های دینی و قرآنی است و سال‌ها به صورت نزدیک در جریان بسیاری از مسائل، رخداد‌ها و چالش‌های موجود پیش رو جامعه اسلامی قرار گرفته و به همین واسطه این مجموعه منظم راه مبانبری برای آشنایی با تفکرات و اندیشه‌های مقام معظم رهبری است.

معاون آموزش و پژوهش موسسه پژوهش‌های انقلاب اسلامی با اشاره به اشراف نسبت به مسائل داخلی و ملی و همچنین مباحث جهانی تاکید کرد: با توجه به اینکه اندیشه‌های رهبری برگرفته از منبع وحیانی است در مواجه با بسیاری از چالش‌ها بیاناتی دارند که ناظر به نیاز‌ها و پاسخ به سئوالات و ارائه راهکار‌هایی برای حل مشکلات موجود است و از این رو، در این اثر که براساس موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تنظیم و به شکل نظامند منتشر شده می‌تواند مبنایی برای برنامه ریزی در سطوح مختلف مدیریتی کشور باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم در آئین رونمایی از مجموعه ۴۰ جلدی ره نامه در دانشگاه تهران ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهید سیدرضی موسوی و آرزوی عاقبتی ستوده مانند او برای همه آرزومندان خاطرنشان کرد: یکی از حسرت‌های انسان در تاریخ فاصله بین متفکران با جامعه است که بواسطه حوادث تلخی که در حکومت گذشته رخ داد عدم مفاهمه بین جامعه با اندیشمندان جامعه رخ داد.

وی ادامه داد: در جریان انقلاب اسلامی با توجه همنوایی و هم آوایی رهبران متفکر و اندیشمندان با جامعه این فاصله برداشت شد و به خاطر همین همراهی‌ها و عدم فاصله‌ها بود که انقلاب به پیروزی رسید و به حرکت خود ادامه داد و توانست از بین امواج خروشان و سهمگین عبور کند. 

رستمی با بیان اینکه برداشته شدن فاصله بین جریان فکر عظیم با جامعه‌ای که با رهبری خود همراه بودند مانع نفوذ شیاطین شد تصریح کرد: ملت امام راحل را درک کرد سپس در سایه رهبری شخصیت عالم با ویژگی‌های خاص و نادر هستیم. رهبر ما در کنار فهم درست از فرهنگ و اعتقاد قوی به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و باور به علم و علم پروری در کنار هدایت کشتی جامعه از طوفان‌ها جامعه را هدایت می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، تصریح کرد: جوانان و جامعه متفکر با سخنان رهبری ارتباط می‌گیرند. مجموعه ۴۰ جلدی پالایش و آماده کردن موضوعی افکار و بیانات رهبری در طیف‌های مختلف برای استفاده جوانان است. تلاش شده جوانان بتوانند با این کتاب ارتباط بگیرند. امروز در دانشگاه‌های دیگر برنامه رونمایی این کتاب را دارند. ان‌شاءالله بتوانیم این افکار ارزشمند که مایه خودسازی و تمدن سازی است را به جامعه و به ویژه جوانان منتقل کنیم.

رستمی تاکید کرد: مجموعه مطالبه‌ای که رهبر انقلاب از جوانان در گام دوم داشتند، با خواندن این کتاب محقق می‌شود. این کتاب سبب آشنایی بیشتر جامعه به ویژه جوانان ما با این ذخایر ارزشمند خواهد شد.

مجموعه‌ی ۴۰ جلدی «ره‌نامه»، دریچه‌ای برای دانستن و اندیشیدن جوان مؤمن، دانا و انقلابی در مسیر تمدّن نوین اسلامی است که از خلال دیدگاه‌های اندیشمندانه‌ رهبر معظّم انقلاب، مبانی، ارزش‌ها و اصول اسلام ناب محمّدی را با توجه به نیازها، پرسش‌ها و چالش‌های دوران معاصر تبیین می‌کند.

این کتاب‌ها عرصه‌ گسترده‌ای از موضوعات در ساحت‌های اعتقادی، اجتماعی، سبک زندگی، مباحث تربیتی و اخلاقی، سیاسی و انقلابی را در برمی‌گیرند.

هر یک از این کتاب‌ها مشتمل بر ۱۰ فصل بوده که شامل بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در موضوعی خاص است و دیباچه‌ هر کتاب در دو بخش، حاوی آیات و روایات و بیانات حضرت امام خمینی(ره) در همان موضوع می‌باشد. برای طرح جلد این کتاب‌ها نیز از آثار هنری هنرمندان نگارگر انقلاب اسلامی استفاده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها